Národní divadlo moravskoslezské pro školy a inspirací regionům

Poslední prázdninové úterý se v divadelním klubu Národního divadla moravskoslezského uskutečnilo setkání pedagogů základních a středních škol s tvůrci a vedením Národního divadla moravskoslezského. Letní divadelní škola – pilotní akce projektu nazvaného Podpora rozvoje kompetencí pedagogů v oblasti spolupráce s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě – měla za cíl prozkoumat možnosti systematické spolupráce mezi divadlem a vzdělávacími institucemi v regionu. Zástupci obou táborů předložili svůj pohled na problematiku výchovy k diváctví a navzájem učinili vstřícné kroky.
V úvodních vystoupeních byl představen připravovaný projekt NDM pro školy. Jedná se o společnou aktivitu divadla a všech zainteresovaných škol, jejímž prvořadým cílem je výchova a kultivace mladého diváka. Hlavní koordinátor projektu Mgr. Jiří Hruška z Gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě zmínil, že o podaných žádostech o finanční podporu by měly příslušné orgány Moravskoslezského kraje rozhodnout v listopadu. Vyjádřil přitom naději, že organizovaná spolupráce mezi divadlem a školami bude v určité podobě probíhat bez ohledu na výsledek rozhodnutí a že se podnik stane inspirací dalším regionům.
Přítomní činitelé NDM (hudební ředitel opery Robert Jindra, dramaturg opery Daniel Jäger, šéf činohry Pavel Šimák, dramaturgyně Klára Špičková, šéf baletu Igor Vejsada, šéfka operety/muzikálu Gabriela Petráková) ve svých příspěvcích okomentovali tzv. balíčky dopoledních představení NDM v sezóně 2011/2012. Jedná se o čtyři dopolední představení pro 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ a střední školy, navíc s unikátní možností návštěvy první neveřejné generálky. Jako bonus k vybraným představením se mohou školy zúčastnit komentovaných prohlídek budov Divadla Antonína Dvořáka a Divadla Jiřího Myrona anebo setkání se zástupci tvůrčích týmů dané inscenace.
Konkrétně jsou podle balíčků NDM dětem a mládeži v nadcházející sezóně určeny tyto tituly: pro první stupeň ZŠ Sůl nad zlato (Božena Němcová), Kominíček (Benjamin Britten), Sněhurka a sedm trpaslíků (Bogdan Pawlowski, Witold Borkowski), Mrazík (Boris Urbánek, Nikolaj Budaškin); pro druhý stupeň Její pastorkyňa (Gabriela Preissová), Romeo a Julie (Charles Gounod), Dáma s kaméliemi (Giuseppe Verdi) a konečně pro střední školy Gottland (Mariusz Sczygiel), Cenci (Percy Bysshe Shelley), Bohéma (Giacomo Puccini), Padající andělé (Armand Amar) a Noc na Karlštejně (Karel Svoboda, Zdeněk Podskalský, Jiří Štaidl, Eduard Krečmar).
Téměř celý den probíhala vášnivá diskuze mezi zúčastněnými divadelníky a pedagogy o konkrétní podobě spolupráce. Rozdíly v názorech učitelů byly zapříčiněny především rozdíly mezi jednotlivými školami. Není totéž (při)vést do divadla dítě mladšího školního věku či gymnazistu, studenta odborné školy či dítě handicapované. Liší se i dostupnost divadelních návštěv: mimoostravští jsou poněkud omezeni, výlety do divadla jsou pro ně časově náročnější, nejsou také tak flexibilní co se týče večerních představení. Úsměvná shoda nastala v otázce ředitelů: zatímco většina účastníků LDŠ měla očividně kladný vztah k divadlu, šéfové jejich ústavů údajně divadlu příliš neholdují; z toho pak pramení řada problémů. V žertu byl vznesen návrh pozvat na setkání s NDM výhradně ředitele škol.
Probírán byl i problém notoricky rušících žáků: brát takové do divadla, či jim ho raději odepřít? Vždyť na jejich nepozornost a vyrušování nedoplácejí jen herci, ale zejména spolužáci, které divadlo může zajímat. Někteří učitelé jsou toho názoru, že stojí zato ,,riskovat“ a nevyzpytatelné děti do divadla brát, jiní naopak prosazují přísný výběr jedinců, se kterými je možné divadlo bez obav navštívit.
Debatě byl podroben samotný proces návštěvy divadla. Rozhodně by se nemělo končit jen u zhlédnutí dané inscenace, velmi důležité jsou podle pedagogů i fáze před a po představení. Každá inscenace by měla být informovaným pedagogem řádně zvážena, případné nejasnosti by měl kantor dětem (předem) vysvětlit. U mladších diváků, kteří jdou patrně do divadla poprvé, je nezbytné i seznámení se se základními divadelními konvencemi. Divadelní zážitek by měl být reflektován i zpětně, přičemž vyjádření studentů by neměla končit v dichotomii líbí/nelíbí, ale názory by měly být důvodně argumentovány. Možnosti aktivizace studentů byly na LDŠ demonstrovány ve dvou odpoledních dílnách, které se modelově týkaly inscenací Kominíček a Její pastorkyně. Mgr. Terezie Dörrerová ze ZŠ Mládí Orlová předložila nástin možných přesahů divadelního zážitku do předmětů vyučovaných na ZŠ – podle jejích námětů lze v úvahu brát zároveň český jazyk, literární výchovu, výtvarnou výchovu, angličtinu, zeměpis, matematiku, mediální výchovu, dějepis i tělesnou výchovu. Její kolegyně Mgr. Hana Foltová z Ostrčilova International School k připravované inscenaci Kominíček zase vytvořila a prezentovala pracovní listy, které jsou určeny především mladším studentům.
Letní divadelní škola pro pedagogy v NDM připravila půdu pro efektivní zavedení projektu spolupráce Národního divadla moravskoslezského se základními a středními školami v kraji. Vytvořil se základ nezbytného komunikačního kanálu, jehož prostřednictvím by všichni zainteresovaní měli sdílet své zkušenosti. Platformou by se brzy měly stát webové stránky, na nichž by pedagogové zamýšlející se svými svěřenci navštívit divadlo měli snadno nalézt vše potřebné.
Reklama