Invaze Evropanů v NoD
Na
pražské divadelní scéně se stále něco děje, toť pravda všeobecně
známá, léty prověřená a skutky potvrzená. Další takovou pravdou ale je,
že ne pokaždé se dá říci: „Tak tohle bude stát za to!“ Tradiční
formy divadla jsou již záležitostí léta okoukanou, nicméně stále velmi
častou. Proto si dovolím tvrdit, že duši každého „teatromilce“
potěší zpráva o nějaké zvláštní, speciální a šedivému průměru se
vymykající události… A o takové události teď chci vám chvilku
vyprávět…
Jak jste si již jistě všimli, v těchto občasných komentářích se snažíme upozorňovat hlavně na to zajímavé a jedinečné, co se nejen na poli divadelním odehrává. Jsem ráda, že vás zase mohu na jednu takovou zajímavou akci upozornit s předstihem. Nevím, kolika z vás říká něco pojem „théâtre musical/hudební divadlo“?! Ty, co o něm již slyšeli, moje zpráva dozajista potěší a těm, co neříká nic, trochu rozšíří obzory.
Tento specifický druh divadla autor a režisér Jiří Adámek rozvíjí od roku 2006 v kompozicích Tiká tiká politika, Z knihy džunglí či Klikněte na video. A tentokrát se v Experimentálním prostoru Roxy/NoD představí s kusem zbrusu novým, nazvaným EVROPANÉ. Svojí stavbou připomínají Evropané hudební skladbu, ve své podstatě zůstávají ale divadlem. Základním východiskem není scénář v tradičním slova smyslu, ale spíše libreto či hlasová partitura. Místo replik a dialogů jsou skladebním prvkem slova, fragmenty slov, zvuky, hluky.
„Může dnes Evropan v něco věřit? Je ještě na cestě vpřed, nebo se beznadějně potácí v kruhu s nevyřešeným odkazem své historie? Chceme po křesťansku odpouštět tváří v tvář teroru? Obdivujeme Ameriku, nebo se jí vysmíváme? Chceme se ještě domluvit? Máme šanci vyznat se v dnešním globalizovaném a neustále se proměňujícím světě? Existuje vůbec někdo jako Evropan? Existuje odpověď na otázku evropské identity?“
Herci na scéně jsou bytostně spjati s technologiemi, stejně jako dnešní lidé ve svém každodenním životě. Jsme neustále vystavení hledáčkům kamer a fotoaparátů. Jsme napojeni na smršť nejrůznějších signálů proudících vzduchem, chyceni do sítí mobilů a internetu. Čím dál častěji se reprezentujeme a exhibujeme na úkor soukromého života.
Chcete-li nahlédnout na svůj život zvenčí, zamyslet se nad současností a budoucností v dnešním přetechnologizovaném světě, tak jste v NoD srdečně vítáni!!!
A závěrem ještě věnujme pár slov autorovi:
Jiří Adámek vystudoval režii na KALD DAMU, kde nyní dokončuje doktorskou práci na
téma Postmoderní herec a théâtre musical/hudební divadlo. Již několik let
se intenzivně věnuje divadlu především na nezávislých studiových
scénách (Alfred ve dvoře, Roxy-NoD, studio DAMÚZA), ve zvláštních,
původně nedivadelních prostorech (starostřešovické uličky, bývalá
kanalizační čistírna v Bubenči, Gorlice na Vyšehradě), příležitostně
i v subvencovaných loutkových divadlech (Minor, Naivní, Lampion). Za
scénickou kompozici Tiká tiká politika obdržel pět různých nominací
v soutěži Alfréda Radoka. Inscenace Z knihy džunglí získala tři ceny na
Mateřince 2007 (nejlepší inscenace, režie, scénografie) a Cenu Alfréda
Radoka za scénografii. Festival Next Wave 2007 udělil Jiřímu Adámkovi
poctu Osobnost roku v oblasti alternativního divadla za hudebně-scénické
kompozice a jejich teoretickou reflexi.
Jiří Adámek: Evropané
Koncepce: Jiří Adámek, Martina Musilová a Jakub Kopecký
Libreto, hudební kompozice a režie: Jiří Adámek
Dramaturgie: Martina Musilová
Scéna, kostýmy, masky, projekce, light design: Jakub Kopecký
Hudební spolupráce: Jiří Adámek a Jan Krejčík
Hrají: Pavol Smolárik, Anna Synková, Veduna Štíchová, Petr Vančura
Producent: Jedefrau
Koprodukce: Experimentální prostor Roxy/NoD
Premiéra 14. května 2008
Reklama