Errorism aneb Pantomime and Krepsko rocks!
Dnešní recenze se vypraví do končin NeKulturou dosud neprobádaných. A jsou to končiny bez bariér. Tedy přesněji, bez jazykových bariér.Toto slovní spojení bohužel není recenzentskou invencí, ale citátem ze stránek NOD Roxy, kde poměrně pravidelně vystupuje mezinárodní divadelní skupina Krepsko. Ti věci znalí z vás již tuší. Ano, dnes to bude o nonverbálním divadle.
Inscenace Errorism je postavená na rozvíjení a variování jedné základní situace. Muž (Jiří Zeman) a žena (Linnea Happonen) sedí u stolu a chystají se políbit. Ovšem pokaždé jim do toho něco vpadne. Tu ona si musí přetřít pusu rtěnkou, tu on zas musí otevřít láhev, kterou ona však celou vypije a tím pádem si musí odskočit. Během pauzy se objeví postava (Robert Janč), nesoucí na zádech batoh, ze kterého visí brusle, která jen jakoby náhodou přešourá celé jeviště. Tedy ne žádný kauzální postup situací, ale (jak už z názvu patrno) vršení chyb, které vždycky odvedou postavy od dosažení jejich cíle. A přitom každý z těchto absurdních nonsensů je prováděn jako naprosto logické vyústění předcházející situace. A přitom slepenec těchto errorů vytváří příběh, který ukáže vzájemné vztahy postav i základy jejich charakterů.
Specifickým způsobem do struktury inscenace zapadá i klavírista (Guy Dowsett v alternaci s Janem Kalivodou), který se v průběhu hry posouvá z role "pouhého" hudebního doprovodu až na místo herců, a naopak v závěrečné scéně herci hrají na klavír. Hudba sama (Guy Dowsett, Sam Finley, Jan Kalivoda) není nijak překvapivá, nicméně je dobře zvolená a velmi dobře funguje to, že je s každou kombinací postav na scéně spojena určitá melodie. To dává možnost už před začátkem té které pasáže odhadnout, co se bude dít (např. varianty prvního obrazu se vrací několikrát během představení).
Jednotlivé scény jsou od sebe odděleny pomocí světelných střihů (light design Vladimír Burian, Patrik Sedlák), což dává velké komediální možnosti. Pro příklad – muž rozklepává na stole ořechy pomocí brusle, kterou má na noze jeho partnerka. Zhasne se a na scéně je pouze muž, držící brusli. Podobných absurdních gagů je celá řada, a některé z nich jsou velmi výrazné. Například krasobruslařské scénky muže s bruslemi, a to jak když in natura předvádí piruety a skoky po scéně, tak i když "bruslí" s dvěma termoskami po stole. Dalším velmi povedeným krasobruslařským gagem je část, kdy Janč předvádí, kterak přišel o své předchozí partnerky.
Zkrátka, pokud chcete vidět moderní nonverbální pohybové divadlo, které je vtipné a umí si dělat legraci i samo ze sebe, je pro vás Krepsko dobrá volba. A zajít na Errorism určitě nebude chybné rozhodnutí.