Edith Čermáková ve zlínském divadle

Život francouzské šansoniérky Edith Piaf je z těch, které k předvedení na jevišti nepotřebují přehnané dramatizování. Objevilo se v něm tolik unikátních momentů a vyhrocených situací, že by se jen stěží daly vymyslet „od stolu“. Jako americký sen působí příběh ženy, která se již za svého života dokázala stát nesmrtelnou legendou světové hudby. Výchozí pozice příští star francouzského šansonu přitom záviděníhodná vůbec nebyla.
Kvůli nezodpovědnosti a nezájmu svých rodičů byla nucena se od malička protloukat na vlastní pěst, přičemž záhy musela převzít starost i o svou mladší nevlastní sestru Simone. Aby toho nebylo málo, postihla ji v mládí několikaletá slepota. Jediné, co jí v chmurných dobách přinášelo radost (a prostředky pro skrovnou obživu), byl zpěv. Spolu se sestrou zpívala v podstatě za kůrku chleba v nejvykřičenějších ulicích Paříže, až si ji jednoho dne – a jak jinak než náhodou – všimli lidé provozující tehdy tolik oblíbené lidové kabarety. Kariéra nesmrtelné umělkyně byla zažehnuta.
Pokus o ztvárnění nezapomenutelné interpretky by se jejím obdivovatelům mohl zdát absurdní a bezmála rouhačský. Vždyť přece Edith Piaf byla jenom jedna, kdo by byl vůbec schopen přiblížit se jejímu nezaměnitelnému hlasu. Bylo nad slunce jasné, že v takto ambiciózním počinu může charizmatickou osobnost zachytit jen jiná výjimečná persona. V městském divadle Zlín takovou našli v Heleně Čermákové.
V jejím pojetí se nehraje jen o Edith Piaf. Naše pozornost bezděky sklouzává k osobě Heleny Čermákové, která se nevídaně „snoubí“ se svou rolí. Zpěvačku hraje s pokorou a takřka srdečním porozuměním. Přes toto výrazné ztotožnění – ale snad právě díky němu – z herecké postavy neustále vystupuje umění zlínské herečky. A nutno zdůraznit, že kromě hereckého i umění pěvecké, neboť její podání více než desítky náročných songů si v ničem nezadá s umem a šarmem profesionálních šansoniérek, jako je např. Hana Hegerová. Při poslední, notoricky známé písni Je ne regrette rien dokonce téměř není znát rozdíl mezi pěveckým výkonem Heleny Čermákové a záznamem autentického hlasu Edith Piaf, jež ho plynule vystřídá.
Představitelka titulní role na jevišti prochází všemi fázemi zpěvaččina života. Od neutěšeného dětství a mládí ve špinavých pařížských nevěstincích, přes rozmach jejího velkého hudebního talentu v nejproslulejších zábavních podnicích, až po předčasnou smrt. Tento vývoj Čermáková zvládá bez jakýchkoli nepatřičností či trapností, které jsou při této koncepci poměrně běžné, není-li postava ztvárněna vícero herci různého věku. Nelehké jsou také ostré přeryvy mezi hereckou akcí a pěveckými čísly. Ta se odehrávají v zadní části malého jevištního mola, kde se nachází světýlky zarámovaná miniscéna s mikrofonem. Čermáková snadno přechází do zpěvu bez sebemenšího škobrtnutí nebo zadýchání i z nejnáročnějších fyzických akcí, což jako by symbolicky podtrhovalo životní motto Edith Piaf, že život a zpěv jedno jsou.
Herecký výkon Heleny Čermákové se nedá prezentovat jiným slovem než „koncert“. Oprávněně za něj dostala cenu Aplaus za vítězství v divácké anketě zlínského divadla. Nelze ale zapomenout na její herecké partnery – jmenovitě Petra Domžalová, Dušan Sitek, Josef Koller –, kteří hrají ostatní postavy. Kromě toho si tito tři v představení také „zkusí“ několik pěveckých výstupů a vycházejí z nich se ctí. Hra o Edith Piaf by se samozřejmě neobešla bez poučeného hudebního nastudování a klavírního doprovodu Richarda Dvořáka.
Madam Piaf režiséra a scénáristy Karla Semeráda patřila k zlatým hřebům zlínského festivalu Naráz. V nevelikém sálu zlínského Divadélka v klubu, který svým uspořádáním evokoval právě spíše kabaretové než divadelní produkce, se publikum možná mohlo více poddat klubové atmosféře a nezdráhat se vžít do role spontánně rozjívených barových návštěvníků. Nicméně při závěrečném potlesku vestoje s výkřiky „Bravo!“ se do nich přece jen převážná většina diváků proměnila.
Městské divadlo Zlín (scéna Divadélko v klubu)
Karel Semerád – Madam Piaf
Scénář a režie: Karel Semerád
Scéna a kostýmy: Petr Dosoudil
Hudební nastudování: Richard Dvořák
Hrají a zpívají: Helena Čermáková, Petra Domžalová,
Dušan Sitek, Josef Koller
Na klavír doprovází: Richard Dvořák
Premiéra: 10. března 2009, psáno z reprízy 11. listopadu
2009 (festival Naráz)