Vítězové 17. ročníku MFDF Jihlava
Stejně tak jako minulý čtvrtek při zahájení se sál DKO Jihlava i o 4 dny později naplnil návštěvníky, hosty a porotci festivalu, aby společně rozhodli o letošních nejpovedenějších plodech světové dokumentaristiky. Díky přítomnosti České televize mohli sledovat předávání cen také diváci kanálu ČT ART. Právě přítomnost zapnutých kamer dělala z večera trochu zrychlený film, což ale přítomným v sále nemuselo vadit, protože slavnost pokračovala i po jejich vypnutí.
Jako první byla vyhlášena cena z kategorie Opus Bonum, kterou předával Craig Baldwin. Režisér Baldwin přednesl několikastránkovou řeč věnovanou filmařům napříč spektrem. Ta však musela být po několika minutách redukována moderátory VOSTO5 na výstižnější „…the winner is…“. První ocenění tak mířilo Peteru Snowdenovi za film Povstání, který poslepoval z youtubových videí natočených při egyptské revoluci.
Poté přišla na podium čtveřice porotců kategorie Mez moři Dudley Andrew, Lordan Zafranovič, Gwenaël Breës a Özge Calafato. V této kategorii nejprve porota uznala práci Roberta Kirchhoffa a film Kauza Cervanová a poté předala hlavní cenu filmu Zima/Zázrak režisérů Gustavo Becka a Željky Sukové. Stojí za zmínku, že na tomto chorvatsko-českém sakrálním snímku spolupracovali i Petr Marek a MIDI LIDI.
Jako připomenutí státního svátku se na pódiu na chvíli objevila skupinka prvorepublikových cvičenců, aby alespoň vizuálně procvičili sedící diváky a zároveň posunuli program ke kategorii fascinace. V ní porota složená z rodiny pedagoga FAMU Martina Čiháka ocenila hned dva filmy, a to Píseň Nathaniela Dorského a Rozšíření vnějšku Siegfrieda Alexandera Fruhaufa. Důvodem udělení obou cen byla „ bytostná nesouměřitelnost filmového a digitálního obrazu“, což je pro experimentální a avantgardní tvorbu více než žádoucí.
Ve výpisu oceněných dále pokračujeme cenou pro nejlepší českou úrodu, tedy kategorií Česká radost, kde rozhodovali porotci Lukáš Kokeš, Klára Tasovská, Radek Cihla a Katarína Ruschková. Zde byli také oceněni dva tvůrci – zvláštní cenu obdržel film Vládnout, pracovat, vydělávat, modlit se, hroutit se režiséra Andrana Abramjana, který se zabývá současnými českými, ve světovém měřítku však malichernými stresy civilizace. A film Velká noc režiséra Petra Hátleho, který sleduje noční život obyvatelů nonstopů a parků, prostitutek a zapadlých hvězd minulosti bez domova.
Ještě před závěrečným projevem Marka Hovorky byla předána cena diváků, která šla do rukou Bohdana Bláhovce za film Show! částečně odkrývající pozadí dětského hudebního pop průmyslu a dívčí formace 5Angels. A cena za přínos světové kinematografii, kterou fyzicky převzal Petr Marek, aby ji následně věnoval svému kolegovi a převelké postavě české kinematografie Janu Němcovi. Kromě hlavních cen byly později večer vyhlášeny ještě další ceny, jako cena Visegrádského fondu nebo programu Media, tyto vítěze doporučuji prověřit na stránkách jihlavského festivalu a na přehrávacím webu světové dokumentaristiky dafilms.cz
Tolik tedy ze 17. ročníku festivalu dokumentárních filmů. Vyčerpávajících pět dní plných kvalitních, průměrných i šokujících filmů snad minimálně ve stejném rozsahu uvidíme i příští rok. Doufejme tedy společně, že sponzorská a dotační kultura české kultury bude zrát jako víno a že úroda bude i nadále dobrá, dobrá, dobrá.
Přehled ocenění
Opus Bonum – Povstání
Mezi Moři – zvláštní uznání Kauza Cervanová, hlavní
cena – Zima/Zázrak
Fascinace – Píseň, Rozšíření vnějšku
Česká radost – zvláštní cena – Vládnout,
pracovat, vydělávat, modlit se, hroutit se, hlavní Cena –
Velká noc
Cena diváků – Show!
Cena za přínos světové kinematografii – Jan Němec