Rusové inspirováni Irskem

Během festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové vystoupil na hlavní scéně Klicperova divadla ruský soubor Divadla U mostu z Permu pod režijním vedením Sergeje Fedotova. Je tomu přes patnáct let, kdy byla na hradeckém festivalu poprvé představena inscenace tohoto dnes již u nás známého ruského režiséra. Přijel tenkrát se svým souborem, aby tamější diváky ohromil tím, co nazývá hypnotickou silou svého divadla.

V tradici ruského herectví vyžaduje Fedotov od herců přístup v řádu metod Stanislavského a především Michaila Čechova, kdy je příznačné samozřejmé mísení komična s tragikou. Herecké výkony, z nichž sálá obrovská soustředěnost, smysl pro rychlé střihy a jistá nevypočitatelnost a s tím spojená dráždivost pro televizí leckdy znaveného diváka, dokresluje Fedotov s železnou pravidelností šerosvitem a hudbou, která výsledný účinek na diváka umocňuje. Nesnaží se je přebít. Jeho režijní rukopis jako by se rozpíjel v tom, co si lze neurčitě představit pod souslovím ruská duše.
McDonaghův drsný a břitký humor, nevyhýbající se nadávkám a rozličným sprosťárnám, spojený se zapadlostí irského venkova, kde se zastavil čas někdy v devatenáctém století, je ruským divákům velice blízký.

I když Divadlo U mostu je díky svému režiséru a uměleckému šéfovi Fedotovovi věrné vlastní osvědčené formě, zřetelný obrat ovšem nastal v jeho dramaturgii. Je to už několik let, kdy se Fedotov setkal v pražském Činoherním klubu poprvé s hrou Martina McDonagha, britského dramatika a filmového režiséra irského původu. McDonaghův drsný a břitký humor, nevyhýbající se nadávkám a rozličným sprosťárnám, spojený se zapadlostí irského venkova, kde se zastavil čas někdy v devatenáctém století, je ruským divákům velice blízký. I ten se cítí být pevně vlastenecky spjat se svojí zemí a její historií, přičemž ale pociťuje svou nicotnost v konfrontaci s nemilosrdnou přírodou. Při všech nástrahách a strastech venkovského života raději zůstává věrný rodné vísce, než by se vydal někam do světa. Úspěch, se kterým se Fedotovovy režie McDonaghových her v Rusku setkaly, byl velkolepý. V letošním ročníku ruské Zlaté masky, obdoby českých Cen Alfréda Radoka, získal permský soubor zvláštní cenu poroty. Neznámý britský dramatik se během několika let stal v Rusku oblíbeným současným autorem. Irská a ruská mentalita našly díky Fedotovovi překvapivě mnoho styčných ploch.
Reklama