Obchodník s deštěm aneb Kéž by víc pršelo

Základním možným inscenačním úskalím je najít vhodného herce pro hlavní roli. A angažování Igora Bareše byla od režiséra Petra Hrušky rozhodně dobrá volba. Svým hřmotným zjevem a projevem tvořil střed celé inscenace, a kdykoliv se objevil na scéně, vše se točilo kolem něj. Jeho Bill Starbuck byl vyváženým mixem vypočítavého podvodníka a nenapravitelného snílka, který utíká do snu před neuspokojivou realitou, a až do konce nebylo jasné, kterým z nich je spíš. Sice se v některých momentech zasnil a vykládal vybájené historky, ale jako by skoro v každém takovém extempore bylo obsaženo drobné shození, ze kterého bylo vidět, že ví, že pábí. Toto "mrknutí" na diváka však nebylo nějak okaté, stačila třeba jen drobná odchylka v intonaci či pohled stranou. Tato minimální gesta však na upraveném prostoru Divadla Na Prádle stačila, protože se hrálo v arénovém prostoru, kde diváci tvořili pomyslné čtyři stěny, což celý prostor velmi zintimňovalo.
"Inscenace Nashovy hry by mohla lehko sklouznout k patosu či k přílišnému poučování, jak je skvělé věřit si a mít fantazii. To se však povedlo režiséru Hruškovi odbourat, protože v textu inscenace je plno komických momentů, jež tento potenciální patos srážejí." |
Scéna byla kvůli tomuto prostorovému uspořádání poměrně minimalistická, ale přesto vytvářela docela iluzivní interiér farmy se stolem, několika skříňkami a zvýšenou plochou, která sloužila jako postel v komoře. S tímto obvyklým uspořádáním si bez větších problémů poradil i zbytek herců.
I jinak byly herecké kreace velmi dobré. Líza Kateřiny Březinové byla oním ošklivým káčátkem, ve kterém Starbuck probudí fantazii a sebedůvěru, a z odtažité racionalistky udělá nadšenou dívenku. Zřejmě nejvděčnější roli měl Lukáš Král, který hrál Lízina pomaleji chápajícího bratra Jima. I když jeho výkon místy sklouzával ke karikatuře, dokázal být i správně naivní a nadšený (například bušení na buben kvůli přivolání deště). Třetí sourozenec Jonáš (Roman Pomajbo) je konzervativním zastáncem morálních a rodinných hodnot, zatímco pravý otec rodiny (Petr Křiváček) je stárnoucím mužem, který svým dětem přeje to nejlepší a je ochotný pro jejich štěstí mnohé odpustit. Dobrý je také Jakub Saic coby Bill, který jakožto strážce zákona má onen správně tvrdý a neústupný výraz, který ovšem trochu nemotivovaně na závěr zavrhuje.