divadlo
OST-RA-VAR 2010: Jan Vápeník má rád ostravský „drsný sever“ i chebský „divoký západ“

Jan Vápeník hrál ve všech třech inscenacích, kterými se na letošním festivalu OST-RA-VAR prezentovalo Divadlo Petra Bezruče. V Divoké kachně vytvořil postavu Hjalmara Ekdala, v Limonádě šéfa zločinecké bandy Leopolda a objevil se také v dramatizaci Orwellova románu 1984. Ve ztvárnění jedné z hlavních postav – Vladimíra Vaška – v inscenaci Bezruč?! mu zabránilo zranění. Pochází ze Zlína, působil v Západočeském divadle v Chebu a od roku 2008 ho můžete vídat v Ostravě u „Bezručů“.
Idioti v HaDivadle

Zdá se, že filmová tvorba se pro divadlo stává čím dál větší inspirací. Zvláštní pozornosti se těší obzvláště skandinávští filmaři. Vedle Bergmana, který koneckonců s divadlem sám výrazně obcoval, objevil se na našich scénách též Fin Kaurismäki (Muž bez minulosti v Dejvickém divadle) a nejednou též dánský psychotik Lars von Trier. Právě od něho převzal režisér Jiří Honzírek pro brněnské HaDivadlo provokativní společenskou sondu Idioti.
Jan Vlas: Žena v roli mučitele je mnohem děsivější

Nejlepší produkcí 14. ročníku festivalu ostravských činoherních divadel OST-RA-VAR byla zvolena inscenace 1984. Jan Vlas v ní ztvárnil hlavní roli Winstona Smithe. Dramatizaci antiutopického románu George Orwella, která se již rok hraje v Divadle Petra Bezruče, režíroval Jan Mikulášek. Několik vrstev této zneklidňující inscenace naléhavě nutí k aktivnímu rozkrývání významů, pouhé přihlížení bez emocí je nemožné.
Tipy na divadelní premiéry a představení v Praze – březen 2010

Na úvod „Divadelních tipů“ pro měsíc březen bych vám ráda připomněla, že 27. březen je vyhlášen Světovým dnem divadla. Proto zmíněný večer rozhodně neseďte doma a zajděte si na nějaké kvalitní představení. Například do Divadla v Dlouhé na Oněgin byl Rusák, do Divadla Komedie na Goebbels/Baarová, do Divadla Na zábradlí na Tartuffe Games, do Dejvického divadla na Černou díru nebo do Národního divadla na Sluhu dvou pánů či Cyrana z Bergeracu. Jak vidíte, výběr je dost široký a zdaleka zde nezmiňuji všechno.
Nové centrum pro nový cirkus: V divadle se má hrát a ne zkoušet

2. února bylo otevřeno Centrum pro nový cirkus v pražských Nuslích. Za popularizací tohoto divadelního proudu stojí především již šestý ročník festivalu nového cirkusu Letní Letná, který byl založen v roce 2004 a navázal na průkopnické činy Ctibora Turby nebo producenta Jakuba Vedrala a Divadla Continuo či na původní Pražskou divadelní pouť. Tento divadelní proud je také známý díky úspěchu inscenace Rosti Nováka La Putyka.
Ucho v HaDivadle

HaDivadlo uvedlo začátkem ledna premiéru Ucha, stejnojmenné dramatizace slavného trezorového filmu Karla Kachyni. Filmový scénář Jana Procházky zdramatizovala jeho dcera Lenka Procházková, režie se ujal Ondřej Elbel. Komorní drama v Elbelově podání nezobrazuje jen tísnivou atmosféru komunistické doby, stává se zároveň i psychologickou sondou do vztahu manželského páru procházejícího krizí.
Modelka XXL v HaDivadle: Co sežereš o samotě, jako bys nikdy nesežrala

V jako vtipná, E jako energická, N jako neokázalá, D jako divácky vděčná, A jako aktuální. Taková je inscenace monodramatu Venduly Borůvkové Modelka XXL, kterou můžete od začátku ledna vidět ve Studiu HaDivadla. Vanda Drozdová hraje ve zmíněné inscenaci roli ženy s přiléhavým jménem Venda Koblížková, která se trápí svým vzhledem a snaží se zhubnout, aby jí každé stoupnutí na váhu nezpůsobovalo doživotní trauma.