Tipy na divadelní premiéry a představení v Praze – květen 2011

V úvodu „Květnových tipů“ bych ráda připomenula jeden z tipů dubnových. Jde o premiéru Goldflamových vratkých prken v Ypsilonce. Vím, že tomuto divadlu dávám hodně prostoru, tentokrát to opravdu stojí za to. Představení vzbudilo velmi kladný ohlas u kritické veřejnosti a popravdě i u mě, proto bych ho ráda doporučila. Můžete si na něj zajít 11., 15. a 25. 5. nebo 22. a 24. 6.
Studio DAMÚZA: Werther

Utrpení mladého Werthera, dílo J. W. Goetha, kterým se nechal inspirovat režisér a mim Tomáš Tomsa Legierski. Kombinací pohybového divadla pantomimy se autor snaží přiblížit především mladšímu publiku velké evropské dílo. „Jsme lidé a jsme sobečtí, chceme toho druhého úplně, ale sebe nedáme,“ tak zní motto inscenace. Werther je narcis, který nevidí dál, než sahá jeho stín. Chce si vyčistit hlavu a najít svůj smysl života. Tento úkol mu však překazí krásná Lotta, jež nabourá jeho egocentrický svět. Premiéra 5. 5. 2011 ve Slévárně v La Fabrice

Divadlo DISK: Médea
Konec letního semestru se nezadržitelně blíží a s ním i první „Disková“ premiéra 3. ročníku herectví KČD. Tématem této první absolventské hry se stala Médea. Jakou bude mít podobu? Možná napoví jejich anotace: „Pomsta se rodí z emoce. O co silnější byl cit, o to ničivější je odplata. Bolest je přebita nutností jednat. Hranice neexistují. Svět se smrštil na jediný úkol. Vášeň ale nestačí. K vykonání dokonalé msty je nezbytný rozum a chladná rozvaha. Pak rána dopadne na nejcitlivější místo, pak bude úspěch největší. Ale je možné slavit uprostřed pohřebiště?“ Premiéra 7. 5. 2011, další reprízy 9. a 26. 5. 2011

A studio Rubín: Med
A studio Rubín je na informace skoupé, a tak vám mohu nabídnout pouze anotaci z jejich webu: „Historie jednoho erotického snu. Pochopíte, že není dívka na jednu noc, ale na jeden večer. Pochopíte, proč se jí má říkat Večernice. A pochopíte, proč se jí máte ještě ten večer zbavit. A uvidíte, co se může stát, když si vaše Večernice vysní místnost plnou medu, aby se tam setkala se svým idolem. A jak je možné, že idolem té dívky je Ondřej Pavelka.“ Premiéra 7. 5. 2011, nejbližší repríza 9. 5. 2011
Divadlo Alfred ve dvoře: Zkažené dítě Dong prodává svou matku

Olga Ryabets, mladá ukrajinsko-kanadská režisérka a malířka, se spolu se spolkem Elephant Band nechala inspirovat textem čínské pohádky autorky Fan Pen Li Chen. Adaptace čínské stínohry nebo také svérázná variace na Hamleta vzhůru nohama je první snahou kolektivu o zkoumání divadelnosti v osobním prostoru. Hru možná nejlépe charakterizuje výrok čínského dítěte: „Půjdu domů a řeknu tý starý ženský, co mně porodila, že její starej chlap umřel, když byla pryč. Donutim ji znovu se vdát a prodám ji za třicet nebo padesát taelů stříbra, abych zaplatil dluhy z hazardu. Není to skvělej nápad?“
Premiéra 10. 5. 2011, nejbližší repríza 24. 5. 2011
Divadlo Na zábradlí: Česká válka

Česká válka je divadelní hra Miroslava Bambuška, kterou napsal přímo pro Divadlo Na zábradlí. Děj je zasazen do 50. let minulého století v Československu a řeší téma protikomunistického, třetího odboje. Jak říká Ivana Slámová, šéfdramaturgyně DNz: „Představení je naším příspěvkem k dosud živé a tolik diskutované části naší historie, je vyjádřením našeho vztahu k hodnotám, za které tehdy lidé umírali.“ Autor se zabývá například těmito organizacemi – zlínskou Světlanou, skupinou Černý lev 777 ze Sedlčanska a Milevska, pražskou Pravda vítězí a skupinou bratří Mašínů. Premiéra 20. a 21. 5. 2011, nejbližší repríza 25. 5. 2011
Národní divadlo: Konec masopustu

Hra Josefa Topola Konec masopustu je jedním z nejlepších básnických dramat dvacátého století. Příběh lásky na pozadí drsné reality kolektivizace, která ničí nejen tradice, ale i mravní řád. Masopustní rej masek stahuje ty, kdo ještě mají duši, do svého víru. Vesnice zdánlivě idylická, plná temných vášní… Ten nejčistší musí být obětován. Josef Topol napsal hru ve svých pouhých 27 letech, premiéru měla na scéně Národního divadla v roce 1964. Po půli století je právem pokládána za českou klasiku a stala se vrcholem nejpůsobivější, ryze české linie dramatu, ve které se obraz vesnice v rozměru tragickém i groteskním stává obrazem kořenů našeho bytí. Premiéra 26. a 27. 5. 2011, nejbližší repríza 29. 5. 2011
Reklama