Hannibal – Zrození / Hannibal Rising

Doposud platilo, že s každým snímkem o Hannibalu Lecterovi je spojeno jiné jméno režiséra – film Hannibal – Zrození není v tomto směru žádnou výjimkou a tak po Jonathanu Demmeovi, Ridley Scottovi a Brettu Ratnerovi převzal pomyslné otěže americký režisér Peter Webber. Ten na sebe upozornil již svým nedávným debutem na poli celovečerního filmu, a sice snímkem Dívka s perlou (2003), jenž se dočkal tří nominací na Oscara, dvou na Zlatý glóbus a deseti na cenu BAFTA.
Naproti tomu některá jména se objevují v souvislosti se všemi filmy o Hannibalu Lecterovi, poslední nevyjímaje – Thomas Harris a Dino De Laurentiis. Zatímco první z nich vdechl této postavě život, druhý ji přivedl na plátna kin. Harrisova kniha Lovec lidí (Manhunter), v níž se poprvé objevuje Hannibal Lecter, se již zmiňovanému producentovi Laurentiisovi zalíbila a jeho přičiněním a pod režijní taktovkou Michaela Manna vznikl v roce 1986 stejnojmenný snímek, kultovní postavu však z Hannibala učinil až film následující – pěti Oscary oceněné Mlčení jehňátek (1991). Zmíněná dvojice – zkušený producent a spisovatel-scenárista - stála nakonec u zrodu všech pěti filmů o Hannibalu Lecterovi.
Příběh o mladém Hannibalu Lecterovi (Gaspard Ulliel) a jeho proměně v dobře známé monstrum začíná v Litvě během druhé světové války. Stáváme se svědky vyvraždění celé Hannibalovy rodiny – otce, matky i malé sestry Mischy (Helena Lia Tachovska) – litevskými kolaboranty pod vedením sadisty Grutase (Rhys Ifans) a dospívání hlavního hrdiny ve zdech sovětského sirotčince, v nějž se proměnil bývalý hrad rodu Lecterů. Jednoho dne se Hannibalovi podaří uprchnout a dorazit do Paříže, kde se setkává se svou jedinou žijící příbuznou – bohatou japonskou vdovou po svém strýci, lady Murasaki Shibuku (Li Gong). Ta se stává jeho mentorkou i blízkou přítelkyní, skrze ni získává široké vědomosti, vytříbený vkus i bojové dovednosti – kvůli ní také vezme život jinému člověku a následně ochutná lidské maso. Před tragickou minulostí ale nelze doopravdy uprchnout a Hannibala trápí děsivé noční můry – když se mu jednoho dne vybaví zasutá vzpomínka, rozhodne se mladý student medicíny vypátrat a potrestat vrahy svých nejbližších…
Ve filmu Hannibal – Zrození je v porovnání s předchozími snímky o Hannibalu Lecterovi věnováno této postavě mnohem více prostoru – ona „šedá eminence“ v pozadí, jež geniálním způsobem manipuluje s ostatními hlavními postavami, které jsou na plátně mnohem častěji, představuje ve snímku Petera Webbera vskutku ústřední postavu – o to riskantnější bylo obsadit do této role mladého a nepříliš známého herce, jakým je Gaspard Ulliel. Tvůrci filmu si byli vědomi toho, že srovnávání se nevyhne nejen jejich film jako nejnovější přírůstek „hannibalovské série“, ale ani herec nahradivší v hlavní roli Anthony Hopkinse, jehož jméno se již pro postavu Hannibala Lectera stalo téměř synonymem. Režisér Webber proto od začátku upozorňuje na svůj záměr natočit svébytné, od předchozích snímků se lišící dílo: „Ve scénáři i hereckých výkonech jsou věci, kde smekáme před předchozími filmy, ale povaha tohoto filmu je naprosto odlišná (…). Je to spíše evropský příběh než americký, není to pouhý psychologický thriller, na rozdíl od těch ostatních filmů jde spíš o hororové drama. Doufám, že jsem natočil něco zcela odlišného a vzdáleného.“ Gaspard Ulliel se z tohoto hlediska ukazuje být šťastnou volbou, neboť jeho herecký projev sice nepostrádá určité prvky Hopkinsova Hannibala – což je v případě ztvárnění téhož hrdiny pochopitelně žádoucí – přitom se však nestává pouhou kopií svého slavnějšího kolegy, ale přizpůsobuje si titulní postavu vlastnímu rozměru. Jeho stále cyničtější úšklebek a tvrdší pohled spolu se změnami vnějších atributů (účes, kostým) přesvědčivě ilustrují proměnu mladého medika, na jejímž konci se již mladý Hannibal Lecter příliš neliší od své starší verze známé z předchozích snímků. V roli lady Murasaki se představí populární čínská herečka Li Gong, která se objevila mimo jiné v několika snímcích režiséra Yimou Zhanga (Vyvěste červené lampióny, Žít, Šanghajská triáda), jehož film Cesta domů je součástí nabídky letošního ročníku putovní filmové přehlídky Projekt 100 – 2007.
Co se týče obrazové stránky filmu, snažil se kameraman Ben Davis dle vlastních slov „vizuálně sledovat cestu Hannibala“ – jednotlivým etapám jeho životní pouti jsou tak přizpůsobeny převládající barvy či práce se světlem – tmavý, zrnitý vzhled Hannibalova válečného dětství později nahrazují světlejší barvy počátků jeho pobytu ve Francii, aby se nakonec vlivem stupňujícího se hrdinova vražedného běsnění snímek přiblížil filmu žánru noir. Pochmurnou atmosféru nejvypjatějších scén pak skvěle doplňuje hudební doprovod, zejména několik skladeb nesmrtelného J. S. Bacha.
Českého diváka jistě zaujme i fakt, že množství scén se natáčelo u nás (v barrandovských ateliérech, brněnské vile Tugendhat, vybraných pražských lokacích i na hradě Kost, představujícím litevské sídlo rodu Lecterů).
Film Hannibal – Zrození, příběh pomsty a jejího vlivu na samotného vykonavatele, sice neoplývá nijak složitou zápletkou, ovšem působivá atmosféra a hlavně postava „anti-hrdiny“ Hannibala Lectera bude pro mnohé diváky dostatečnou kompenzací za obětovaný čas a prostředky.
Hannibal – Zrození / Hannibal Rising (FRA-VB-USA 2007)
Režie: Peter Webber
Scénář: Thomas Harris
Kamera: Ben Davis
Hudba: Ilan Eshkeri, Shigeru Umebayashi
Střih: Valerio Bonelli, Pietro Scalia
Produkce: Dino De Laurentiis, Tarak Ben Ammar
Hrají: Gaspard Ulliel, Li Gong, Helena Lia Tachovska, Rhys Ifans a další
Česká premiéra: 22. 2. 2007
Délka: 120 minut