Poslední dům nalevo
O jedné idylické rodinné
dovolené, která skončila špatně. O jednom povedeném útěku, který
skončil ještě hůře. O zásadních životních otázkách a tom, kam až
jsme schopni zajít, když někdo ublíží našim nejbližším, v remaku
prvního filmu jednoho z otců (nejen) teenagerských vyvražďovaček Wese
Cravena.
The Last House on the Left
natočil Craven, bývalý středoškolský učitel, v roce 1972. I když
v něm tuze trpěla dvě mladá děvčata, nejednalo se primárně ještě
o vraždění adolescentů, tato únavná nekončící vlna přišla až
později s populárními sériemi jako Pátek třináctého, Halloween,
Texaský masakr motorovou pilou nebo (taky Cravenova) Noční můra v Elm
Street. Ale dřív, než přišli definitivně do módy naporcovaní náctiletí
krasavci a barbíny, byla v centru pozornosti exploatace. A původní Last
House on the Left byl jejím typickým zástupcem – nesourodá směs
explicitního násilí, otevřené sexuality a drog, jejichž prvořadým cílem
bylo šokovat, míchaná s groteskními výstupy a veselou hipízáckou hudbou.
Ukradený příběh pojednával o dvou dívkách, které se připletou do cesty
bandě kriminálníků a krutě na to doplatí. Pak se banda připlete do cesty
rodičům jedné z nich, kteří se o činu dozvědí, a následuje jejich
ještě krutější pomsta…
Zdá se, že nové verzi se
nevyhne absolutně žádný horor pojednávající o brutálním násilí, ba
ani horor jinak zapadlý a podprůměrný (viz nedávný zoufalý Krvavý
Valentýn). S horory je to ale podobně jako s pornem – je jedno, kolik
jich vidíte, pokud vás baví, můžou přicházet pořád znovu. Nových a
nových verzí stejných hororů bude jistě dost i v budoucnosti, stejně
jako lidí, kteří se na ně budou chtít dívat, cynické kritiky nevyjímaje.
Místo otřepaného přivolávání zkázy na hlavy hollywoodských producentů,
nemajících vkusu a chtivých zisku, se tedy raději pojďme podívat na jejich
nejnovější přírůstek, kterým je právě pod taktovkou Dennise Illiadise
natočený Poslední dům nalevo. Na začátek nutno říci, že se nejedná
o horor, ale čistokrevný thriller bez špetky nadpřirozena nebo snahy
strašit. Příběh zůstal stejný, změnila se ale doba, a tak i vyznění
filmu. A jako recenzent se můžu jenom třást radostí, že je tady konečně
nějaký krvavý film, při kterém nemusím jenom dokola omílat ta samá slova
odsouzení. Na rozdíl od svého originálu a vlastně i většiny současných
filmů tohohle žánru není v Posledním domě primární snahou předvádět
brutální násilí, ale vyprávět příběh. Ukázat drama. A možná
i sdělit nějaké poselství…
To, pravda, vůbec neznamená,
že bychom se násilí vyhli. Právě naopak. Je to na něm postaveno a zejména
scény v lese můžou být pro slabší nátury téměř nesnesitelné. Jeho
předvádění ale není samoúčelné a nijak se nepřehání, jenom se
neskrývá našim očím. Slouží tady příběhu a vzbuzení emocí a nutno
říct, že se mu to skvěle daří. Hlavně ve srovnání s drtivou většinou
současné produkce podobného typu, zvlášť nedávno uvedeným Krvavým
Valentýnem a Pátkem třináctého. V posledním domě nalevo má chování
postav smysl. Nepobíhají tady nadržení prachatí krasavci ani modelky se
sexepílem jako tank a mozečkem velikosti lískovce. Záporáci tady nejsou
nesmrtelnými němými tvářemi, které s reakcemi fotobuňky řežou
všechno, co jim přijde do cesty. Nejsou ani bezejmennými ikonami čirého zla
a symboly lidské zvrácenosti, jako například ve filmu Oni, ale více méně
obyčejnými zločinci na útěku, kteří nejsou prostí vlastních pocitů,
tužeb nebo únavy. A jejich oběti nejsou jenom náhodnou hračkou ve spárech
jejich zrůdnosti, stejně jako později ochromenými loutkami podléhajícími
teroru.
Díky výborným, velice
přirozeným hereckým výkonům a chytrému scénáři, který se nevysmívá
logice a realističnosti, jak bývá často zvykem, jsou postavy i příběh
životné a uvěřitelné. Díky citlivé režii vás zase film lehce vtáhne do
děje. Nikam se nežene, dává si na čas, jde mu o zprostředkování
mimořádně široké škály pocitů. Od takových filmů očekávám
většinou jenom zhnusení, vztek, depresi a rezignaci, možná trochu velice
zvrhlé zábavy, a hlavně ulehčení na konci, že to už je za mnou,
s přetrvávajícím studem nad lidskou přirozeností. Poslední dům nalevo
je v tomto směru nepoměrně bohatější. Idylku střídá šok, rodinnou
pohodu naturalistické násilí, ponížení bez konce triumfální euforii,
drásající napětí výbušné uvolnění i dokonale osvobozující
okamžiky. Snímek dosahuje velice intenzivních pocitů a přechody mezi
náladami nejsou vůbec násilné (ehm, ve smyslu filmového řemesla!).
Užijete si tedy přitom nejen zhnusení z degradace lidství, lítost a
soucit, ale i klidnou atmosféru a závratné nadšení z bolesti těch
druhých. Jak už je vám ze synopse asi jasné, utrpení bude totiž
vynahrazeno víc než jen dostatečnou satisfakcí… A ve své podstatě tady
pak najednou máme rodinné drama s velice klasickým vypravěčským obloukem
a vyústěním…
Na Poslední dům nalevo
můžete jít tedy klidně se svým milým nebo i babičkou, pokud byla
alespoň zaměstnána u mafie… Není vůbec o bezbřehém zabíjení pro
ukojení našich hluboce podvědomých tužeb, ale spíš o nešťastné
náhodě, která se zvrtla ke strašnému trápení, o vendetě, která vám
přijde oprávněná, i kdyby hrdinové měli i jiné východisko,
o znovunalezení důstojnosti za cenu velké oběti, touze po životě, klidu a
míru. Je to o morálce, spravedlnosti a právu na pomstu. O hněvu a tom, jak
v nás kvůli přežití prorazí civilizační slupkou zákon džungle.
Otázek, které si můžete klást po tomhle příběhu o překračování
jistých hranic, které považujeme za normální a přirozené, je víc než
dost. Žádné jasné závěry ale nedostanete…
Poslední dům
nalevo (The Last House on the Left, USA – 2009)
Režie: Dennis Illiadis
Scénář: Adam Alleca, Carl Ellsworth podle dřívějšího
scénáře Wese Cravena
Kamera: Sharone Meir
Hudba: John Murphy
Střih: Peter McNulty
Hrají: Sara Paxton, Garrett Dillahunt, Tony Goldwyn, Monica
Potter, Michael Bowen, Joshua Cox, Spencer Treat Clark, Aaron Paul, Martha
MacIsaac
Premiéra v ČR: 21. 5. 2009
Délka: 110 minut