Ocelová pěst vymlátí divákům mozek z hlavy sladkými řečmi

Na úvod varování pro ty, u nichž kýčovitost amerických dramat vyvolává dávení: pro jistotu tuto recenzi přeskočte a rozhodně v příštích čtrnácti dnech nenavštěvujte české multiplexy. Z Hollywoodu k nám právě přichází těžký kalibr. Proč chodit kolem horké kaše, Ocelová pěst 3D je ukázkou nefalšovaného hollywoodského patosu ve své nejčistší podobě. Pro někoho je smrtícím virem, pro někoho nevyčerpatelným zdrojem zábavy. Milovaná i nenáviděná, taková bude i Ocelová pěst.
Ta totiž opět kopíruje současný (již trochu omšelý) trend, zdůrazňovat trojrozměrnou technologii již v samotném názvu. Je pravda, že v námětu je pro její využití poměrně velký prostor a v konečném důsledku se stává prvkem, který ještě podtrhuje přímočarost celého snímku. Přestože je ovšem v Ocelové pěsti kladen velký důraz na efektní provedení jednotlivých robotů, speciální efekty nakonec nejsou tvůrci podány jako hlavní lákadlo. Děj se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti, sci-fi složka je ale velice upozaděna. Kromě robotů samotných je svět stejný jako dnes. Žánr sci-fi se tak stává jen kulisou pro příběh, který naprosto neomylně kopíruje šablony sportovního dramatu a „filmu pro celou rodinu“, jehož asi nejslavnější zástupcem z hollywoodské provenience je Zachraňte Willyho a pro dospělé členy té avizované rodiny byl vždy spíše neskonalým utrpením.
Estetika filmu se ovšem
nepopiratelně veze na popularitě Transformers, které dětskou zábavu
nabídly s velkým úspěchem i dospělým. Zároveň tvůrci opět zobrazili
blízkou budoucnost jako současnost upatlanou od kolomazi, což stejně tak
přiblížilo chorobně předvídatelný a přímočarý příběh zmiňovaných
žánrů dospělému divákovi. Přestože je cílová skupina takto
rozšířena, v rámci dějové linie se divák nedočká jediné odbočky od
striktně daného formátu.
Ústřední dvojici tvoří na první pohled ztroskotanec Charlie (Hugh Jackman), bývalý boxer, který si nyní přivydělává nelegálními robotími zápasy, a jeho syn Max (Dakota Goyo), kterého Charlie poprvé pozná ve věku 11 let, po smrti jeho matky. V charakteristickém sledu pak následují události, které prefabrikovaným postavám bez špetky věrohodnosti a nejednoznačnosti vyšlapávají cestu k samozřejmému happy endu. Děj postupuje v jasně definovatelných krocích: představení hrdinů, setkání hrdinů, nalezení společného zájmu, životní lekce, kterou Charliemu udělí jeho přemoudřelý syn, napravení spojené s obětí a sladká odměna (Charlie získá peníze za zápasy i dívku svých snů, čímž se vyrovná se svými démony z minulosti).
Všechny tyto události se odehrají
během dvou letních měsíců, které oba hrdinové stráví společně.
V rámci žánru není prostor pro pochybnosti postav a všechny křivdy jsou
navždy zapomenuty. Jedenáctiletý chlapec je nepoznamenán tím, že byl nucen
vyrůstat bez otce, a Charlie se doslova přes noc napraví. Efekt příběhu je
ještě podtržen nadužíváním zpomalených záběrů ve vypjatých
scénách, gradující, patetická hudba dokresluje emocionální vypětí
hrdinů a vrcholem jsou zajisté slzy hrdosti v očích malého Maxe, když
jeho otec knokautuje robotického protihráče.
Ocelová pěst prostě vznikla proto,
aby vydělala co nejvíce peněz. Vedle samotného námětu, který se veze na
módní vlně pohádek o robotech pro dospělé děti, jsou zde i další
prvky, které jsou zárukou kasovního úspěchu. Hlavní představitel Hugh
Jackman je v současné době jedním z nejlépe placených herců Hollywoodu,
ve spojení s jedenáctiletým chlapcem nad ním dívky jihnou. A produkci
nezaštiťoval nikdo jiný než sám velký Steven Spielberg, který nesmí
chybět u žádného výnosného blockbusteru v Hollywoodu. Toto všechno
režisér Shawn Levy zabalil do velice úhledného balíčku. Výsledkem je
extrémně úspěšný první promítací týden v USA. Snímek byl natočen za
přibližně 80 miliónů dolarů a za premiérový týden byli Američané
ochotni utratit za lístky do kina přes 27 milionů dolarů. V současné
době se uvádějí celosvětové tržby přesahující 206 miliónů, což
stále není konečné číslo.
Pokud jste dočetli až sem, pak není zbytí a v nejbližší době budete muset navštívit jeden z českých multiplexů. Tento způsob masáže silikonovými emocemi je sice pro českého diváka spíše kuriozitou a atrakcí, to však nemění nic na tom, že si také on nemůže užít naprostý odpočinek a nechat se vést filmovými tvůrci po úhledně vyšlapané cestičce směrem k jednoznačnému sdělení. Občasné restartování mozkových závitů je koneckonců pro duševní zdraví nezbytné.
Ocelová pěst (Real
Steel, USA, 2011)
Režie: Shawn Levy
Scénář: John Gatins, Dan Gilroy, Jeremy Leven
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Hugh Jackman, Dakota Goyo, Evangeline Lilly a
další
Premiéra v ČR: 10. 11. 2011
Délka: 127 minut