Svěží Les v DISKu

DISK uvedl na začátku letošní sezóny absolventskou inscenaci Les. Studenti 4. ročníku Katedry činoherního divadla se do Ostrovského ruského realismu pustili s elánem a bez zbytečného odstupu, k jakému klasika svádí. Na výsledné inscenaci, která je doplněna také skvělou hudbou a jednoduchou scénografií, je to znát.
Les je příběhem o měšťáctví a moci peněz. Na statku Raisy Gurmyžské není nouze ani o jedno z toho. Když sem majitelka panství a lesů přivádí mladého Alexeje Bulanova jako nápadníka pro svou neteř Axjušu a na návštěvu navíc přijíždí také synovec Gennadij, neúspěšný, ale zapálený herec, začíná se roztáčet kolotoč nečekaných setkání, lží a nakonec i odhalení. Pletichaření i komické situace nakonec přinesou uměřené morální ponaučení, takže spokojen může být každý, kdo do DISKu zavítá.

Zdejší inscenace ale přináší i něco navíc. Je příkladem úspěšného režijního zvládnutí klasického dramatu. Od začátku do konce si nejen drží divákovu pozornost, ale navíc působí vyzrálou celistvou režijní koncepcí. V ní má své místo klasická textová předloha i moderní a svěží inscenační úprava. Hraní si s textem, vtipné narážky dokonce na herce samotné a především kouzelné scény stavějící na pohybové komice, to vše stírá z Ostrovského Lesa vrstvy usazeného prachu a dává tak opět vyniknout lesku klasického textu. Za všechny jmenujme scénu v bazénku, kde mezi předstíranými tempy různých plaveckých stylů dovádí Gurmyžská s Alexejem nebo pijatiku mužské části hereckého souboru poté, co Gennadij z Vosmibratova šťastnou náhodu vymámí dlužné peníze.
Lví službu v tomto ohledu inscenaci prokazuje také minimalistická scénografie, která nad jeviště rozvěsila „les“ v podobě plastového potrubí. Dál už je potřeba jen několik židlí a pohyblivé propadliště – zasunuté se stává bazénem, vysunuté naopak spolu s mikrofonem ilustruje tribunu – výkladní skříň měšťáckého svatebního veselí Gurmyžské a Bulanova. Prázdný prostor tak poskytuje dostatečnou svobodu pro herecké vyjádření, motivuje k ilustrativnějším výkonům a novým a neotřelým režijním řešením. Více podobného přístupu by pomohlo nejednomu současnému inscenačnímu počinu.

Anna Losová a Vuk G. Čelebić
Celkový svěží dojem inscenace podporují také výborné výkony herců. Anně Losové se podařilo postavě Raisy Gurmyžské vtisknout expresivní jednotný a přesvědčivý výraz. Nepřehnanými, ale výraznými gesty modeluje její charakter vypočítavé intrikánky zralého věku, která se ráda staví do role ctihodné měšťácké paničky. Charismatický tragéd Gennadij Vuka Čelebiče jako ryba ve vodě proplouvá jednotlivými polohami, hned dramatický, hned zase ležérně uvolněný. Čelebič své tragické monology doplňuje patřičnou dávkou patosu a s přehledem tak využívá potenciálu řady komických efektů. Jeho protipólem je šťastlivec Arkadij v podání Patrika Děrgela. Děrgel plně využívá kontrastu těchto postav. Jeho Arkadij je přízemním, trochu umolousaným, ale veskrze okouzlujícím komediantem. Pro jeho charakteristiku mu postačí jediné gesto, které Arkadijovu životní pouť vystihuje krátce jako vtip, i když možná špatný a obehraný.
Na Les do DISKu se rozhodně vyplatí zajít. Závan čerstvého vzduchu, svěžího vtipu a skvělých hereckých výkonů je dostatečným argumentem i pozvánkou.
Divadlo DISK
Alexandr Nikolajevič Ostrovskij: Les
Překlad: Leoš Suchařípa
Režie: kolektiv
Pedagogické vedení: Daniel Hrbek
Dramaturgie: Markéta Machačíková
Scéna a kostýmy: Jozef Hugo Čačko, Radka Josková
Hrají: Anna Losová, Pavla Dostálová, Anna Císařovská,
Nina Horáková, Kamila Šmejkalová, Michal Švarc, Petr Besta, Tomáš Vaněk,
Václav Šanda, Zuzana Volavá, Vuk G. Čelebič, Patrik Děrgel
Premiéra: 29. září 2011, psáno z představení
21. listopadu 2011