Strana 16 - film-recenze
Kategorie: film-recenze
Coppola ve svém posledním snímku selhává především jako vypravěč

Tetro patří mezi ty filmy, jejichž existenci by většina lidí pravděpodobně přehlédla, kdyby nebyla spojena s tak známou režisérskou a scenáristickou osobností, jakou je Francis Ford Coppola. Tvůrce legendární Apokalypsy a všech dílů Kmotra se v poslední dekádě zabýval spíše produkováním snímků svojí dcery Sofie (např. Ztraceno v překladu). Od posledního vlastního tvůrčího počinu s názvem Vyvolávač deště (1997) se autorsky plně podepsal jen pod Youth Without Youth (2007), které se ani u kritické ani u divácké obce žádného většího úspěchu nedočkalo.
Thor svým kladivem hromové nadšení nevzbuzuje

Komiksoví hrdinové se stali přirozenou součástí dnešní kinematografie. Zatímco kdysi pobíhali na televizní obrazovce a svým směšným pachtěním cílili jenom na děti, Burton svým Batmanem před dvaceti lety změnil situaci. Navíc se z těchto postav, které mají výraznou fanouškovskou základnu po světě, stal výdělečný business. Dnes se nevsází na herce, ale na postavy. Marvel se pokouší zavést novou – mytického Thora.
Troškova stagnace pohádkového žánru v Čertově nevěstě

Zdeněk Troška se po výletu do Afriky s knihou od Miloslava Švandrlíka vrátil k pohádkovému vyprávění, do nějž se ponořil už na úsvit své režijní kariéry a které se mu stalo osudným v podobě dvoudílných sérií Z pekla štěstí a Princezna ze mlejna. Před dvěma roky přišel s Nejkrásnější hádankou, ale kořeny problému jsou hlubší, než si on sám dovede představit. Čertova nevěsta je toho důkazem. Je česká pohádka mrtvá, nebo čeká na svého vykupitele?
Rychle a zběsile 5 vypadá jako bláznivý akční film 80. let v moderním balení

Sequelová mánie v Hollywoodu většinou vypadá tak, že po úspěšném prvním dílu následuje řada slabších pokračování, jejichž vznik se odvíjí od výše tržeb předchozí části. Kvůli své (nejčastěji) sestupné kvalitě se brzy stávají záležitostí spíše užšího okruhu fanoušků daného žánru. Podobně to vypadalo i u série Rychle a zběsile. Jenže když se před dvěma roky, po návratu Vina Diesela a Paula Walkera do hlavních rolí, ukázalo, že tato značka má stále obrovský komerční potenciál, bylo zřejmé, že nás ještě nějaké to dupnutí na plyn čeká.
Fair Game aneb Agentka bez budoucnosti

Americký režisér Doug Liman (*1965) se proslavil zejména díky akční trilogii o Jasonu Bourneovi, kterou odstartoval natočením Agenta bez minulosti a na jejíchž zbývajících dílech se podílel coby producent. Během následujících let natočil jen dva snímky, akční komedii Mr. & Mrs. Smith (s Bradem Pittem a Angelinou Jolie) a sci-fi Jumper (jejíž plánované pokračování neustále odkládá). Nyní přichází do českých kin jeho politické drama Fair Game, pojednávající o tzv. „Plamegate“ – aféře týkající se okolností americké invaze do Iráku.
Film 3 s nadsázkou ukazuje, jak se dají překonávat i ty nejzažitější společenské konvence

Německého režiséra a scenáristu Toma Tykwera celosvětově proslavily především videoklipový, ale přitom osobitý snímek Lola běží o život a audiovizuálně podmanivý Parfém: Příběh vraha. Po desetiletém období, kdy se Tykwer věnoval hlavně větším mezinárodním koprodukcím, se vrátil do Německa, aby ve svém rodném jazyce natočil úsměvný film o lidech, které docela dobře zná. O vzdělaných čtyřicátnících, pohybujících se v tvůrčích zaměstnáních.
Dům košaté lásky – rozvodem to někdy teprve začíná

Finský režisér, scenárista a producent Mika Kaurismäki (*1955), starší bratr ještě věhlasnějšího filmaře Akiho Kaurismäkiho (např. Muž bez minulosti), se může pochlubit dosti pestrou filmografií – od úspěšných finských tragikomedií a dramat přes hudební dokumenty až po akční thrillery v mezinárodní koprodukci. Nyní vsadil na tradiční severský žánr černé komedie a natočil podle románu Petriho Karry rozvodovou frašku s ironickým názvem Dům košaté lásky.