44. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2009 – Isaach De Bankolé – Hranice ovládání Jima Jarmusche
Nový film Jima Jarmusche
Hranice ovládání přijel do Karlových Varů uvést jeho hlavní
představitel Isaach De Bankolé. Dalo by se říct, že Bankolé je
Jarmuschovým dvorním hercem – Hranice ovládání jsou již jejich čtvrtou
spoluprací. Natočili spolu již filmy Noc na zemi, Kafe a
cigára a kultovní snímek Ghost Dog – Cesta samuraje.
Před projekcí Bankolé mimo jiné řekl, že role v Hranici ovládání byla pro něj rolí snů a zároveň velmi obtížnou, neboť ve filmu nemá téměř žádný dialog. Jeho „gangster“ spíše mlčí – nečekejte tedy žádné dramatické výbuchy, ale precizně zvládnuté herectví postavené především na chování a téměř neměnném výrazu. Jeho postava se totiž umí dokonale ovládat. Roli podobného typu měl možnost hrát již v divadle – když hrál v inscenaci Patrice Chéreaua ve hře jejich společného přítele Bernarda Marii Koltése, kterého vzpomenul.
Také ve Varech platí známé
úsloví, že svět je malý – Chéreau, který ve Varech představil svou
retrospektivu, zde měl hned dva své herce – Huppertovou a Bankolého.
S Huppertovou pak Bankolé hraje v právě dokončovaném filmu Bílé
maso. Navíc na projekci Hranice ovládání seděl mezi diváky i John
Malkovich, kterého Bankolé z pódia pozdravil s tím, že je rád, že se
zde v Karlových Varech mohli po letech opět setkat. V roce 1995 spolu
hráli ve filmu Srdce temnoty Nicolase Roega.
Isaach de Bankolé je původem Afričan z Pobřeží slonoviny a dlouhodobě žije v Paříži. Dnes však často natáčí ve Spojených státech. Kromě Jarmusche spolupracoval třeba s Larsem von Trierem (Manderlay), Claire Denisovou (Čokoláda, Kašlat na smrt) či Julianem Schnabelem (Skafandr a motýl). Objevil se i v Casinu Royale nebo v seriálu Miami Vice. Diváci loňského ročníku karlovarského festivalu ho mohli vidět v soutěžním snímku debutující Amy Redfordové Kytara, kde hrál spolu se Saffron Burrows.
Ve filmu Hranice ovládání však
není jediným světoznámým hercem – ve vedlejších rolích v něm
účinkují osobnosti jako Tilda Swinton, Gael García Bernal, John Hurt či
Bill Murray. Nový Jarmuschův film se tak trochu vymyká z jeho dosavadního
díla – anebo dovádí své dosavadní postupy do krajnosti?
Sledujeme hlavní postavu v podání Isaacha De Bankolé, o jehož identitě nevíme vůbec nic. Na začátku dostane nejasný úkol a odjíždí ho splnit. Sám neví, co přesně a kde má udělat. Vždy si ho najde nějaký prostředník, jehož první věta obvykle zní: „Vy nemluvíte španělsky, že?“ a dále vede spíše monolog, například o filmu či vědě. Všechny promluvy se vztahují k lidské existenci – a několikrát se zopakuje i tvrzení typu: „Jestli chceš vědět, o čem je skutečný život, běž se podívat na hřbitov.“ S těmito postavami si vždy vymění krabičku zápalek, ve které je malý lísteček s tajnými kódy. Ty si přečte, lísteček spolkne a zapije kávou. Vždy si objednává dvě pressa – do dvou šálků, nikoli dvojité. Proč? Je to jeden z řady faktů, které Jarmusch nechává k rozluštění divákům.
Jarmusch ani tolik nevypráví
příběh, jako spíše popisuje cestu „gangstera“ za splněním tajného
úkolu, prokládanou filozofujícími promluvami. Tyto popisné scény se
vyznačují značnou délkou a pomalostí. Ale díky precizně koncipovaným
záběrům a skvělé kameře Christophera Doyla jsme stále drženi
v napětí. Navíc Jarmusch film dynamizuje výraznou hudbou japonských
rockerů Boris. Bankolého postava několikrát změní oblečení (spíše
barvu dokonale padnoucího obleku), nepoužívá mobilní telefon, neveze
s sebou žádnou zbraň – je tajemnou postavou v jakémsi bezčasí,
pokračujícím v cestě až do cíle. Od poslední postavy, kterou potká,
dostane plán tajné základny, obklíčené zakuklovanými hlídači se
samopaly. Nevíme, čí je to základna. Nevíme ani, koho hraje Bill Murray,
u nějž v kanceláři této základny se Bankolé zjeví a zabije ho. Nemáme
možnost sledovat cestu dovnitř, ke které zřejmě využil zapamatované kódy
z krabiček od zápalek. Murray se brání tvrzením, že když ho zabije,
stejně se na světě nic nezmění. Ovšem úkol je splněn, protivník
uškrcen strunou od kytary. Kytaru Bankolé získal od jednoho
z prostředníků. Diváka tak nemohlo napadnout, že má u sebe vražednou
zbraň. Film je také prodchnut několika odkazy k Jarmuschovým oblíbeným
filmům – různě vpletenými do děje. Například ženu, která mu
vyprávěla o filmu, později uvidí na filmovém plakátě – a po pár
vteřinách reálně, jak ji někdo vláčí do auta. Nebezpečí dopadení tedy
číhá i na Bankolého postavu, ale ten po splnění úkolu odhazuje poslední
zápalky do koše a v již volnějším oděvu se vydá do ulic mezi
normální lidi.
Hranice ovládání je napínavým filmem se skvělým obsazením, který bude k vidění i v českých kinech. Nového Jarmusche lze jedině doporučit.

Hranice ovládání (The Limits of Control, USA, Španělsko,
Japonsko, 2009)
Režie: Jim Jarmusch
Scénář: Jim Jarmusch
Kamera: Christopher Doyle
Hudba: Boris
Výtvarník: Eugenio Caballero
Střih: Jay Rabinowitz
Produkce: Stacey Smith, Gretchen McGowan
Hrají: Isaach De Bankolé, Alex Descas, Jean-François
Stévenin, Luis Tosar, Paz De La Huerta, John Hurt, Tilda Swinton, Bill Murray,
Gael García Bernal
Délka: 116 minut
Premiéra v ČR: 16. července 2009