Oscaři podle časopisu NeKultura.cz

Udělování každé ceny, o kterou se uchází víc než jeden kandidát, je vždy velice ošemetná záležitost. Vždycky existuje rivalita, nerozhodnost a případně pocit křivdy, když někdo zrovna nevyhraje, ačkoliv se snažil, jak jen to šlo. O to horší jsou všechny čistě subjektivní soutěže založené na omezené obci hlasujících. Taková soutěž v krasobruslení je pro mnohé opravdu nepochopitelná záležitost. Mnohdy těžko určit nějaká přesná pravidla, mantinely kvality, pokud není žádná veličina vhodná k měření. A co můžeme měřit na takovém filmu? Stopáž, barevnou hloubku, počet účinkujících, délku dialogů, zrnitost filmového materiálu nebo snad počet tvůrců vypsaných v závěrečných titulcích? Ne, samozřejmě jsou to hlouposti a každý si kvalitu filmu jako umělého mnohovrstevného média určuje sám na svých niterných hodnotících osách a žebříčcích. A letošní udělování Oscarů bych směle označil za jeden obrovský zašmodrchaný uzel subjektivních hodnocení. Proč, ptáte se? To vám odhalí naše zasvěcené komentáře.
Film roku
Nominace:
Babel
Dopisy z Iwodžimy (Letters from Iwo Jima)
Skrytá identita (The Departed)
Malá Miss Sunshine (Little Miss Sunshine)
Královna (The Queen)
Malá Miss Sunshine je v této kategorii přinejmenším pořádný úlet – v letošním ročníku akademici přestřelili, a to ne jedinkrát. Rok 2006 rozhodně nebyl chudý na kvalitní filmy angloamerické provenience a snad mohla volba padnout i někam jinam a narušit politicko-žánrově korektní výběr kandidátů. Nicméně vítězný snímek z výše vypsané pětice, Skrytá identita, je docela příjemná volba. Ale má dvě chyby – těží z hereckých legend a snaží se vymknout svému žánru, což se moc nedaří. Nicméně z výčtu možných i NeKultura chápe proč volba padla zrovna sem a nejde o to, že by snímek Královna byl moc „anglický“ nebo Dopisy z Iwodžimy příliš válečně bolavé (a kýčovité).
tip deníku NeKultura.cz: Skrytá identita
Herec v hlavní roli
Nominace:
Leonardo DiCaprio (Krvavý diamant)
Ryan Gosling (Half Nelson)
Peter O'Toole (Venus)
Will Smith (Štěstí na dosah)
Forest Whitaker (Poslední skotský král)
Jestli se akademici ve výběru filmů do letošního ročníku někde přehmátli, určitě tutéž chybu neudělali v případě herců v hlavní roli. Forest Whitaker je totiž ten pravý muž na tohle ocenění. Letos svým výkonem zastínil i vyzrálého Leonarda DiCapria a slaďáka pro všechny příležitosti Willa Smithe. A to nemluvě pouze o jeho roli v Posledním skotském hráli. Většina castingů, kam si tenhle chlapík v poslední době najde cestu, totiž zpravidla stojí za to a v hlavě filmového diváka, i kritika, uvízne na delší dobu, ne-li navždy. Prostě jasná volba.
tip deníku NeKultura.cz: Forest Whitaker (Poslední skotský král a jiné)
Herečka v hlavní roli
Nominace:
Penelope Cruz (Volver)
Judi Dench (Skandální zápisky)
Meryl Streep (Ďábel nosí Pradu)
Helen Mirren (Královna)
Kate Winslet (Jako malé děti)
V této kategorii to byla letos slušná strkanice. Ne že by Meryl Streep předvedla ve snímku Ďábel nosí Pradu svůj životní výkon, ale určitě ukázala, že na vavřínech rozhodně neusíná (viz naše recenze). Penelope Cruz svůj part ve Volveru ztvárnila taktéž výborně, nicméně stejně jako v případě Meryl Streep nebyla její role ve filmu natolik dostředná, aby dohnala Kate Winslet a Helen Mirren. Obě tyto herečky zvládly svůj úkol na jedničku, ale už předchozí argument napovídá, čím že se akademici zřejmě řídili. Kate Winslet ve svém nejnovějším dramatu Jako malé děti uzrála z bohaté naivní dívky na Titaniku v dospělou ženu i v opravdu kvalitní herečku, a jestli někdo v budoucnu nahradí persony jako Meryl Streep nebo Cate Blanchett, bude to právě ona. Podle akademie ale zřejmě stále ještě nepřišel její čas. Naopak Helen Mirren ukázala americkým hvězdám ze svých rodných Britských ostrovů, zač je toho loket, a my jí k tomu blahopřejeme.
tip deníku NeKultura.cz: Kate Winslet (Jako malé děti)
Nejlepší režie
Nominace:
Clint Eastwood (Dopisy z Iwodžimy)
Paul Greengrass (Let č. 93)
Stephen Frears (Královna )
Alejandro Gonzalez Inarritu (Babel)
Martin Scorsese (Skrytá identita)
Zlí jazykové hovoří o snaze akademie zavděčit se Martinu Scorsesemu, který za svou dlouhou a vskutku kvalitní filmovou kariéru nikdy nedosáhl na metu nejvyšší, a bylo by trapné, kdyby jediného Oscara dostal až někdy nad hrobem za celoživotní přínos. Samozřejmě, je to oprávněný argument, ale kdo zná Scorseseho tvorbu, určitě by našel lepší filmy z jeho portfolia. Takové Casino, Gangy New Yorku, nebo nedávný Letec, jenž se o toto ocenění taktéž pokoušel (zvláštní, jak Scorseseho filmy pomalu ale jistě infiltruje Leonardo DiCaprio – nic ve zlém, tenhle herec zraje jako víno), to všechno jsou vynikající filmy. Skrytá identita samozřejmě není bez chyby a něco už bylo zmíněno v komentáři volby nejlepšího filmu, ale co se režijní práce týče, ta zde byla bez chyby, a pokud by měla NeKultura volit, zřejmě by to dopadlo stejně. Jakkoliv je práce Clinta Eastwooda vyumělkovaná, Let č. 93 opravdový a Babel našlapaný, je právě Skrytá identita celek ze všech daných nejkompaktnější.
tip deníku NeKultura.cz: Martin Scorsese (Skrytá identita)
Nejlepší původní scénář
Nominace:
Guillermo Arriaga (Babel)
Michael Arndt (Malá Miss Sunshine)
Guillermo del Toro (Pan' s Labyrinth)
Iris Yamashita (Dopisy z Iwodžimy)
Peter Morgan (Královna)
Dobře, tak tady je problém. Pocit, že akademici se v případě Malé Miss Sunshine netrefili, je neustále silnější. Samozřejmě, těžko pro nás, kteří jsme samotný scénář přímo nečetli, hodnotit pouze jeho kvalitu a nechat bokem všechny další věci, které vidíme a slyšíme na plátně. Vůbec celá nominace této kategorie se zdá být dost podivná, vedle vítězného snímku se skví film Pan' s Labyrinth, a jestli je Malá Miss Sunshine trefa mimo terč, pak je Panův labyrint trefa mimo stodolu. Nicméně každoroční opakování nominovaných titulů v několika kategoriích zřejmě donutilo akademiky zařadit i tyto snímky a nějaký naprosto podivný důvod je pak navedl k udělení ceny. I když na poslední chvíli rozhodně mohl Oscar za původní scénář spíše připadnout filmu Babel.
tip deníku NeKultura.cz: Guillermo Arriaga (Babel)
Nejlepší adaptovaný scénář
Nominace:
Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata, Mark Fergus, Hawk Ostby (Potomci lidí)
Todd Field & Tom Perrotta (Jako malé děti)
Patrick Marber (Skandální zápisky)
William Monahan (Skrytá identita)
Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Peter Baynham, Dan Mazer, Todd Phillips (Borat)
Tak tady máme opět Skrytou identitu, letošní oscarový hit. Ale pokud vedle něj v této kategorii stojí tak silný konkurent, jako jsou Potomci lidí, pak jej už nelze obhajovat. Skrytá identita je vlastně remake staršího snímku Volavka, kdežto Potomci lidí adaptují knižní předlohu. Je to rozdílná kategorie, přičemž právě adaptace knižní předlohy je obtížnějším úkolem, přesto v tomto případě bravurně zvládnutým, ale zároveň těžce nedoceněným. Opravdu už nás nebaví sledovat, jak akademici vehementně ignorují vynikající filmy s jakýmkoliv science fiction nádechem.
tip deníku NeKultura.cz: Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata, Mark Fergus, Hawk Ostby (Potomci lidí)
Nejlepší kamera
Nominace:
Vilmos Zsigmond (Černá Dahlia)
Emmanuel Lubezki (Potomci lidí)
Dick Pope (Iluzionista)
Guillermo Navarro (Pan's Labyrinth)
Wally Pfister (Dokonalý trik)
A další střela mimo stodolu, ovšem tentokrát nejenom v nominaci, ale i ve vítězném snímku. Opravdu jsou záběry z pojízdného jeřábu doprovázené několika druhy prolínaček v Panově labyrintu dostačující na ocenění filmové kamery Oscarem? Kdo si to myslí, ať se znovu podívá na třicet let staré Hvězdné války, epizodu IV, tam je to samé v bledě modrém a je toho víc (!). Zbytek ale musí uznat, že kamerově nejúchvatnější film roku 2006 jsou Potomci lidí. Ne jenom ona protěžovaná nekonečná scéna průchodu budovou a davem vojáků, ale i vynikající práce s kamerou v interiérech nebo v jedoucím automobilu je ukázkou kameramanského mistrovství, při které nejeden technicky poučený filmový divák kroutí hlavou nad tím, jak to tam mohli všechno nacpat a ještě s tím tak kvalitně pracovat.
tip deníku NeKultura.cz: Emmanuel Lubezki (Potomci lidí)
Nejlepší střih
Nominace:
Douglas Crise, Stephen Mirrione (Babel)
Alfonso Cuarón, Alex Rodríguez (Potomci lidí)
Richard Chew, Steven Rosenblum (Krvavý diamant)
Thelma Schoonmaker (Skrytá identita)
Clare Douglas, Richard Pearson, Christopher Rouse (Let č. 93)
Tady se přidržíme již uvedeného tvrzení, že Skrytá identita je velice kompaktní film, a jedním z důležitých činitelů soudržnosti je samozřejmě střih. V Potomcích lidí je ukázková práce s kamerou se záměrným vynecháváním střihu, proto nelze tuto kategorii vztahovat právě k tomuto snímku. Kde Babel ukazuje růžky na scénáři, tam to trochu hapruje se střídáním několika linií. Krvavý diamant je vážný konkurent, ale k němu se zjevně nepřiklonily váhy režisérova pokročilého věku, jak je tomu právě u Skryté identity. Když už se akademici jednou rozhodli, že to pro Scorseseho pojmou velkolepě, tak to aspoň dotáhli do konce.
tip deníku NeKultura.cz: Thelma Schoonmaker (Skrytá identita)
Nejlepší výprava
Nominace:
Dreamgirls
The Good Shepherd
Dokonalý trik
Pan's Labyrinth
Piráti z Karibiku 2
Mířidla Oscarů letos asi někdo pořádně upiloval, udělení ceny za nejlepší výpravu Panovu labyrintu je opravdu nehorázný přehmat. Ano, jde do značné míry o vizuální úlet roku, nicméně to z něj nedělá jasného kandidáta na Oscara za výpravu, obzvláště pokud vedle něj stojí velkofilmy typu Piráti z Karibiku 2 nebo Dreamgirls, kde se do výpravy proinvestovaly mnohem větší prostředky a také to je vidět, narozdíl od konečného vítěze, kde vše vypadá, jako by se film odehrával v okruhu deseti metrů od jedné horské chajdy, ačkoliv si snímek celou dobu hraje na honičky v lese, ukryté partyzány a další věci schované prakticky za humny. A co je tak unikátního na hrstce hlavních postav a skupince komparsistů v docela obyčejných dobových kostýmech? Nevíme a zelenou bychom v tomto případě daleko raději dali Pirátům z Karibiku, kteří jsou, ač se to z trailerů nezdá, na prostředí daleko barvitější.
tip deníku NeKultura.cz: Piráti z Karibiku 2
Nejlepší kostýmy
Nominace:
Dreamgirls
Kletba zlatého květu
Marie Antoinette
Královna
Ďábel nosí Pradu
Tato kategorie konečně svádí dohromady silné rivaly. Téměř skandální (ne)historický velkofilm Marie Antoinette dostal ocenění snad kvůli značné publicitě, ovšem čínský velkofilm Kletba zlatého květu, jak už tomu v poslední době bývá, hýří daleko výtvarnější a nápaditější prací kostýmářů. Vedle toho bledne závistí i módní katalog stříbrného plátna Ďábel nosí Pradu. Nicméně Ďábel, Královna ani Dreamgirls se rozhodně nemají za co stydět, pouze mají tu smůlu, že se v jejich ročníku urodilo několik zdatných pořízků, z nichž jeden ztropil pořádný humbuk, a tak si odnáší hlavní cenu.
tip deníku NeKultura.cz Kletba zlatého květu
Nejlepší masky
Nominace:
Klik – život na dálkové ovládání
Apocalypto
Pan's Labyrinth
Co tou nejlepší maskou asi akademici mysleli? Že by se jim tak zalíbilo maskování Panova labyrintu za dobrý film? Nelze v tom hledat logiku, ani když si připustíme, že postava Pana a požírače malých dětí (opravdu odporná a povedená věc) ve filmu není zcela digitální, ale ze značné části hraná živým hercem. Postavme ale tyto dvě pěkně provedené (a jediné) maškary vedle velkolepého mayského města v Apocalyptu plného potetovaných a vyzdobených kněží, mayské šlechty a konkubín s drahokamy v zubech a další pompézní nádhery, na niž padla většina rozpočtu filmu, a jako jasný vítěz z toho alespoň po této stránce vychází Apocalypto.
tip deníku NeKultura.cz: Apocalypto
Nejlepší vizuální efekty
Nominace:
Superman se vrací
Piráti z Karibiku 2
Poseidon
Piráti z Karibiku jsou v poslední době nejoblíbenějším popkornovým spektáklem a už tím se vylučuje příliš kvalitní scénář, složitý střih nebo propracované postavy. Ve své kategorii ale tenhle šetřič mozkových závitů jasně boduje, čím víc výbuchů, velkých monster a řádně vizuálně zpracovaných bitev, tím lépe. Superman vedle Krakena a Davyho Jonese zahazuje svou slušivou červenou pláštěnku a jde se s celým kryptonitovým městem i padajícím letadlem zahrabat pořádně hluboko pod zem. A Poseidon? To je dost, že už se ta bárka potopila, pokolikáté už ale s sebou vzala nákladný rozpočet na film?
tip deníku NeKultura.cz: Piráti z Karibiku 2
Nejlepší animák
Nominace:
Happy Feet
Auta
V tom domě straší!
Tak tahle kategorie byla v uplynulé filmové sezóně řádně natřískaná. Různorodé zaměření snímků ji ale rozvrstvilo natolik, že vedle jednoznačně vizuálně zaměřených a perfektně rozanimovaných filmů se objevilo i několik produkcí s horší animací, zato dobrým scénářem. Happy Feet je příklad toho prvního. Animace je zde opravdu pěkná (ačkoliv na živoucí svět z Hledá se Nemo si nemůže troufat), ale kde se potila krev a výpočetní síla na renderování animací, tam se mohlo i více zapracovat na scénáři, jenž je mírně řečeno uhozený, místy až trapný či hloupý. Naopak V tom domě straší! pracuje s animací někde na úrovni prvního Shreka, ale co nemůže nabídnout vizuálně, to dotahuje zajímavějším dějem, propracovanějšími postavami a hlavně opravdovým, ne prefabrikovaným vtipem. Auta jsou někde na pomezí, a snad právě to by z nich mělo udělat horkého kandidáta, neboť Pixaři se opět předvedli a jejich animační styl a typy postav jsou neustále čitelnější a kvalitnější. Zlatá soška ale nakonec připadla ve prospěch pěkné animace spojené s částečně muzikálovou náplní. Je tak trochu škoda, že akademie vnímá animáky pouze jako odlehčení a podle toho je také hodnotí.
tip deníku NeKultura.cz: V tom domě straší! i Auta
Výpis vítězných počinů v dalších kategoriích
Herec ve vedlejší roli:
Alan Arkin – Malá Miss Sunshine
Herečka ve vedlejší roli:
Jennifer Hudsonová – Dreamgirls
Neanglicky mluvený film:
Životy těch druhých – Německo, režie Florian Henckel-Donnersmarck
Hudba:
Gustavo Santaolalla – Babel
Nejlepší píseň:
I Need to Wake Up; hudba a text Melissa Etheridgeová – Nepříjemná pravda
Zvuk:
Michael Minkler, Bob Beemer a Willie Burton – Dreamgirls
Zvukové efekty:
Alan Robert Murray a Bub Asman – Dopisy z Iwo Jimy
Celovečerní dokument:
Davis Guggenheim – Nepříjemná pravda
Krátkometrážní dokument:
Ruby Yangová – The Blood of Yingzhou District (Krev z okresu Jing-čou)
Krátkometrážní animovaný film:
Torill Kove – The Danish Poet (Dánský poeta)
Krátkometrážní hraný film:
Ari Sandel – West Bank Story (Příběh ze Západního břehu)
Čestný Oscar za celoživotní dílo:
skladatel Ennio Morricone
Tak, a teď už víte, jak karty rozdala filmová akademie a jak filmová sekce deníku NeKultura.cz. Souhlasíte s námi, nebo ne? Máte volnou ruku diskutovat pod článkem, jen ať si každý hezky udělí své Oscary.