The Young and Prodigious T. S. Spivet: Umělecký film bez originality
Příběhy o sociálně nepřizpůsobivých a nepochopených géniích jsou stále populárnější – a pokud k tomu přidáte na první pohled umělecky se tvářící zpracování filmu, dá se očekávat, že se snímek stane hitem. Režisér Jean-Pierre Jeunet, který má na kontě například Amélii z Montmartu, tento recept použil na film The Young and Prodigious T. S. Spivet.
Cesta do hlubin géniovy duše
T. S. Spivetovi (Kyle Catlett) je deset let a žije na ranči kdesi v Montaně spolu se svým staromódním otcem, který se chová jako kovboj, s matkou vědkyní (Helen Bonham Carter) a sestrou, jež sní o opuštění jejich pustiny. Chlapec je nepochybně geniální, stále něco vynalézá a přátelí se hlavně s čísly. Jednoho dne se mu podaří vynalézt perpetuum mobile. Díky svému objevu je následně pozván do Smithsonian Institute, kde mu chtějí předat cenu. Důstojní vědci samozřejmě netuší, že ji udělili desetiletému klukovi, a jeho rodina zase neví nic o vynálezu. T. S. Spivet tak odchází z domu a na vlastní pěst se vydává do Washingtonu převzít ocenění. Zároveň ale řeší svá vlastní rodinná traumata způsobená smrtí bratra-dvojčete.
Klišé místo originality
Scénář podle knižní předlohy Reifa Larsena napsal sám režisér Jeunet. Na první pohled jde o příjemný, vtipný příběh o jedné zvláštní rodině a chlapeckém dobrodružství. Část filmu, ve které Spivet podniká svou dobrodružnou cestu do Institutu vlakem a stopem, je pro diváka nepochybně nejzajímavější: tady jde o pravé „road movie“ s napětím, poznáváním nových lidí a střetem s jejich životními filozofiemi. V druhé půlce filmu bohužel dojde ke zvratu ve stylu vyprávění a jedno klišé začne střídat druhé: řešení rodinných problémů v televizi nebo náhlá a nepochopitelná změna v chování otce, který předtím Spivetovu odlišnost nedokázal přijmout. Konečný dojem z filmu tedy je, že se tvůrcům v křečovité snaze natočit něco zásadního a jiného (jako byla Jeunetova Amélie z Montmartu) podařilo pouze překombinovat klišé z amerických béčkových snímků.
Jako dětská knížka
Za pozornost naopak stojí výtvarná stránka. Film je promítaný ve 3D, ovšem na rozdíl od jiných snímků neútočí na divákovy smysly rychlými střihy nebo automobilovými honičkami. Místo toho se tváří trochu jako dětská knížka nebo leporelo, do kterého se můžete díky 3D technologii naplno ponořit. Převažují ostré barvy a záměrně naivní, malebné záběry na krajinu i města, což dodává dojem dětského, snového pohledu na svět. Zároveň se tu ale míhají i výpočty, náčrty a tabulky, které si T. S. stále vytváří ve své hlavě.
Neobvyklá vizuální podoba je pravděpodobně inspirována knižní předlohou Reifa Larsena (vydanou v roce 2009 jako The Selected Works of T. S. Spivet, v češtině nevyšla). V ní je příběh prokládán Spivetovými ilustracemi, kartografickými náčrty z cesty nebo tabulkami. Film zachovává pocit, že nahlížíme Spivetovi do hlavy a díváme se na svět jeho očima, i když dějově se od své předlohy dost odchyluje.
Šťastní až do smrti
The Young and Prodigious T. S. Spivet do českých kin nedorazil a bohužel se mi nepodařilo zjistit, zda se jeho uvedení chystá do budoucna. Film se tváří spíš jako umělecký a festivalový, bez známějších jmen, která by táhla české diváky: je tu pouze Helen Bonham Carter, která využívá svoji praxe v hraní neobvyklých nebo psychicky nevyrovnaných charakterů a v roli Spivetovy matky je dokonalá. I ostatní herci ovšem předvádí velmi dobré výkony, aspoň do té míry, do jaké jim to umožňuje scénář. Kyle Catlett jako T. S. ukazuje neodolatelnou kombinaci geniality a dětské naivity, takže mu věříme střídání suverénních vědeckých monologů a smutku kvůli nepochopení a vině z bratrovy smrti.
Milovníci sofistikovaných příběhů filmem bohužel uspokojeni nebudou. Pokud na něj však narazíte, přes všechny nedostatky v zápletce doporučuji jej zhlédnout a užít si vizuální stránku a naivitu, která vás na chvilku vrátí do dětství. Nakonec, i příliš zjednodušený happy end si můžeme vyložit jako konec pohádky a doufat, že všichni žili šťastně až do smrti.
The Young and Prodigious T.S. Spivet (2013)
Režie: Jean-Pierre Jeunet
Předloha: Reif Larsen
Scénář: Guillaume Laurant, Jean-Pierre Jeunet
Kamera: Thomas Hardmeier
Hrají: Kyle Catlett, Helena Bonham Carter, Robert Maillet,
Judy Davis, Callum Keith Rennie, Julian Richings, Dominique Pinon, Niamh Wilson,
Catherine Lemieux, Amber Goldfarb
Délka: 105 minut
Premiéra v ČR: dosud nebyla