Valkýra
Když plukovník Claus von Stauffenberg
položil 20. července 1944 svou tašku s odjištěnou bombou k nohám
Adolfa Hitlera, měl za sebou diktátor už víc než deset takových pokusů a
štěstí vpravdě pekelné ho dále provázelo na každém kroku. Ne tak jeho
válku a „tisíciletou“ Říši… A ne všichni Němci ji chtěli stejně
jako on dotáhnout do „konečného vítězství“, které se již dlouho
rýsovalo na všech frontách. Historii největšího protihitlerovského
spiknutí a toho, jak chtěli jeho účastníci chytře využít vlastní plán
nacistů na záchranu Berlína s názvem Operace Valkýra, natočil
talentovaný Bryan Singer.
Ten má za sebou relativně vydařené
komiksovky X-Men 1 a 2, megadrahý a rozporuplný průšvih Superman se vrací,
ale taky dnes již naprosto kultovní Obvyklé podezřelé a Nadaného žáka,
jednu z nejlepších adaptací knih Stephena Kinga. Právě k těmto
začátkům se vrací svou ambiciózní Valkýrou, jak tematicky, tak
spoluprací s kamarádem, oscarovým scenáristou Christopherem McQuarriem. Ten
se se svým kolegou Nathanem Alexandrem evidentně zcela fascinován vnořil
mezi hlouček statečných, kteří (i když hlavně v důsledku toho, co
viděli na vlastní oči) nesetrvali v oddanosti velkému svůdníkovi davů a
milované bestii a měli odvahu postavit se mu. Jenom několik jich ale bylo
takových, kteří svou snahu dotáhli do konce a odhodlali se Hitlera svrhnout
nebo zabít. Pouze malé, mizivé procento. O to větší je jeho význam. Jak
výstižně a stručně shrnul Henning von Tresckow, dlouho hnací motor
vojenské opozice: „Musíme to učinit, i když se to nepodaří a my
všichni zahyneme. Neboť později se nesmí říkat, že se proti tomu
bezpráví nikdo nepostavil.“
Zásadním problémem Valkýry je
skutečnost, že všichni vědí, jak dopadne. Úlohou tvůrců je tedy zaujmout
diváky tak, aby na to nestihli myslet a aby byl pak emocionální dopad
dostatečně silný. Pro ty, kteří se rádi vrtají v daném historickém
období, je to jednodušší, protože pořád sledují, jestli se film
nezpronevěřuje jistým historickým reáliím. Ostatní mohou mít problém
s pochycením atmosféry, protože začátek filmu je slabší. O skutečných
pohnutkách spiklenců k odstranění nejen Hitlera, ale i jeho nejbližších
ministrů a režimu se toho totiž moc nedovíme. Rovněž úvod snímku
pohříchu zapomíná na vykreslení atmosféry tehdejšího Německa, na
zdánlivý pokoj obelhávané země, nad kterou se stahují mračna pomsty, na
ovzduší podezíravosti a nepřestajné paranoie policejního státu ve válce,
na všeobjímající propagandu líčící skvělá vítězství. I přes
poměrně jasnou představu o tehdejší skutečnosti tak divák nemůže plně
pochopit, proč většina národa Hitlera i ke konci války milovala jako boha,
proč vojáci v cestě na smrt sahali na dno svých sil navzdory vědomí
jasné cesty k porážce Německa a proč jenom několik jedinců považovalo
Vůdce za vzteklého psa a šílence, kterého je potřeba za jakoukoli cenu
odstranit. Valkýra se příliš soustřeďuje na hlavní fázi operace a
celkově pomlčí i o jejích následcích, protože osud asi tisícovky
popravených vidíme jenom na několika reprezentativních postavách.
Mnohé z nich by zasloužily víc prostoru,
obsazeny velmi charismatickými herci hrajícími pozoruhodné osobnosti. Délku
filmu by to neúměrně natáhlo, i přesto by to nebylo na škodu. Po
krátkém expozé se však děj dostává k tomu, co hlavně chtěli tvůrci
vyprávět a k hlavní postavě – tady už se jejich schopnosti rozvinou
naplno. McQuarrie se svým spoluscenáristou předvádějí brilantní ukázku
svého oboru, když se k faktům stavějí dostatečně odpovědně a zároveń
dokáží v krátkých výjevech odkrýt povahy jednotlivých účastníků
spiknutí i zásadní problémy, kvůli kterým ztroskotalo, celý ten zmatek
v duších i organizaci, který zhatil geniálně chytrý plán. Každý jeden
výjev, zdramatizovaný chytrou svižnou režií, je zkratkovitým a velice
výstižným vylíčením důležité části této gigantické mozaiky.
A divák cítí, jak se jeho vědomí rozštěpuje a jak začíná pomalu, ale
jistě nevěřit, že by se atentátníkům při takovém vypětí a odhodlání
mohlo dílo nezdařit.
Hodně v tom napomáhá výkvět britských
charakterních herců, jejichž přesvědčivost a životnost se zavrtává pod
kůži, a velice sympatická snaha Toma Cruise nijak zvlášť se z jejich
řady nevyčleňovat. Bohužel nemají dost prostoru, aby se mohli rozehrát
v plné šíři svého umění. V paměti uvízne hlavně generál Fromm Toma
Wilkinsona díky své vyčkávací pozici a konečnému obratu, a generál
Olbricht Billa Nighyho, na kterém je nejlépe vidět nejistotu, strach a
všechny rozpory v myšlení spiklenců, ale téměř všichni ostatní mají
své velké momenty. O to víc zamrzí angličtina, která se něměckým
vojákům do pusy prostě nehodí, zejména ze začátku je to velice tristní,
což Singer ještě podpoří tím, že kratičký úvod filmu je pronesen
německy.
Pak na to ale každý rychle zapomene, jak se
ďábelsky roztáčejí kolečka napětí, odhodlání, zbabělství a zmatků.
A režisér poté až do konce nepustí otěže valící se kroniky omylů,
těžko vysvětlitelných náhod, osudné nerozhodnosti a hrdinství. Přitom
překvapuje civilností filmu, věrností prostředí i detailů a hlavně
střízlivým užívaním efektů. Celý snímek je filtrován do chladných
modrých tónů, ze kterých se výrazně odděluje krvavá barva nacistických
vlajek. Trefně symbolizuje jediný smysl a zájem šedivé doby, ve které bylo
pomalu, ale jistě obkličované Německo uzavřené jako ostrov iluzí
v jakémsi podivném rozpoložení nic netušícího monolitu. Škoda že se
té atmosféry nemůžeme nabažit více. V takovém zabarvení docválá
tenhle statný a ušlechtilý kůň do svého závěru, kde se i přese
všechno vědění nedá ubránit dojetí a pocitům zmaru.
Muži 20. července 1944 byli totiž
lidmi, kteří zachránili většinu německého národa před trvalým cejchem
zločinců. Lidmi, kteří mohli uchránit miliony vojáků před zbytečnou
smrtí během ještě rok trvající války a statisíce nevinných před
potupnou smrtí ve vyhlazovacích táborech, protože holocaust dosáhl svého
vrcholu právě v létě 1944. Lidmi, kteří – i když jejich cesta byla
dlouhá, spletitá a mnohdy plná studu a rozpaků – postavili morálku nade
vše a osud své země i lidu nad svůj vlastní. V očích svého národa
byli zrádci, věděli o tom a riskovali vše tam, kde nebylo cesty zpět.
Konali přitom srdcem, ale mysleli hlavou, jistěže ne všichni a zřejmě ani
většina z čistě nezištných a altruistických zájmů. Jistě ale byli
i tací. Zaslouží si větší památku než jenom relativně poctivý a do
černobíla zjednodušující hollywoodský velkofilm. Díky i za něj – a
nezapomínejme na stovky jejich společníků nebo dalších zapadlých jmen,
jako byli Georg Elser, Rudolf Christoph von Gersdorff, Axel von dem Bussche a
mnozí další, kteří mohou přivést k zamyšlení o osobní odpovědnosti
každého člověka za dějiny. Málokterý z nich prohlédl Hitlerovy záměry
již od počátku a téměř všichni, Stauffenberga nevyjímaje, byli nadšeni
z jeho vojenských úspěchů. Jejich pozdější odhodlání k zoufalému
činu tak představuje především konečnou a definitivní vzpouru svědomí a
NESMÍ být proto zbaven souvislostí. Jen proto nedostává skvělá Valkýra
jako mírně populární hold jejich hrdinství plné hodnocení.
Valkýra/Valkyrie (USA, Německo
2008)
Režie: Bryan Singer
Scénář: Christopher McQuarrie, Nathan Alexander
Kamera: Newton Thomas Sigel
Střih: John Ottman
Hudba: John Ottman
Hrají: Tom Cruise, Bill Nighy, Kenneth Branagh, Terence Stamp,
Eddie Izzard, Thomas Kretschmann, Carice van Houten, Tom Wilkinson, Stephen Fry,
David Schofield, Kevin McNally, Daniel Brühl, Christian Berkel, Christian
Oliver, Matthias Schweighöfer, Chris Larkin
Délka: 120 minut
Premiéra v ČR: 12. 2. 2009