Strana 19 - film-recenze
Kategorie: film-recenze
Varieté nenabízí o mnoho víc než bujné poprsí Christiny Aguilery

Když se řekne filmový muzikál, většina z nás si pravděpodobně vybaví hyperromantické, avšak zároveň maximálně originální a hravé Moulin Rouge nebo skutečně vtipné, skvělými hereckými výkony ozdobené Chicago. Tyto dva snímky vrátily žánru muzikál jeho ztracený lesk a zároveň se pro všechny budoucí hudebně-taneční počiny staly vzorem, s nímž budou porovnávány. Představují-li tyto dva muzikály zlatou medaili celostátní taneční soutěže, pak Varieté by stejný kov vybojovalo maximálně na okrese.
Fighter bojuje za vlastní stín, plac, život i Oscara

Trenér Tří králů, David O. Russell, si našel nového svěřence, kterého převzal po Darrenu Aronofském, který z projektu vycouval. Mark Wahlberg se jako nadějný boxer pokouší vyhrabat zpoza barikády, kterou kolem něj postavilo vlastní okolí včetně nejbližšího bratra v podání Christiana Balea. Tento boj se pro film stal fatálně důležitější než boxerský souboj o titul, k němuž každý sportovní film směřuje. Tenhle má sedm oscarových nominací.
Snídaně s Novou je za zenitem, slovo si bere Hezké vstávání

Na povrchu zábavná komedie s okouzlující Rachel McAdams i zamračeným Harrisonem Fordem má skutečně blízko k populární komedii Ďábel nosí Pradu, jak hlásí PR, až by jeden nařknul tvůrce z kopírovaní šablon. Ve svém jádru ale nastiňuje situaci v mediálním prostředí, v němž mizí důraz na závažné zpravodajství a lidem se raději servíruje bezduchá zábava. Byznys je byznys. Nechybí přitom sarkazmus ani přímočarý humor, vždy postavený na správných lidech.
Norské dřevo – pero mocnější kamery
Norské dřevo patřilo coby
filmová adaptace stejnojmenného bestselleru japonského spisovatele Haruki
Murakamiho k napjatě očekávaným snímkům letošní sezony. Nejinak tomu
bylo i u nás, kde se již řada Murakamiho titulů dočkala českého
překladu a kde samotnému autorovi byla udělena Cena Franze Kafky –
svědčila o tom i beznadějně vyprodaná projekce dotyčného snímku
v rámci lednové přehlídky japonského filmu v kině Lucerna. Netroufám si
odhadovat, kolik jedinců z početné skupiny tuzemských fanoušků Murakamiho
očekávalo snímek vyrovnávající se svou kvalitou románové předloze –
vsadil bych se však, že většina z nich odcházela z kina poměrně
zklamána.
Peníze nebo důstojnost aneb Vše pro dobro světa a Nošovic

Více než dvacet let po revoluci bojuje česká společnost s diktaturou o to silnější, o co bezelstněji se tváří, s konzumním přístupem k životu. Člověku se daří materiálně stále lépe, a tak si vlastně ani nevšiml, že skutečnou svobodu postupně zaměnil za svobodu spotřebitelské volby. Tím ale ztratil to nejcennější – důstojnost. Také o tom jsou dokumentární filmy Víta Klusáka Český sen a nanovo i Vše pro dobro světa a Nošovic. Pro někoho mohou být hořkým soustem, výsměchem obyčejnému pracujícímu, pro jiné znamenají naději střízlivého náhledu na masou (a často i státem) oslavované nadnárodní koncerny, co ve stínu inovativní firemní politiky mění člověka v sice zaměstnaného, ale v jádru bezcenného otroka bez názorů, povinností a osobních práv.
Coenům se povedl western s Opravdovou kuráží

Po silně osobním příběhu mladého Žida se Ethan a Joel Coenovi propracovali k žánru, o jehož realizaci už dlouho snili. Vstříc prériím, rychlým koltům a koňskému pohonu se vydali v rámci westernu. Společnost jim dělá jejich dávný kumpán Jeff Bridges, dále Matt Damon a Josh Brolin. Hlavní roli ale svěřili mladé dívce, která dosud nezakusila taje filmového natáčení – Hailee Steinfeld. I když ve svých filmech nikdy nechtěli vzbuzovat plačtivé emoce, Opravdová kuráž má velmi silný konec.
Biutiful: pravá tvář multikulturní Barcelony

Zapomeňte na katalánskou metropoli, jak ji znáte z allenovsky pohlednicového podání a la Vicky Cristina Barcelona. V tomhle filmu neuvidíte žádné ze španělských vnad, rozechvělé turistky ani umělecké floutky, kteří si s nimi pohrávají. Jediné, co tyto dva tituly spojuje, je španělský švihák a oscarový herec Javier Bardem. Zde veškerá podobnost končí, neboť Uxbalova Barcelona je zcela jiný pohár sangrie. Když z něj okusíte poprvé, ustrnete nečekanou hořkostí. Poslední lok by vás mohl snad i zabít, těžko však přestanete pít. Tušíte totiž, že pod vším tím kalem se skrývá něco průzračně skutečného.