Řetězová zpráva – filmový ekvivalent spamu
Návštěva snímku Řetězová zpráva je pro českého diváka tak trochu sázkou do loterie. Režisér Deon Taylor i většina obsazených herců jsou totiž v našich končinách naprosto neznámá jména, proklamovaný žánr thrilleru zase příliš široký na to, aby oslovil vyhraněnou skupinu potenciálních návštěvníků. Taková pozvánka na film nezní příliš lákavě – a ono opravdu není o co stát.
Režisér, scenárista a producent Deon Taylor přitom není ve svém oboru žádným nováčkem. Na svém kontě má již několik filmů i dva seriály, má vlastní produkční společnost (Deon Taylor Enterprises) a další spravuje spolu s hercem Jamie Foxxem (No Brainer Films). Stejně jako v případě předchozích snímků je i svému nejnovějšímu dítku trojjediným otcem – napsal k Řetězové zprávě scénář a posléze ji režíroval i produkoval. Účast další osoby v některé z těchto stěžejních funkcí by přitom dotyčnému snímku jenom prospěla.
„Řetězová zpráva se stala z vůle svého jediného hlavního tvůrce podivným žánrovým hybridem, který je ve výsledku stejně podprůměrným hororem jako společenskokritickým thrillerem.“
Ačkoliv je Řetězová zpráva označována za thriller, zrovna tak bychom ji mohli nazvat hororem. Odpovídá tomu již samotný půdorys zápletky – mezi skupinou amerických teenagerů se začne šířit tzv. řetězová zpráva ve formě e-mailů a esemesek, kterou mají dle obdržených instrukcí přeposílat dál, přičemž trestem za neuposlechnutí této výzvy je smrt. V rolích velmi šablonovitě pojatých postav studentů (sebestředný sportovec, bezduchá krasavice, vysmívaný chytrolín apod.) se objevují bezvýrazní mladí herci v čele s Nikki Reed (Jessie), kterou by mohli poznat alespoň fanoušci Twilight ságy, kde si opakovaně zahrála upírku Rosalii. Nepříliš přesvědčivý je však i jejich zkušenější kolega Keith David coby detektiv vyšetřující celý případ. O hereckém výkonu představitele řetězy posedlého vraha pak ani nemá cenu mluvit (Michaela Bailleyho Smithe lze identifikovat až prostřednictvím závěrečných titulků), takže nejzajímavější postavou se paradoxně stává vedlejší figura středoškolského učitele Smirkera – role poněkud výstředního pedagoga se skvěle zhostil typově naprosto odpovídající Brad Dourif (Billy Bibbit z Přeletu nad kukaččím hnízdem či Gríma Červivec z Pána prstenů).
Základní kámen úrazu však představuje samotný Taylorův scénář. Místo aby autor usiloval o co nejlepší výsledek v mezích hororového žánru, rozhodl se svůj snímek obdařit dosti obehraným poselstvím o negativních stránkách moderních technologií, ilustrovaným několika skutečnými případy jejich zneužití, a neváhal jej dokonce uvésti citátem Nietzscheho. Přitom však Taylor opomněl zřetelněji nastínit motivaci celého příběhu (proč se to děje právě dotyčné skupině studentů?), ba i dodržovat určitou logiku vyprávění, postaveného na klíčovém motivu řetězových zpráv (jaký smysl má uposlechnutí obdržených instrukcí, když například Nickovi je tento akt samotným vrahem znemožňován tak dlouho, až může dojít na „spravedlivý“ trest?).
Řetězová zpráva se stala z vůle svého jediného hlavního tvůrce podivným žánrovým hybridem, který je ve výsledku stejně podprůměrným hororem, jako společenskokritickým thrillerem. Deon Taylor natočil snímek plný klišé, postrádající zcela atmosféru i tvůrčí invenci, neslaný nemastný co se týče hereckého obsazení a vypůjčující si z bohaté hororové rekvizitárny jen pár laciných lekaček a přímočarou brutální řezničinu.
Řetězová zpráva (Chain
Letter, USA 2010)
Režie: Deon Taylor
Scénář: Deon Taylor
Kamera: Philip Lee
Hudba: Vincent Gillioz
Hrají: Nikki Reed, Keith David, Brad Dourif, Cherilyn Wilson,
Cody Kasch, Noah Segan, Michael Bailley Smith
Délka: 96 minut
Premiéra v ČR: 27. 1. 2011