Království zvěrstev

Rozhodně není moc velká sranda, když se vaše matka před vámi ufetuje k smrti. Člověka to docela poznamená. Zvláště, když jste sedmnáctiletý kluk. A když se to navíc ke všemu všechno sejde tak, že vás do opatrovnictví získá vaše babička a její synové, kteří lítají v organizovaném zločinu, pak máte o zábavu postaráno. A právě taková nezáviděníhodná situace postihne hlavního hrdinu nového filmu Království zvěrstev debutujícího australského režiséra Davida Michôda.
Film se v našich kinech zjevil bez velikého vzrušení či reklamní masáže, oceněn například velmi prestižní cenou poroty na filmovém festivalu v Sundance. Již to je jistou známkou kvality. V Empire Magazine dokonce zaznívají slova, že je Království nejlepším australským filmem poslední doby. Zaslouží si taková to velkolepá označení?

Mladík Joshua Cody ztratí matku a dostává se do světa drog a zločinu. Jeho strýcové jsou totiž pěkná kvítka. Jsou to tvrdí a nelítostní gangsteři. Nejstarší Pope je hlavou celé rodiny, je však také tak trochu vyšinutý. Mladší Craig je závislák, je energický, výbušný a nestabilní. Nejmladší Darren se jen veze, neschopen odporu. Po rodině jde samozřejmě policie, která si ve své nemilosrdnosti s povedenou rodinkou nezadá. Když se chce někoho zbavit, tak se ho zkrátka zbaví. Joshua je uvězněn mezi oběma světy. Přidá se na stranu policie, či zůstane loajální k svým příbuzným?
Příběh je vcelku komplikovaný, různorodý a se spoustou menších odboček a náznaků. Je však také velmi komplexní a za chvilku se do něj divák vžije a pochopí, o co jde. Film zkrátka na kvalitně zpracovaném scénáři z velké části stojí. Ruší snad přece jen velké množství postav, kterým není věnován takový prostor, jaký by si zasloužily. Tak jsou některé motivy chování jen zběžně načrtnuty a to je škoda.

Co je na filmu zajímavé, je jeho zpracování. Scénář vyloženě vybízí ke klasickému schématu současných gangsterských kriminálek, kde se nešetří akcí a které mají rychlý spád, rychlé nájezdy kamery a celkově silný adrenalinový náboj. Avšak opravdovou drsnou atmosféru postrádají. Michôd na to ale jde od lesa. Na klasické žánrové postupy zvysoka kašle. Jeho film je velmi pomalý. Akce je minimum. Paradoxně to snímku velmi prospívá. Díky detailním, pomalu plynoucím záběrům a tíživé hudbě buduje velmi intenzivní napětí. Kamera sleduje jen určitý výsek skutečnosti a trefná hudba navozuje v divákovi dojem, že kdesi mimo záběr se něco důležitého odehrává, něco, co se brzy musí ukázat, překvapit, vytrhnout člověka z jakéhosi zamyšlení. Tento postup je pro Království zvěrstev typický. Divák naštěstí nemá možnost se této finesy přejíst, protože občas se zkrátka nic nestane. Někdy se naopak vše strhne nečekaně rychle. Právě tyto momenty jsou asi nejsilnějšími částmi filmu, překvapují a upoutávají pozornost, podporují vzrůstající napětí a hlavně dokreslují temnou atmosféru života na hraně zákona.
Hlavní hrdina Joshua (Luke Ford) je ztvárněn skvěle. Jde vlastně o jakéhosi outsidera, jenž působí až patetickým, netečným dojmem. Své okolí jen pozoruje, nesděluje nikomu myšlenky, jen poslouchá příkazy a nic si nemyslí. Přesto však prochází určitým vývojem. Postupně se kolem něj pomalu, ale jistě utahuje smyčka, nebezpečí mu hrozí jak od rodiny, tak policie, a on se musí rozhodnout, musí využít vše, co se naučil, a tyto zkušenosti zúročit a přežít. Za zmínku stojí i výkon představitele Popa, Bena Mendelsohna. Jeho postava je správně temná, jde vyloženě o nekontrolovatelného psychopata, ze kterého jde opravdu strach. V menší roli vyšetřovatele Nathana Leckieho se objeví známý Guy Pearce a jeho výkon opět nezklame.

Rozhodně jde tedy o velmi zajímavý a nezvyklý snímek. Přesto mi některé pasáže přišly téměř až zbytečné, například scéna na toaletě v restauraci. Narušovaly kladný dojem z filmu a působily nepatřičně. Také určitá nedotaženost některých prvků a občas podivná následnost scén trochu mate. Naopak některé samostatné scény jsou velmi působivé a například hned úvodní scéna je velmi niterná, drsná a téměř až absurdně děsivá. Ukazuje citovou vyprahlost a odcizenost, snad až absenci emocí, tolik typickou pro dnešní dobu. To samé platí i o poslední scéně a celkové pointě, kdy divák celý film pochopí a veškeré konání hlavního hrdiny začne dávat jasný smysl. Přesto jde o závěr velmi znepokojující, který ve vás rozhodně zanechá velmi rozporuplné pocity. Království zvěrstev je nečekaně povedený a vyspělý debut a budoucí tvorbu jeho režiséra se rozhodně vyplatí sledovat blíže.

Království zvěrstev (Animal Kingdom, Austrálie, 2010)
Režie: David Michôd
Scénář: David Michôd
Kamera: Adam Arkapaw
Hudba: Sam Petty, Antony Partos
Kostýmy: Cappi Ireland
Hrají: Guy Pearce, Ben Mendelsohn, Joel Edgerton,
Luke Ford, Clayton Jacobson, Anna Lise Phillips, Kieran Darcy-Smith
Délka: 113 minut
Premiéra v ČR: 29. 10. 2010