Den, kdy se zastavila Země – tak trochu jiné sci-fi?
Země umírá a s ní
i originalita hollywoodských tvůrců. Po vlně předělávek asijských
hororů a vlastní kultovní nezávislé produkce z let sedmdesátých se
spáry remakování roztahují oběma směry. Búhvíproč se brzy dočkáme
nové Noční můry z Elm Street a Hellraisera a ze strany druhé teď
přichází nové verze kultovních děl 50. let – Dne, kdy se zastavila
Země a příští rok taky Netvora z Černé laguny…
Na samotném
remakeování jako takovém není nic špatného. Co ale v případě, když
jsou celá léta nové verze hluboko pod úrovní originálů? Narozdíl od
hororů starých 20 let, které ještě pořád fungují dokonale, se však
zdá být remake 50 let starého sci-fi oprávněný, zejména pokud jde
o slavné dílo z roku 1951, které natočil Robert Wise a dnes ho pohříchu
téměř nikdo nezná.
O co tedy jde? Divák odchovaný filmem nemá být čím překvapen: Po celé Zemi se začnou zjevovat koule zjevně mimozemského původu a z té největší, která přistane v newyorském Central Parku, se vyloupne posel Klaatu, který záhy získá charizmatickou tvář Keanu Reevese. Přišel zachránit Zemi, to ale vůbec neznamená, že taky lidstvo. Spíše naopak. Člověk je nebezpečný a destrukční druh, vesmírné společenství civilizací není ochotno připustit, aby ve snaze o přežití zničil miliony jiných, stejně hodnotných druhů života. A tak zatímco on chce jednat s nejvyššími představiteli Země, američtí vojáci ho strčí do laboratoře, kde na něm chtějí dělat paranoidní pokusy. Pomoct mu, a tedy pravděpodobně snažit se o záchranu lidstva, se pokusí astrobioložka Helen (Jennifer Connely) a vy si můžete tipnout, jestli se jí to povede…
„Den, kdy se zastavila Země trpí několika neduhy, a tím hlavním není, že příběh není dostatečně nosný pro efektní akční velkofilm, ale že se po celý čas neumí rozhodnout, na kterou stranu se přiklonit.“
Den, kdy se zastavila
Země trpí několika neduhy, a tím hlavním není, že příběh není
dostatečně nosný pro efektní akční velkofilm, ale že se po celý čas
neumí rozhodnout, na kterou stranu se přiklonit. Ve snaze vyhovět všem, jak
to už u obřích hollywoodských produkcí bývá, se míjí účinkem snad
u všech kategorií diváků. Pro jedny nebude dost dynamický a
katastrofický, protože jeho jádrem i nosnou myšlenkou je přece jen pořád
mírové poselství. Triky jsou velice povedené, hlavně nástupní třetina
není prosta ohromujících okamihů prvotřídní filmové magie a ukázkám
mimozemských zkázonosných technologií zas nechybí efektnost. Mezitím se
ale odvíjí příběh našich hlavních postav, který má vyvolat emoce, a
tady najdeme chvíle, kdy film až zoufale selhává.
Děje se to hlavně
prostřednictvím malého Jadena Smithe (mimochodem syna Willa Smithe), jehož
neobratné začlenění do děje se ocitá hodný kus za hranicí citového
vydírání. Po většinu času to zachraňují Jennifer Connely a Keanu Reeves,
kde první působí velice přirozeně a lidsky a diváky si v okamžiku
získá, a druhému sežerete jeho výkon i s navijákem, i když se tváří
pořád stejně (a hlavně stejně jako ve všech filmech). K závěru a
rádoby vypjatým emocionálním scénám, kde je Smithovi přenechán větší
prostor, se ale mnozí přistihnete při rozladění, znechucení až
zuřivosti, to podle míry, s jakou snášíte patos a nepříliš vhodně a
zdařile přepálenou sentimentalitu. Zvlášť v okamžiku, kdy se jedná
o osud celého lidstva…
Hlavní hodnotou díla
tak zůstává jeho nadčasová myšlenka, i když triviální a příliš
jednoduše a přímočaře podaná. I když to po všech těch průserech se
„světovým mírem“ u filmu s takovou mírou spolupráce s americkou
armádou nebezpečně zavání alibismem… Že má Hollywood strach natočit
čistě filozofickou sci-fi, to nikoho nepřekvapí (přišel na to i Darren
Aronofsky se svou Fontánou), spíš mě zarazilo, že byl film tak krátký a
nevyžil se v dlouhých lyrických sekvencích podávajících krásy Země a
jejího života, které jsou hodné obdivu i ochrany a které bychom tak snadno
mohli zničit. Některé momenty k tomu měly vizuálně i pocitově hezky
nakročeno, podmalovány podmanivou hudbou Tylera Batese. Vše ale zůstalo jen
u krátkých pohledů a film se vždycky rychle překlopil k polotovarové
podobě popcornové zábavy typu „Zhlédni, odejdi a zapomeň“. U takového
titulu a potenciálu je to dvojnásobná škoda, hlavně když některé scény
a sekvence fungují velice spolehlivě. Zůstává jen konstatovat, že Den, kdy
se zastavila Země díky nim alespoň za zhlédnutí určitě stojí, a utěšit
se myšlenkou, že poselství, které bylo aktuální na počátku studené
války, je nanejvýš vhodné k zamyšlení i v dnešním světě. Některé
věci nelze totiž nikdy dost připomínat…
Den, kdy se
zastavila Země / The Day the Earth Stood Still (USA, 2008)
Režie: Scott Derrickson
Scénář: David Scarpa podle scénáře Edmunda H. Northa
z roku 1951
Kamera: David Tattersall
Hudba: Tyler Bates
Střih: Wayne Wahrman
Hrají: Keanu Reeves, Jennifer Connelly, Kathy Bates, Jaden
Smith, John Cleese
Délka: 103 minut