Red Road

Hlavní hrdinka – mladá žena jménem Jackie – pracuje jako operátorka bezpečnostního kamerového systému, monitorujícího dění v ulicích skotského města Glasgow. Pozorování životů ostatních skrze všudypřítomné kamery jí zdá se dostatečně vynahrazuje neutěšený stav života vlastního, odvíjejícího se v téměř úplném osamění. Z podivné letargie ji probouzí až střetnutí – zprvu prostřednictvím monitoru a posléze osobní – s drsným a přesto charismatickým mužem. Ukazuje se, že Clyde – onen muž vstupující do jejího života (a to nikoliv poprvé, jak brzy vyjde najevo) – má co do činění s její tajemstvím opředenou minulostí, a ona se s nečekaným zápalem snaží dostat do jeho blízkosti. Proto se vypravuje na předměstí, do čtvrti zvané Red Road…
Ztvárnění hlavních postav se ujali britští herci méně zvučných jmen – Kate Dickie (Jackie), Tony Curran (Clyde), Martin Compston (Stevie) či Nathalie Press (April), z nichž pouze Tony Curran se může pochlubit rolemi v řadě „velkofilmů“ typu Vikingové, Gladiátor, Blade II či Miami Vice. Navzdory tomu i ostatní ze zmíněných herců již mají za sebou řadu cenami ověnčených úspěchů – ať už v oblasti krátkého filmu či televizních projektů. Představitelka hlavní role Kate Dickie, pro niž je snímek Red Road celovečerním debutem, dokázala přesvědčivě ztvárnit postavu Jackie a s ní související proměnu z uzavřeného a očividně trpícího člověka v ženu ze záhadných důvodů zarputile stíhající takřka neznámého muže, a především zvládla i nelehký přerod zaslepeného mstitele v bytost schopnou odpuštění. Tony Curran se zase ukázal být pravou volbou pro roli hlavní mužské postavy, neboť jeho Clyde představuje vhodnou kombinaci drsného „macha“, jehož je snadné nenávidět, a muže citlivého, jemuž je možné odpustit. Ani zbylé dva z výše jmenovaných herců nelze hodnotit jinak než kladně – především Nathalie Press, která se objevila již v předchozím režisérčině krátkém snímku Wasp, dokázala ztvárnit postavu April nanejvýš okouzlujícím způsobem.
Režisérka a rovněž autorka scénáře Andrea Arnold natočila civilní snímek odehrávající se v autentickém městském prostředí, zejména na pustém, nevzhledném předměstí, a tomu je přizpůsobena i práce s obrazem. Kameraman Robbie Ryan, spolupracující s Andreou Arnold již na jejím krátkometrážním filmu Wasp, využívá ruční kamery k natočení velice syrových a převážně nočních záběrů, pronásleduje své hrdiny na každém kroku (což koresponduje s použitým motivem sledování postav prostřednictvím bezpečnostních kamer) a s oblibou zabírá jejich tváře z bezprostřední blízkosti – zvolenému vizuálnímu stylu koneckonců odpovídají i značně naturalistické erotické scény. Syrové výtvarné stránce filmu odpovídá i absence filmové hudby, nahrazené jen (mnohdy až pod kůži zalézajícími) zvukovými efekty, jež skvěle podbarvují tísnivou atmosféru celého velmi realistického snímku.
Volbou scenáristického konceptu se Red Road řadí ke snímkům založeným na postupném odhalování nějakého tajemství, jež sice tímto způsobem udržují diváka až do samého závěru v jistém napětí, zároveň mu však zabraňují plně chápat logiku příběhu (jednání postav i jejich dialogy), tak jak se na své cestě za konečným rozuzlením postupně odvíjí. Andrea Arnold v tomto ohledu slaví úspěch a dokáže diváka do děje prostřednictvím zajímavých a přesvědčivě ztvárněných postav vtáhnout a udržet si jeho pozornost až do samého konce.
Snímek Red Road je postaven na skvělém hereckém výkonu představitelů stěžejních rolí a atmosféře odpovídající civilnímu rázu celého filmu. Je to snímek drsný, nadmíru realistický a takovým dnešní doba libující si ve stylizovaných žánrových filmech příliš nepřeje. Proto nezbývá než si přát, aby i zbývající filmy zmiňovaného projektu Advanced Party byly natočeny s podobnou odvahou, upřednostňující vážný obsah před líbivou formou.
Red Road (Velká Británie / Dánsko 2006)
Režie: Andrea Arnold
Scénář: Andrea Arnold
Kamera: Robbie Ryan
Střih: Nicolas Chaudeurge
Zvuk: Chris Sinclair
Hrají: Kate Dickie, Tony Curran, Martin Compston, Nathalie Press, Andrew Armour, Paul Higgins