Melancholia – (ne)normalita člověka v zrcadle smrti

Lars von Trier… Pro některé geniální režisér vizuálně nevšedních a tematicky nadčasových snímků, pro jiné šílený filmař přenášející na stříbrné plátno vlastní noční můry a temné vize. Jeho snímek Antikrist vyvolal před dvěma roky na festivalu v Cannes vlnu nevole, letos byl odtud Trier rovnou vyhoštěn pro jeden svůj (médii značně překroucený) výrok. Faktem však zůstává, že filmy tohoto kontroverzního dánského režiséra, který nedávno oslavil své pětapadesáté narozeniny, patří k tomu nejzajímavějšímu, co současná kinematografie nabízí – a jeho nový opus Melancholia je toho důkazem.
Režisér a tradičně i scenárista v jedné osobě hovoří v souvislosti s Melancholií o inspiraci evropským romantismem a svém dosud největším přiblížení se filmovému mainstreamu. Trierova slova je však třeba brát jako obvykle s rezervou – přestože využívá kulis a rekvizit melodramatu a v pozadí svého snímku nechává zaznít Wagnerovu hudbu, nové prostředky nijak nesnižují kvalitu dotyčného díla ani jej nevyhošťují mimo prostor svébytné trierovské poetiky. Melancholia tak kupříkladu nepostrádá formální členění, v tomto případě do dvou částí, pojmenovaných dle hlavních postav – Justine a Claire. Především však Trier ani tentokrát neopouští svůj specifický vizuální styl, kombinující chladnou preciznost fantaskních zpomalených záběrů s drsným naturalismem scén snímaných ruční kamerou.
Lars von Trier je známý svou
slabostí pro nevšední a silné ženské postavy, jejichž představitelky
dokáže nadto dovést k (leckdy až překvapivě) pozoruhodným hereckým
výkonům. Nejinak je tomu i v případě Melancholie, kde sesterskou dvojici
hlavních hrdinek ztvárnily Charlotte Gainsbourg (Claire) a Kirsten Dunst
(Justine). Zatímco u první z nich není (po nezapomenutelném vystoupení
v Antikristovi) bravurní zvládnutí Trierem svěřené role žádným velkým
překvapením, Kirsten Dunst hloubkou i šíří svého projevu nejspíš
leckoho překvapila a také si z Cannes odvezla cenu za nejlepší ženský
herecký výkon. Nezklamali ovšem ani ostatní z dlouhé řady zkušených
herců, kteří se v Melancholii objevují – většina z nich ovšem
dostala vinou scénáře prostor jen v první půli snímku, odehrávající se
během Justininy svatební hostiny.
Právě rovina samotného příběhu
představuje asi největší novum ve srovnání s Trierovou dosavadní
tvorbou – zejména pak nezvykle přímočará a předvídatelná dějová
linie, nechávající ve svých stopách řadu nerozvitých nebo jen
částečně zužitkovaných motivů (to se týká například vztahů mezi
některými postavami). Celek vyprávění se zde ocitá ve službách
ústřední teze, kterou ztělesňuje dvojice hlavních hrdinek. Co je oním
těžištěm Trierova nového filmu? Stručně řečeno – kladné a záporné
aspekty lidské (ne)normality. Melancholie jistě nepředstavuje režisérův
pokus o natočení laciné směsi melodramatu a katastrofické sci-fi –
její vysoce kontrastní dvojjakost je spíše nutným důsledkem Trierovy snahy
demonstrovat fakt, že to, co za jistých okolností vnímáme jako nedostatek
či slabost, může v jiných podmínkách představovat neocenitelnou
přednost. Justine totiž coby reprezentantka „nenormálního“ člověka
(stižena snad titulem evokovanou melancholií) nedokáže obstát v náročné
sice, jinak však běžné společenské situaci (na vlastní svatební
hostině), kde naopak vyniká její „normální“, tj. racionální a
konvenční sestra. Druhá polovina snímku však toto schéma obrací
naruby – tváří v tvář neodvratitelné záhubě v podobě blížící
se srážky naší Země s planetou Melancholia je to Justine, kdo se
s nastalou situací dokáže vyrovnat lépe a konstruktivněji.
Melancholia se jistě dočká
rozporuplného přijetí – jinak by to ani nebyl Trierův film. Početnou
skupinu jeho příznivců však jistě ani přes množství netradičních
prvků nezklame. Opět si totiž budou moci vychutnat režisérův vytříbený
vizuální styl, neutuchající snahu nahlédnout do skrytých a leckdy temných
zákoutí lidského nitra i schopnost přimět obsazené herce
k nadprůměrným výkonům. Ti, kteří nebudou závěrečnou scénu sledovat
bez dechu, ale s pohledem upřeným na hodinky, si Triera a jeho nevšední
filmy zkrátka nezaslouží. My ostatní budeme netrpělivě očekávat zrození
jím ohlašovaného příštího projektu se slibným názvem Nymfomaniak.
Melancholia
(Dánsko/Švédsko/Francie 2011)
Režie: Lars von Trier
Scénář: Lars von Trier
Kamera: Manuel Alberto Claro
Hudba: Kristian Eidnes Andersen
Hrají: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland,
Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård, John Hurt, Charlotte Rampling, Udo
Kier
Délka: 130 minut
Premiéra v ČR: 26. 5. 2011