Scott Pilgrim blues aneb láska, komiks, nintendo!

Musím se přiznat, mí milí drazí, je to tu zas. Více než 18 let po debutním dohrání prvního Maria na pofidérní kopii legendární konzole se historie opakuje. Tehdejší mozoly se opětovně stigmaticky otevírají a hodlají s nadšením eruptivně hnisat. Ó jé, hořkosladké martyrium, jež právě nadchází, jest příjemné nadevše. Edgar Wright totiž rozhodně ví, jak se tvrdí muzika. A je přitom zcela jedno, že Michael Cera je tu znovu za Štěpána Šafránka postPixies generace, v níž si popkulturní poetové na vlnách sociálních sítí posílají stručné gratulace ke krátkodechým úspěchům.

Jisté je, že Mary Elizabeth Winstead je tou pravou Borůvkou pro básníky narozené s joypadem či telecasterem v ruce. Tedy objektem, pro nějž milerádi nasadíme vlastní kung-fu ego i cokoliv dalšího. Kompletní tvůrčí tým Scotta Pilgrima permanentně usvědčuje sám sebe z perfektní přípravy i lásky k časům, kdy Lara Croft ještě ani nemočila do svých zlatavou duhou batikovaných plen a Zelda byla virtuální kráskou číslo jedna. Naskočte teď na hřbet jezevce, jenž nemusí nic předstírat: odysea Scotta Pilgrima nepotřebuje vyčerpávající intra, sáhodlouhé flashbacky ani komplexní tréninkové montáže, stačí jí jen divákovo nadšené kývnutí na návrh exkurze do světa, kde milostné soky lze vyřídit kreativním kombem a posléze proměnit ve zlatavý kopec lesknoucích se power pointů. Vycházení vstříc masovému vkusu popcornových Pac-manů se tady zkrátka nekoná. Ber diváku, nebo nech být a táhni okamžitě jinam!
Ber diváku, nebo nech být a táhni okamžitě jinam!

Zběsilé tažení zamilovaně bojovného kytaristického nerda proti zbytku světa bude pro hrstku podobně postižených jedinců splněným snem. Člověk, jenž projekt protlačil a zajistil mu štědré financování, budiž blahořečen. Edgar Wright se bezesporu ukázal jako správně vyvolený rek pro tuto náročnou misi. Do pole povolal ty nejlepší herecké bojovníky mladé generace, aby vytvořili nukleárně údernou grupu, jež nezná slitování a nemá chyb. A výsledek jejich plodné spolupráce je potěšením sledovat. Když se navíc spojí herecká kreativita s erupcí režijních nápadů, žánrově adekvátním vynalézavým střihem, řízným soundtrackem a dokonalým smyslem pro pointu, není pak v žádném případě divu, že společná práce vytvoří skvost. Diamant, jenž ovšem docení málokdo. Scott Pilgrim je bohužel z komerčního hlediska Občanem Kanem svého žánru. Zatímco Nolanovy sterilně vypulírované vize jsou shodně přijatelné pro diváka i kritiku, příznivců nekompromisních Wrightových eskapád přibývá jen zvolna. A to je obří škoda. Nejčerstvější zářez na pažbě páně Edgara totiž narozdíl od Počátku nadmíru funguje i v rovině emocionální. Můžete-li, vyražte na něj s člověkem, o nějž se chcete porvat i proti všem okolnostem světa. Odměnou vám bude zážitek, jenž budete chtít opakovat. Insert coin… a znova… a znova… a znova… KABOOM! Na shledanou v kině.

Scott Pilgrim proti zbytku světa (Scott Pilgrim vs. the World, USA, 2010, 112 min)
Režie: Edgar Wright Kamera: Bill Pope Hudba: Nigel Godrich Scénář: Michael Bacall, Edgar Wright
Hrají: Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead,
Kieran Culkin, Chris Evans, Anna Kendrick, Brandon Routh, Alison Pill,
Jason Schwartzman, Johnny Simmons, Mae Whitman, Mark Webber, Aubrey Plaza,
Brie Larson, Bill Hader, John Patrick Amedori, Erik Knudsen,
Kristina Pesic
Délka: 112 minut
Premiéra v ČR: 14. 10. 2010