Andělé a démoni – kvazikontroverzní pseudotrhák
Vážení, ona chvíle nastala!
Katolická církev, po staletích boje o moc, podrazů, zvrhlosti, poprav,
vražd a pogromů, bránění rozvoje lidstva a jiných ničemností, bude
téhle noci připravena o hlavu a smetena z povrchu zemského! Pokud to ovšem
nebude jinak ve filmu podle bestselleru milovaného i zatracovaného Dana
Browna.
Ještě nedávno by Vatikán
symbolologa Roberta Langdona nejraději hodil inkvizici do mučírny, když
v Da Vinciho kódu odhalil jedno z nejstřeženějších tajemství církve.
Teď ale, když umřel papež a tajemný únosce má v moci všechny čtyři
kandidáty na jeho nástupce, musejí ho požádat o pomoc. Navíc totiž
z laboratoří CERNu uloupili antihmotu nesmírné síly a z tajemna zašlých
věků se vynoří tajná společnost Iluminátů, která kdysi dávno
vyhlásila katolické církvi boj na život a na smrt. Je zcela logické, že
tyhle události budou spolu hodně souviset. Zdá se, že teď je ta pravá
chvíle pro skoncování s Vatikánem jednou provždy. Profesor kutající
v zaprášených archivech, louskající letité historické záhady jako
hlavolamy z křížovkářského časopisu, je v takové situaci zřejmě
jedinou nadějí…
Andělé a démoni jsou
pokračováním Šifry mistra Leonarda, i když v knižní podobě vznikli
dříve a obě patří již celá léta mezi nejprodávanější tituly na
světě. Přitom nestojí tyhle „bestsellery“ za nic moc – a je mi
jasné, že jsem si teď jedinou větou udělal armádu zapřisáhlých
nepřátel. A to musím ještě vzpomenout, že tyhle mudrlantské příběhy
jsou založené na literárních krádežích a nejjednodušším psaní stylem
laciného braku, tváří se hluboce a sofistikovaně a jejich jediným
štěstím je, že masoví čtenáři nejsou moc zběhlí ve většině jejich
témat a že Brown dokáže přerušovat děj vždycky tak chytře, abyste
museli číst dál. Aby to nepůsobilo, jako že mi Dan Brown přebral holku, ke
kladům jeho knih patří to, že můžou mnohého čtenáře zmanipulovaného
propagandou o „šokujícím“, „kontroverzním“, „geniálním“ a
„historii zcela jinak osvětlujícím“ díle přivést k zájmu o věci,
které by mu jinak nikdy ani nenapadly. Jejich zfilmování nemá pražádného
smyslu kromě třesení zlatým oslíkem. Hlavně po průšvihu z minula
tudíž oceňuji především odvahu všech zúčastněných znovu se do toho
pustit a hlavně nedělat ty samé chyby, které z Šifry mistra Leonarda
udělaly snad nejdýchavičnější blockbuster, co kdy spatřil světlo světa.
V mnoha případech se jim to celkem povedlo, ve stejném množství ostatních
spíše ne.
Především by hlavní postavy
neměly tolik mluvit. Proto se vše musí vysvětlovat za pochodu, aby se
zabránilo těžké statičnosti předchozího filmu. Pokud divák nezná knihu
a není tak nějak mnohem víc než jen průměrně vzdělaný, rychle se v tom
zmatku kostelů, symbolů, památek a náhodně vybraných faktů z historie
ztratí… Ale nevadí, pojďme dál. Když Šifra byla tak ubíjející, až se
vám muselo zdát, že jste snad mrtví, tady je potřeba přidat na
dynamičnosti. Místo mluvících hlav tak děláme přelety kamery jak diví a
všechno vysvětlujeme za pochodu, v neustálém běhu a náhlých
rozřešeních letitých záhad v takovém tempu, že bychom Langdona museli
vystřelit na Měsíc, jestli chceme zanechat příštím generacím alespoň
nějakou. Pak, když už se zdá, že je všechno jasné a bude následovat
ohnivé finále, nadejde čas pro zvraty. Je jich hodně. A jsou překvapivé,
ale působí tak literárně vykonstruovaně, že vás nijak zvlášť
nevzruší…
Tak proč je to o tolik lepší
film než jeho předchůdce? Podobně jako v Šifře, protože Tom Hanks je
i přes chvilkové zatemnění mysli při výběru rolí pořád ještě
prvotřídní herec. Protože krásná Ayelet Zurer a charismatický Ewan
McGregor mu výborně sekundují. Protože Italové hrají (a hlavně mluví)
stokrát lépe než Francouzi minule. Protože i když nemohli natáčet na
autentických místech, odvedli architekti tak výbornou práci, že jejich
Vatikán působí mnohem životněji než sterilní Paříž a Londýn bez
atmosféry v předchozím filmu. Protože scenáristi se poučili,
k pochybnému Goldsmanovi se přidal profesionál Koepp a i za cenu značné
nesrozumitelnosti a okleštění vysvětlovaček i děje dodali filmu pohyb.
A hlavně proto, že hudbu k filmu složil geniální Hans Zimmer a postaral
se tak, i když si to většina diváků nikdy neuvědomí, o drtivou
většinu jejich silných pocitů. Dosahuje svými kompozicemi zase jednou tak
silných efektů, o jakých by se mnoha filmům bez nich mohlo jenom zdát.
Poslouchat jeho tóny může vnímavějšího diváka uvést do naprostého
vytržení. A Ron Howard se tak již podruhé zařadil do dlouhé řady
režisérů, kteří by mu měli ruce nohy líbat za to, že jejich film pozvedl
o několik tříd výš. Jeho díla přitom byla vždycky dost konverzační
(vrcholu toho dosáhl v nedávném brilantním Duelu Frost/Nixon), ale
neztrácela přitom ze zřetele filmovou složku. Až dokud nepřišel ďábel
v podobě nestravitelné Šifry…
Celkový závěr tedy zní, že
tvůrci se napodruhé z Brownova díla pokusili udělat filmovější (=
zábavnější) snímek, ne tak utahaně popisný jako v prvním filmu.
I když ale tolik nebolí sledovat ho, a s přimhouřením oka je i celkem
zajímavý, pořád to není bůhvíco. Jinak platí téměř to samé, co u Da
Vinciho kódu – pokud znáte knihu, nedívejte se na film, a pokud jste
viděli film, nemusíte číst knihu. Jedno z téhle demagogické
pseudointelektuálské zábavy je pro váš čas obětí víc než
dostatečnou.
Andělé a démoni
(Angels & Demons, USA – 2009)
Režie: Ron Howard
Scénář: Akiva Goldsman, David Koepp podle románu Dana
Browna
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Hans Zimmer
Střih: Dan Hanley, Mike Hill
Hrají: Tom Hanks, Ayelet Zurer, Ewan McGregor, Stellan
Skarsgard, Armin Mueller-Stahl, Pierfrancesco Favino, Nikolaj Lie Kaas
Premiéra v ČR a SR: 14. 5. 2009
Délka: 138 minut