Strojový Hamlet-stroj

Při překládání Shakespearova Hamleta se začaly v mysli Heinera Müllera rodit první obrysy hry Hamlet-stroj. Běžnému divákovi lze hru přirovnat ke scénické básni, v níž se s motivy z Hamleta prostupují autorovy zážitky a zkušenosti. Divadelní tvůrci si při jejím inscenování vytkli cíl pojednat o vztahu řeči a těla, jejich vzájemné působení na herce a jeho komunikaci s publikem. Po kratším zamyšlení lze dospět k závěru, že každý herecký projev sleduje jak řeč, tak i tělo a následně se vztahuje k divákovi. Zadání je natolik obecné, že si lze tvůrčí neúspěch jen těžko představit. Přece se výsledek s úspěchem nesetkal.

Inscenátoři se také vzdali Müllerových scénických poznámek, získali tak naprostou volnost a příležitost představit svůj pohled a volit vlastní divadelní prostředky. Slibované zkoumání vztahu řeči a těla se nakonec omezilo na umělecký přednes s několika narežírovanými přechody a hereckými akcemi zrazující je samotné. Hamlet omotá Ofélii ping-pongovou síťkou a při následném rozmotávání se několikrát nešikovně zadrhne. Nápad s ping-pongovým stolem je sice pěkný a několik pinknutí do odskakujících míčků inscenaci oživuje, ale nijak nerozvíjí. Jde pouze o z vnějšku dodaný prostředek, pro který by se našlo rozumové odůvodnění, nikoliv však dramatické (kromě zmíněného oživení).
Představitelka Ofélie svůj výkon budovala mnohem citlivěji s důrazem na detail. Byť byla o hlavu menší, zaujala více než její kolega.
Představení si
užili nejvíce milovnící Müllerova textu, nikoliv už příznivci
dramatického umění. Pokusy o prožívání klouzaly po povrchu zejména
u sošného představitele Hamleta, který svým vyzařováním nepřekročil
hranici jeviště a hlediště. Oproti tomu herečka ztvárňující Ofélii
svůj výkon budovala mnohem citlivěji s důrazem na detail. Byť byla
o hlavu menší, zaujala více než její kolega.
Představení působilo jako předvedení klauzurní práce, nahlédnutí do tajů studia divadelní tvorby. Škoda že tvůrčí příležitost nevyužili divadelně šťavnatěji a jadrněji.
Folkwang Art School Essen, Německo
Heiner Müller: Hamlet-stroj
Režie: Katharina Weishaupt
Hrají: Marieke Kregel, Zeljko Marovic
Psáno z reprízy 2. 4. 2009, která se odehrála v rámci festivalu
Setkání / Encounter
Reklama