Útěk ze Sibiře

Po sedmileté odmlce se australský režisér Peter Weir (Rok nebezpečného života, Společnost mrtvých básníků, Truman Show) vrací s dlouho připravovaným skutečným příběhem uprchlíků ze sibiřského gulagu. Ti překonali pěšky, o hladu a žízni a většinou bez oddechu 6500 kilometrů dlouhou pouť za svobodou přes Sibiř, poušť Gobi a Himaláje do Indie. Film Útěk ze Sibiře je památníkem jejich hrdinství.
Scénář, inspirován paměťmi Slawomira Rawicze, se od předlohy liší jak jmény postav, tak i jejich pozadím. Weir a spoluscenárista se tak brání diskuzím okolo knihy, která by mohla odvádět pozornost od podstaty, o kterou jim jde… Rawiczův příběh vyšel v Londýně už v roce 1956 a stal se mimořádným mezinárodním bestsellerem, od té doby znovu a znovu vydávaným a přeloženým do 25 jazyků. Od Rawiczovy smrti v roce 2004 je však jeho autenticita zpochybňována ve smyslu, že Rawicz v lepším případě jenom převyprávěl zážitky jiných lidí. Je částečně potvrzeno, že v roce 1942 tři Poláci překonali pěšky Himaláje a dostali se do Indie, tohle ale není místo k rozebírání historické autentičnosti. Při počtech lidí, kteří se dostali do sovětských lágrů, a nelidských podmínkách, které v nich panovaly, není pochyb, že nebyli jediní z ke všemu odhodlaných, již se o to pokusili a jejichž jména se nikdy nedovíme. Na jménech ostatně nezáleží, jde o výkon těchto známých či neznámých hrdinů, kterým film vzdává hold.
Již z pouhého nástinu děje je
zřejmé, že jde o dílo esenciálně epické, avšak nemající v podstatě
čím překvapit. Drtivou většinu stopáže zabírá úmorná cesta, při
které je hobití pouť do Mordoru nedělní procházkou, boj o život
s vražednými podmínkami gulagu i divočiny. V dlouhých záběrech a
sekvencích se s hrdiny přesouvá z drsné zasněžené Sibiře přes
vražednou výheň Gobi až po zdánlivě nepřekonatelné ledové vrcholky
nejvyššího pohoří světa. Spoluproducentem filmu je National Geographic a
je to na něm vidět. Těmhle monumentálním obrazům nepokořené přírody
velké plátno sluší, ale koho už jenom představa jejich velkoleposti
nenaplní nadšením, rychle ho film může znudit. Jeho působivost totiž
v podstatě stojí a padá na ohromnosti přírodních scenérií, kromě nich
je tu pak již pouze námět, podpořený hereckou autoritou hlavních
představitelů. Obsazení ve složení Ed Harris, Colin Farrell, Jim Sturgess,
Mark Strong a Saoirse Ronan bylo vesměs šťastnou volbou, protože jejich
postavy jsou maximálně uvěřitelné a všichni v netypických rolích
excelují do té míry, že jenom sledovat jejich umění je požitkem.
Problém s filmem budou mít ti, kdo
očekávají akci a historické reálie. Těm se totiž Útěk ze Sibiře až
podezřele důsledně vyhýbá. Zamrzí to i ve srovnání s knižní
předlohou, která pobytu v sovětských věznicích a gulagu věnuje téměř
polovinu svého rozsahu. Ve filmu neuvidíme nic z dvouměsíční cesty
dobytčákem a i útěk z tábora nebo přechod Himalájemi jsou odbyty
extrémními zkratkami. V kombinaci s dlouhými nepřerušovanými záběry
putování, které dosahují kýženého emocionálního účinu, tak vzniká
podivná a nepochopitelná nerovnováha. Proč film některé části
příběhu, neméně důležité a zajímavé, tak radikálně ignoruje –
když v ostatních právě jejich nadměrná délka spolu s hereckým a
maskérským uměním vytváří to pravé vtažení do děje a citové
zainteresování diváka? Snad nebyly peníze, snad se muselo z vůle produkce
stříhat, nemá smyslu vést o tom dohady, můžeme jenom doufat, že
v budoucnu vyjde nějaká režisérská verze. Z diváckého hlediska se
totiž dá říci, že ti, kterým takovéto dílo vyhovuje, by jenom uvítali
doplnění o půlhodinu nebo i hodinu navíc, zatímco ti ostatní budou
reptat už i proti stávající stopáži.
Snímky jako Útěk ze Sibiře
nejsou určeny primárně pro zábavu, je to dílo, které má něco
připomínat. V tomhle ohledu je potřeba se zastavit u politického závěru
filmu, možná překvapivého pro evropského diváka, zvlášť z bývalého
socialistického bloku. Na pozadí momentek z poválečných dějin Evropy
sledujeme nepřetržitě kráčející nohy hlavního hrdiny. Nekonečné
putování za svým cílem přes všechna strádání a překážky má být
totiž nejenom mementem pro každého diváka, ale má též připomínat
nekončící touhu Polska po svobodě a boj za ni navzdory všemu. Až v té
chvíli si člověk jaksi uvědomí, že tohle nebyl příběh několika
bláznivých dobrodruhů, ale politický čin, akt vzdoru lidí, kteří se
pohybují kdesi na liduprázdném pozadí asijských bojišť druhé světové
války. O dějinách se dozvídají jenom z ozvěn a ani dosažením Indie a
individuální svobody jejich boj nekončí. Pro bývalý Západ za Železnou
oponou má tak tohle dílo významnou funkci vzdělávací, ve smyslu
uvědomění, že pro některé lidi i celé země světa skončila válka,
hrozivá skvrna na lidských dějinách, až v roce 1989. Bohužel, nebýt
herců a impozantního pozadí tohoto památného příběhu o lidské vůli,
byla by Weirova perfekcionistická, ale odtažitá režie příběhu možná
víc na škodu než k užitku. Ne proto, že jsme v Cestě zpátky neviděli
Cestu tam, naturalizmus nebo sněžného muže Yettiho, o kterého pozorování
se Rawicz zmiňuje, ale proto, že klouže po estetickém povrchu. Respekt si
zaslouží za to, že se do zpracování tohohle tématu pustil a věnoval mu
tolik snahy a péče. Vzniklo tak působivé dílo se silnými momenty a
divácky vděčný film, ale z obou pohledů bohužel ne tak moc, jak jsme
doufali.
** Útěk ze Sibiře (The Way
Back, USA, 2010)**
Režie: Peter Weir
Scénář: Peter Weir, Keith R. Clarke podle knihy Slawomira
Rawicze Dlouhá cesta (The Long Walk)
Kamera: Russell Boyd
Hudba: Burkhard Dallwitz
Střih: Lee Smith
Výprava: John Stoddart
Kostýmy: Wendy Stites
Hrají: Jim Sturgess, Ed Harris, Colin Farrell, Dragos Bucur,
Aleksandru Potocean, Gustaf Skarsgard, Saoirse Ronan, Mark Strong, Sebastian
Urzendowsky,
Délka: 104 minut
Premiéra v ČR: 7. 4. 2011
Premiéra v SR: 9. 6. 2011