Googling and Fucking

Hra Tomáše Dianišky, herce souboru Divadla F. X. Šaldy v Liberci, přilákala v pátek 19. března do Malého divadla většinou mladé diváky a splnila tak účel divadelního projektu OFF Šalda, který se od letošního roku chystá nabízet prostor pro alternativní inscenace a mladé umělce. Podtitul zní „digitální gameska pro generaci Youtube“. Dianiška tak trefně označil hlavní hrdiny hry, kteří místo Boha uctívají svatou trojici ve složení Youtube, Google a Facebook.
Autorova snaha zachovat poetiku původní hry ho přivedla ke spolupráci s mladým inscenačním týmem. Dramaturgicko-režijní plán dvojice Tošovský-Holiček představil hru na minimalistickém prostoru s velkou dávkou kreativity. Hra zprostředkovává divákům pohled do života mladého milostného páru, který se snaží fungovat na hranici mezi reálným a digitálním světem. Osudy milenců a jejich rodin jsou konfrontovány s popkulturou dnešní společnosti, a aniž by autor využíval prvoplánové parodie, představuje reálný obraz lidí uvězněných ve vlastní bezmocnosti. Režisér Braňo Holiček funkčně pospojoval jednotlivé výstupy hravými mezihrami s vtipnými choreografiemi a vytvořil tak prostor, kde se nehmatatelný virtuální svět zhmotňuje. Dějová linie plyne v neurčitém čase, leckdy i prostoru, příběh je vyprávěn skrze internetové aplikace jako ICQ nebo Skype, které vytvářejí hlavní druh komunikace mezi dramatickými osobami. Ta zdánlivá blízkost, touha po společnosti a nutnost být online je hnacím motorem všech postav.

Mladí herci se v představení podělili o několik rolí. Tomáš Dianiška hraje postavu mladého muže, který je na síti jako doma, pracuje online, baví se online, žije online. Kromě této postavy ztvárnil několik menších rolí, DJ v rádiu, raper, feťák, které mohou být pouze dalšími alter egy původní postavy, stejně dobře jako samostatnými charaktery. Dianiška je vtipný a přesný. Jeho přítelkyni na studijním pobytu v Tokiu a zároveň dceru a sestru hraje Karolína Baranová, která tak dostala více prostoru k vytvoření jedné celistvé postavy. Herečka ji využila, když představila ostýchavou, ale divokou milenku, rozumnou sestru a dceru, která stále potřebuje své rodiče s obrovskou energii jí vlastní. Otce a jednu ze sester hraje Vendula Svobodová, studentka herectví na VOŠ v Praze, která obsáhla potenciál postavy Otce a stvořila jednu z nejvtipnějších scén inscenace, kdy Otec surfuje na internetu. Barbora Kubátová se představila v roli Matky a druhé sestry. Mladá herečka, studentka DAMU, má díky textu možnost předvést široký výrazový rejstřík a díky herecké preciznosti na sebe strhuje pozornost především jako Matka vyprávějící o globální vesničce.
Autoři vytvořili na minimálním prostoru s několika rekvizitami zajímavý a bohatý virtuální svět, který rozšiřuje hravá elektronická hudba, k níž se v programu nikdo nehlásí, ale která představuje důležitou součást děje. Hudba pojí dohromady jak herce, tak jednotlivé scény a posouvá děj kupředu. Vrcholem je hudební vystoupení imaginární kapely s generačním protestsongem, který má komerční potenciál. Snovou náladu virtuálního prostředí dotváří jednoduchá, ale působivá světla. Čtyři pohyblivé neony, které herci celou dobu nespustí z rukou, působí jako efektní metafora online stavu, tedy přímého napojení na internetovou síť, bez které by postavy neexistovaly.
Interaktivní inscenace splnila svůj cíl a dokázala mladým divákům, že divadlo opravdu nemusí být nuda. Liberecké publikum tak získalo možnost zažít svěží atmosféru nových divadelních postupů a témat, kterou v Praze nastartoval Dianiškův absolventský ročník z DAMU v čele s hercem Vojtěchem Dykem, dramatikem Petrem Kolečkem nebo režisérem Janem Fričem.

Malé divadlo Liberec
Tomáš Dianiška – Googling&Fucking
Režie: Braňo Holiček
Dramaturgie: Jan Tošovský, Martin Urban
Výprava: Nikol Hnidová
Hudba: www.youtube.com
Hrají: K. Baranová, T. Dianiška, B. Kubátová, V.
Svobodová
Premiéra: 19. března 2010, psáno z premiéry
19. března 2010
Reklama