Lítám v tom

Je možné vecpat celý svůj život do jednoho kufru? Pro Ryana (George Clooney), moderního poustevníka, kterému jakékoliv svazky ani vztahy nic neříkají, to není sebemenší problém. Což z něho mimochodem dělá špičku ve svém oboru, profesionálního vyhazovače. Někoho, koho si najmete jako bohatý citlivý šéf, kterému by zlomilo srdce dát někomu padáka. A tak nás nový film Lítám v tom zavádí do poněkud neobvyklého a neznámého prostředí, které není až tak atraktivní jako spíše realné a skvěle vystihujicí dnešní dobu plnou pomíjivosti, ostrých loktů a kreditek.
Jistou atraktivnost bychom mohli hledat v eleganci, dokonalosti hlavní postavy, jakožto prototypu úspěšného muže, jenž je chodící profesionalita sama. Ostatně proč by taky ne, když ho netíží žádné vztahy ani rodina jako ostatní obyčejné smrtelniky kolem. Ovšem jen do určité doby, ano, hádáte správně, do doby než na scénu vstoupí ta pravá. Jenže za vším tím pozlátkem sexy kreditních karet, přepychových hotelů a nadstandardních služeb se skrývá vztahová vyprahlost. To nás vede k hlavní myšlence filmu, že první místo žebříčku hodnot patří mezilidským vztahům! A tak náš první dojem z pana dokonalého, kterého v životě potkalo opravdové štěstí, postupem filmu uvadá. Ryan totiž zjišťuje, že kariéra, které zasvětil celý svůj život, ho před spaním neobejme.
A co stojí za tou životní proměnou, procitnutím, lepším já? Jak říká jedno francouzské přísloví: Cherchez la femme… Ano, zase v tom má prsty nějaká ženská, a dokonce ne jedna, ale rovnou dvě, které se připletou Ryanovi do cesty skoro ve stejnou chvíli a změní tak jeho dosud klidný spokojený život – ambiciózní kolegyně Natalie a náhodná spolucestující Alex. V tuto chvíli už to začíná znít trochu jako klišé, ale naštěstí pro nás se film nezvrtne v zákeřné soupeření dvou žen (jedna zlá a jedna hodná) o muže, který si nakonec vybere tu hodnou. Nasazením těchto dvou ženských překážek jsou nastolena dvě témata, na která chtějí tvůrci poukázat. První už bylo zmíněno: “Po několikaletém úspěšném boji o bohatství a slávu, za který bylo zaplaceno mezilidskými vztahy, si člověk najednou uvědomí, že to nejdůležitější mu proklouzlo mezi prsty.“ Krapet ohrané téma, omílané donekonečna nejen v pohádkách. Druhý nastolený problém už je aktuálnější: „Vývoj technologie = úpadek mezilidských vztahů?“ V dnešní době poznamenané Facebookem, Twitterem apod. je to otázka vskutku příhodná. Ve filmu se tento fenomén ekonomické komunikace projevuje nápadem mladé kolegyně Natalie, že by se lidé mohli ze zaměstnání propouštět online. Což pro Ryana, který si lítal 320 dní v roce po celé Americe a jeho jedinou starostí bylo občas někoho vyhodit, znamená nemilou změnu – místo cestování usedne za počítač. Než je však nucen sestoupit z nebes nadobro na tvrdou zem, vydává se ještě na poslední cestu. Tentokrát však v roli učitele, který má svou žákyni Natalie naučit správně jeho řemeslu starým způsobem. Natalie samozřejmě zjišťuje, že osobní kontakt je při dávání výpovědi důležitější, než předpokládala. Opět se dostáváme k tomu, že čas a peníze nejsou vše. Že virtuální komunikace nikdy nemůže nahradit tu osobní mezilidskou. Jedním z pěkných momentů vystihujících toto tvrzení je scéna, kdy Natalie příjde SMS od jejího přítele, že se s ní rozchází. V tu chvíli už se virtuální komunikace nezdá tak bezchybná.
Celý film je prokládán občasnými setkáními Ryana a Alex, kteří si spolu jako dva rozumní úspěšní zaneprázdnění lidé užívají bez jakýchkoliv závazků. Oběma toto příjemné klouzání po povrchu vyhovuje. Ovšem jen do momentu, než je Ryan jako starý pes donucen svou firmou učit se novým kouskům. Tehdy začne pochybovat o svém životním mottu, že vztahy jsou koule na noze. A tak se romanticky rozjede za tou pravou, která ho přesvědčila, že vlastně nechce být sám. Že každý pilot potřebuje druhého pilota. Že život v izolaci nemůže vést ke štěstí. Světe div se, očekávané klišé se nekoná! Ryan zjišťuje, že jeho vyvolená je šťastně vdaná a má děti. To je poslední kapka chybějící do dokonalého neštěstí. I přesto ale zůstává ve vzduchu viset jasná pravda, že vztahy jsou nad zlato. Což je nepřehlédnutelné, už jenom kvůli závěru filmu, ve kterém střídavě vykládají všelijací vyhození zaměstnanci, že jim výpověď až tak nevadí, protože mají skvělou rodinu. Škoda takového patetického závěru. Většina scén působí velmi přirozeně a věrohodně, hlavně díky obsazení George Clooneyho do role Ryana, která mu očividně sedla. Divákovi, zvyklému na dnešní akční strhující filmy plné nečekaných zvratů, musí ale tento film přijít nudný. Není se co divit, když byl postaven na dialozích a otázkách mezilidských vztahů, a to ještě vztahů rozumných spořádaných čtyřicátníků. Místy se tak film trochu vleče, je zbytečně sentimentální a statický. Další věcí, která filmu ubírá na kráse, je hudba. Nemyslím si, že country bylo vhodné na dokreslení některých pěkných scén. Skoro to na mě působilo až znevážením a výsměchem. Ve výsledku to však nepřebije dobrý herecký výkon, aktuální neotřelý námět a otázku vztahů v dnešní době. Je pěkné, že někdo poukazuje na to, kam naše mezilidská komunikace spěje. Ovšem nejsem si už tak jistá, jestli by nebylo lepší nejít na takový film do kina, ale podívat se na něj večer doma se sklenicí dobrého vína.
Lítám v tom (Up in the Air, USA, 2009)
Režie: Jason Reitman
Hudba: Rolfe Kent
Scénář: Jason Reitman a Sheldon Turner
Hrají: George Clooney, Vera Farmiga, Anna Kendrick, Jason
Bateman, Melanie Lynskey, J. K. Simmons, Sam Elliott, Danny R. McBride, Zach
Galifianakis, Steve Eastin
Délka: 109 minut
Premiéra v ČR: 28.1.2010
Reklama