Colombiana - fetišistický pohled unaveného Luca Bessona

Colombiana je typickým filmem, jehož propagace není postavena ani na postavě režiséra ani tak docela na hlavních představitelích, ale na slavném jméně v roli méně důležitého člena filmového štábu. Nezáleží ani na tom, jak moc je zodpovědný za konečnou podobu filmu. Stejným příkladem je v poslední době Super 8, kde tím jménem byl Steven Spielberg v roli producenta. V Colombianě se zase na pozici scénáristy objevil slavný francouzský režisér, scénárista a producent Luc Besson. V obou případech bylo zdůrazňování slavných jmen samozřejmě jednak marketingovým tahem, jednak je ovšem zajímavé sledovat, jak může být pozice scénáristy či producenta povýšena na regulérního spoluautora, jehož autorský rukopis může být výrazně znatelný na výsledném snímku.
Luc Besson se proslavil především snímky z 90. let jako Leon, Brutální Nikita a již v americké produkci Pátý element s Brucem Willisem a Millou Jovovich v hlavních rolích. Hlavní pro jeho tvorbu byl ovšem osobitý přístup k žánrovému filmu, jehož klišé využívá a propojuje s autorským evropským filmem. Zatímco režisér Colombiany Olivier Megaton není příliš známý, za sebou má několik nepříliš podařených snímků pro televizi a plátno (například Kurýr 3), jméno Luca Bessona nese jistou auru tvůrce uměleckého evropského filmu, které s sebou chtě nechtě přináší jisté očekávání.
Scénář Colombiany je ovšem dílem
dvou mužů. Vedle Bessona na něm spolupracoval i Robert Mark Kamen. Tento
tandem společně napsal již Bessonův Pátý element a dále vedle
průměrných Sexy pistols a podařených 96 hodin i zmiňovaného Kurýra 3,
kde se poprvé setkala celá trojice tvůrců.
Již samotný příběh hlavní hrdinky- Cat- ovšem silně odkazuje k Bessonovým legendárním snímkům Leon a Brutální Nikita. Cat je v dětství svědkem vraždy svých rodičů, které nařídil šéf jejího otce, kolumbijský mafiánský boss. Cat nebyla ovšem jen tak obyčejné dítě. Stejně jako Natalie Portman v Leonovi je Catin pud sebezáchovy ještě posilněn nutkavou potřebou pomsty. Díky tomu se přes FBI dostane až do Spojených států za svým strýcem, který se stane jejím trenérem a učitelem. Dospělá Cat zase v mnohém připomíná velice zjednodušenou verzi Nikity. Stala se z ní nájemná vražedkyně nepohodlných zlosynů po celém světě. Pro ni jsou ovšem všechny zakázky jen klikatou cestou s jediným cílem – najít a zabít toho, jenž má na svědomí smrt jejích rodičů.
Přes slavné „inspirace“ je
příběh dosti upozaděn a na jeho místo nastupuje všeobhajující vizuál,
který je standardním mixem akce a fetišistického pohledu na ženské tělo.
Zoe Saldana jako Cat postrádá ale prvek roztomilého koťátka bojujícího
o život, když je zatlačené do kouta, prvek, který byl tak moc sexy na Anne
Parillaud v Brutální Nikitě. Postrádá ovšem i jakýkoliv prvek
originality či rysu osobnosti, který by postavu charakterizoval a zabránil
jí upadnout v zapomnění. Místo toho se jedná o krvelačnou kočičí
ženu s výcvikem v Mission impossible. Okamžiky, kdy příběh nabízí
i pohled na Catinu lidskou stránku, když prožívá bolest a samotu, jí
nepřidávají o nic víc životnosti. Naopak jsou opět jen pózami
těšícími mužské oči.
V rovině příběhu je sice srovnání s Bessonovými snímky nasnadě, je ovšem jasné, že svým předchůdcům se Colombiana rozhodně nevyrovná. Další postavy jsou neoriginální, postrádají jak psychologizaci, tak esprit, který by fanouškům pomohl s identifikací. I většina záporných postav se ztrácí ve své průměrnosti a nudí. Jednou z mála působivějších epizod a světlou výjimkou je Catina berlínská práce, která naplňuje pojetí snímku a přitom se jedná o efektní hru vizuálu. Ovšem celkově v příběhu chybí jakékoliv detaily a dějové odbočky, takže ten svou přímočarostí stejně zabíjí napětí a gradaci. Místo očekávané sofistikované hry s žánry je Colombiana konvenční žánrovou akční podívanou.
Pokud ovšem tvůrci chtěli vytvořit
vizuální podívanou bez nároků na jakoukoliv mentální náročnost, pak
nesplnili své předsevzetí ani v tomto bodu. Neustálé unavující záběry
na detaily kroutícího se hereččina těla jsou snímány monotónně a kamera
ani hudba nevytvářejí dost chytlavé tempo k tomuto videoklipu. Akční
scény, které obvykle v tomto typu filmů zakrývají plochost postav, mají
výrazně sestupnou tendenci. Nakonec se nejpodařeněji jeví ty scény, kde
vystupuje Cat jako malá holčička v podání lolitkovské Amandy Stenberg.
Přesto má Colombiana šanci na kasovní úspěch. Producenti byli střídmí a
snímek vznikl jen za 40 milionů dolarů. Ve spojení s propagací založené
na známém jméně a polonahé hrdince v podání čím dál jasnější
hollywoodské květiny Zoe Soldany se Colombiana jistě nestane ztrátovou. Na
obranu producentů ovšem musí být řečeno, že více peněz by kvalitu
rozhodně nezvedlo. Zásadní problém je totiž jak ve scénáři, tak
v režisérské práci.
Přestože Luc Besson dostal při psaní scénáře a jeho následné realizaci velký prostor, vsadil evidentně na špatnou kartu. Vykrádat vlastní úspěchy se ještě žádnému tvůrci nevyplatilo. Luc Besson byl vždy lepší režisér než scenárista, což se znovu potvrdilo. Kurýr 3 měl být pro všechny varováním. Snad se po tomto druhém nezdařeném pokusu trojice Besson – Kamen – Megaton navždy rozejde.
Colombiana (2011,
USA/Francie)
Scénář: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Režie: Olivier Megaton
Kamera: Romain Lacourbas
Střih: Camille Delamarre
Hudba: Nathaniel Méchaly
Hrají: Zoe Saldana, Lennie James, Michael Vartan, Jordi Moll a
další
Délka: 107 min
Premiéra: 22. 9. 2011