Setkání/Encounter 2013 zná své vítěze a Brno zas tak nějak osiřelo

V Brně v sobotu 20. dubna vyvrcholil 23. ročník festivalu Setkání/Encounteru 2013 udílením cen Marta mladým divadelním talentům z celého světa, jejichž inscenace pět dní plnila hlediště brněnských divadel jako Divadlo Husa na provázku, HaDivadlo, Divadlo na Orlí a Divadelní studio Marta. Soutěžní přehlídky se účastnily soubory z divadelních škol z České republiky, Číny, Jihoafrické republiky, Kazachstánu, Mexika, Polska, Rakouska, Slovenska a Švýcarska. O oceněných uměleckých počinech rozhodovala mezinárodní porota, která ocenila šest výrazných uměleckých výkonů.

Pětičlenná odborná porota zasedla ve složení divadelní kritik Vladimír Hulec (ČR), teatroložka Sylvia Huszár (Maďarsko), překladatel Alexander Jerie (ČR), dramatik a režisér Eduardo Rovner (Argentina) a divadelní kritik Noel Witts (Spojené království). Celkem navštívila přes desítku soutěžních inscenací, z nichž cenami Marta ocenila jednotlivé umělecké výkony v nich. Jelikož jsem navštívil většinu inscenací a oceněné výkony viděl, mohu říci, že s porotou naprosto souhlasím.

Tak jako před šesti lety diváky zaujal režisér a pedagog Grigorij Lifanov se svou interpretací Dostojevského Boboka. Můžete si přečíst recenzi tehdejší inscenace v podání Polské národní filmové, televizní a divadelní školy z Lodže. Tentokrát se Lifanov zúčastnil festivalu se studentským souborem ze Švýcarska. Dva jeho protagonisté Julian Mücke a Sebastian Kläy byli oceněni za mnohotvárné herectví plné fantazie a humoru.

Ekaterina Georgijeva

Yang Zi
Po zásluze byly oceněny i dva herecké výkony velmi výrazných hereček, ovšem již ve dvou různých inscenacích. Za apelativní hlas humanismu ve výjimečně stylizované inscenaci Brechtova Kavkazského křídového kruhu byla vyznamenána cenou Marta studentka herectví Ekaterina Georgijeva z Bulharska. Silou a přesvědčivostí svého herectví zaujala čínská studentka Yang Zi v inscenaci Divočina, která se náročností anglického překladu a množstvím pouze vyprávěného textu stala pro mnohé diváky skutečným oříškem. Nutno dodat, že právě talent a uhrančivý šarm Yang Zi byl tím, co na inscenaci poutal divákovu pozornost nejvíce.

S velmi povedenou aktualizací Ostrovského hry Výnosné místo přijeli studenti bratislavské VŠMU. Inscenaci postavili na zcizujících prvcích uvaděčů děje, mikrofonů a židlí na horizontu scény. Vše přesně zapadalo do záměru přiblížit salónní drama strohým konturám kancelářské přítomnosti. Režisér Lukáš Brutovský si odnesl ocenění za vystižení ducha předlohy v rámci současných společenských témat.

Divácky úspěšná vedle Boboka, Výnosného místa a Kavkazského křídového kruhu byla i inscenace Svěcení jara, za níž stojí tandem SKUTR a tanečnice Adéla Laštovková Stodolová. Porota však neoceňovala pedagogy či profesionální umělce podílející se na inscenacích, takže za vytvoření imaginativního prostoru pro výjimečnou skupinovou práci si cenu Marta odnesla studentka scénografie Adriana Černá z pražské DAMU.

Ředitele festivalu Petra Oslzlého pak zaujal Mdu Kweyama a jeho dramaturgická volba a režijní interpretace globálně aktuálního tématu jednoduchými inscenačními prostředky činoherního a tanečního divadla v inscenaci Van Graanových Pokrevních bratří. I když se přiznám, že zrovna má pozornost během delších pohybově stylizovaných předělů jaksi upadala, ač některé z nich byly efektní a trefné. Mohlo za to předešlých 12 hodin strávených v divadelních sálech během uplynulých čtyř festivalových dní.
Pět dní festivalu Setkání/Encounteru 2013 nabitých divadlem od úterý 16. dubna do soboty 20. dubna mohlo zanechat v mnohém festivalovém návštěvníku mylný dojem, že Brno takhle divadelně žije celý rok. Každou druhou hodinu začínalo několik představení hlavního programu, offprogramu byly každou chvíli plné ulice, setkávali se nejen studenti, ale také jejich pedagogové. A najednou se všechna ta vzájemnost, nová přátelství i každoroční shledání rozptýlila do všech koutů světa. Brno zase na rok osiřelo a s několika málo večerními představeními se Setkání/Encounteru pestrost jeho divadelní nabídky nemůže rovnat. Tak zase za rok, milé Setkání/Encountere.
Reklama