Baader Meinhof Komplex
Jednou za čas přijde německá
kinematografie kromě nových snímků svých slavných autorských tvůrců
s dílem, jež svou kvalitou naprosto převálcuje vše srovnatelné z jiných
zemí. Historie západoněmecké teroristické skupiny RAF (Rote Armee Fraktion)
je nejkrvavější epizodou poválečných dějin Německa, nanejvýš
rozporuplnou politickou i společenskou problematikou i příběhem v Evropě
ne zcela běžné vzpoury proti společnosti. Po kvalitním zpracování, které
by se dostalo i do kin, přímo volala.
Režisérem tohohle výjimečného snímku
se stal Uli Edel, který kdysi dávno zaujal svou prvotinou My, děti ze stanice
ZOO, pak natočil Poslední odbočku na Brooklyn podle Huberta Selbyho jr.
(Rekviem za sen) a pak se stal v Americe režisérem televizních filmů a
minisérií známých i z našich obrazovek (kupříkladu Mlhy Avalonu nebo
Království prstenu). Producentem a scenáristou je vynikající osobnost
současného německého filmu Bernd Eichinger, který stojí například za
Pádem třetí říše, Parfémem, Nekonečným příběhem nebo i Betonovou
zahradou a Jménem růže.
Pod výstižným názvem Baader Meinhof
Komplex tak svou cestu světem zahájila rozmáchlá freska dokumentující
protistátní činnost západoněmeckého vnitřního terorismu v letech
1968 až 1977. Na začátku byly studentské levicové demonstrace proti
válce ve Vietnamu, imperialismu, konzumu a nedostatečné denacifikaci země.
Snaha o změnu společnosti v době, kdy komunismus vedl ve světě své
vítězné tažení a všechno vypadalo nadějně, jen bylo třeba pozvednout
i svoje hlasy. Na začátku byli mrtvý student a atentát na komunistického
vůdce Dutschkeho, na konci, který nastal až s koncem 20. století, byly
stovky mrtvých státních představitelů, nevinných občanů nebo
i povražděných izraelských sportovců na mnichovské olympiádě.
Film Uliho Edela se věnuje jenom prvnímu
období, které vrcholí smrtí zakladatelů v roce 1977, i to je však díky
širokým souvislostem úctyhodné sousto. Skvěle dokumentuje přerod mladých
lidí, zmatených ze světa a vlastních ideálů, přes výtržnické buřiče
a oduševnělé rebely, až se z nich stanou militantní štváči –
městská guerilla – zasahující krvavě a bez milosti kdekoli a kdykoli.
Přechod od tak trochu násilnějších květinových dětí po teroristy,
kteří páchají hromadné atentáty, unášejí letadla i prominentní
osobnosti a vyhazují do vzduchu celé budovy, přitom není podán zkratkovitě
a naivně, jak jsme toho u podobných filmů často svědky. Snímek nechává
jednotlivé postavy promlouvat a postupně se vyvíjet nesrovnatelně déle,
než jsme zvyklí u děl, jež potřebují jenom záminku k rozpoutání
efektních scén. Baader Meinhof Komplex se o ně skutečně zajímá,
nesympatizuje s nimi ani je neodsuzuje, zobrazuje je jako skutečné živoucí
lidi, ne nějaké legendy, ze kterých se ve vězení stanou sice zarputilá,
ale časem přece jenom zlomená individua. Nesnaží se přitom přijít na to,
proč jsou, jací jsou, jenom ukazuje lidi, kteří si z rozličných pohnutek
vybrali nějakou životní dráhu a pak již nebylo cesty zpět. I když
zobrazuje i jejich vnímání, v tomhle ohledu je přímo dokumentární.
Přitom si film po celou dobu zachovává
tempo a doslova akční atmosféru. Dosahuje toho přechody mezi jednotlivými
postavami, které jsou v rozličných situacích a lokacích, nebo na jiná
místa světa a velice dynamickým střihem ve scénách stojících mimo
hlavní postavy. Ty osvětlují široké dění ve světě, které iniciovali
nebo které má dopad na jejich reakce, činy a myšlení. Tvůrci se občas
možná potýkají se snahou zmínit co největší okruh souvisejících
problémů, ale jejich rozmáchlá velkolepá freska funguje i tak dokonale.
Vždy ve chvíli, kdy začnete mít pocit, že působí zdlouhavě, vás přepne
někam jinam a předvede další kousek skládačky, ze které vzešla napjatá
atmosféra oné doby, „zlatých let evropského terorismu“.
Baader Meinhof Komplex není obrazem
vzdálené historie, ale v současnosti znovu prudce aktuálním dílem.
V porovnání s podobně zaměřenými snímky z poslední doby vychází
jako jasný a oslnivý vítěz. Není tak suchopárný jako podobně zdlouhavá
Gomorra, která se snaží zdáním své totální autenticity ohromit a dlouho
se jí svou chladnou syrovostí daří vyvolávat emoce a myšlenky, ale ve své
stejně přemrštěné stopáži směřuje pak k nudě. Není ani zdaleka tak
zkratkovitá, agitační a propagandistická jako Soderbeghův Che Guevara,
který se ani ve dvou dílech nezmohl k tomu, aby sdělil něco jiného než
pouhou ilustraci dvou epizod v jeho životě, důsledně očištěnou od
provokace, kontroverze a snahy dobrat se něčeho podstatného. Není tak silně
subjektivní prezentací osobního názoru jako Vzpoura v Seattlu, se kterou
má blízkou formu v práci kamery a dynamickém hudebním doprovodu, stejně
jako téma vzpoury obyčejných lidí proti světovému společenskému řádu a
dění, ale jeho finance předvádějí mnohem parádnější jízdu. Baader
Meinhof Komplex své postavy nedémonizuje ani neglorifikuje. Tím nejlepším
způsobem, vyváženou kombinací dokumentárních přístupů a triků
s filmovou formou ukazuje, jak je tento svět složitý a jak nikdo nemůže
mít úplnou pravdu. Stejně jako výše zmíněné filmy je výraznou pobídkou
k zamyšlení nad současným světem, ale na rozdíl od nich se nevnucuje a
dokonce ani nenabízí žádnou odpověď. Snad kromě odvěké pravdy, že
násilí plodí jenom další násilí.
Der Baader Meinhof Komplex
(Německo, 2009)
Režie: Uli Edel
Scénář: Bernd Eichinger, Uli Edel podle knihy Stefana
Austa
Kamera: Rainer Klausmann
Hudba: Peter Hinderthür, Florian Tessloff
Střih: Alexander Berner
Hrají: Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu, Johanna Wokalek,
Nadja Uhl, Simon Licht, Alexandra Maria Lara, Sebastian Blomberg, Bruno Ganz,
Jan Josef Liefers, Hannah Herzsprung
Dělka: 150 minut
Premiéra v ČR: 9. 4. 2009
Premiéra v SR: 4. 6. 2009