Vzpoura v Seattlu
Krátce před Vánocemi 1999 se
v Seattlu mělo odehrát zasedání WTO – Světové obchodní organizace,
jako vůbec první na americké půdě. Na setkání se poctivě připravovali
nejen její zástupci, ale i několik tisíc demonstrantů proti globalizaci,
ničení životního prostředí a jiným civilizačním neduhům spojeným
s moderními nadnárodními korporacemi. Původně mírumilovné protesty se
však záhy zvrhly ve skutečné peklo bojů a ničení majetku, kvůli kterým
byl ve městě vyhlášen výjimečný stav a povolána národní garda, a
nezvratně zasáhly do mnoha životů…
Netypický, složitý a problematický
námět si za svůj režisérský, scenáristický i producentský debut zvolil
zkušený herec Stuart Townsend. Na několika zcela typických postavách
ukazuje průběh krize na konci milénia, která na sebe tehdy připoutala
pozornost celého světa. Jeho sympatie jsou zcela zjevně na straně lídrů
demonstrantů, pro které jsou protestní pochody skutečnou prací
i životním posláním. Dále je tu ambiciózní reportérka, která se zprvu
honí jenom za dobrým příběhem, až ji vlna krutosti i solidarity davů
strhne. Policista, který je zvyklý poslouchat rozkazy a věří, že dělá,
co je správné, když se ve víru událostí dostane na rozcestí, kdy už to
prostě neumí rozlišit. Jeho žena, která přijde o mnohem víc než jen
o jistotu. Doktor, jenž chtěl ve svém proslovu apelovat na humanitu
finančníků a čeká ho fatální zklamání, stejně jako delegáty
afrických zemí, se kterými se jedná jako s méněcennými. A pak ještě
starosta – který chtěl jenom to, aby všechno proběhlo hladce a aby
všichni byli spokojení…
Lidské společenství je však blízké
džungli a proto nemůže být vlk nasycený a koza přitom zůstat celá.
A tak se stáváme takřka v přímém přenosu svědky toho, jak funguje
masová psychóza, opojení mocí i zbytečný hazard s ideály. Townsendovi
v tom výtečně pomáhá kameraman Barry Ackroyd, který svou
pseudodokumentární kameru dostává přímo do centra dění a skvěle s ní
navozuje pocit autenticity. Daří se mu výborně zastírat i nízký
rozpočet a skutečnost, že kvůli němu nebyly peníze ani na dostatek
komparzistů. Přechod mezi hranými scénami a archivními dokumentárními
záběry je témeř nepostřehnutelný, hlavně díky tempu a napětí, které
se filmu podaří od začátku rozpoutat a na kterém má velkou zásluhu
dynamická hudba a zástup charismatických herců.
Townsend pak v úderných a výstižných
kontrastech obrazových, zvukových i hudebních, stejně jako na útržcích
záznamů z rádia nebo televize skvěle vystihuje na svých několika
postavách problémy zúčastněných z více úrovní konfliktu. Sklon
k násilí, ničení a neúctě u jedněch. Sklon k brutalitě bez ohledu na
rozdíly u druhých. Nevšímavost u třetích, a pokud jsou zasažení,
zavírání očí nebo nenávist. Omezenost a jednostrannost, nedostatek
inteligence, tolerance a snahy o pochopení na všech stranách. Jeho sympatie
jsou na straně obyčejných lidí. Nějakou negativní postavu, nějakého toho
pracháče s 50 miliony, který ožebračuje lid nebo ničí planetu, vlastně
ani neuvidíme…
Je však pravdou, že jeho postavy jsou značně ploché a modelové a můžou na jednu stranu působit nevěrohodně. Každý z vůdců demonstrantů se k této činnosti dopracoval vlastní cestou, my se ale moc nedovíme jakou, jenom v několika náznacích. Na druhou stranu to však jenom podtrhuje dokumentární charakter, protože film se s výjimkou jediné krátké retrospektívy věnuje jen a pouze oněm pěti dnům, které otřásly světem.
Ano, možná je Vzpoura v Seattlu snímek
trochu naivní. Jednostranný a agitační, tendenční a šablonovitý.
Nerozvíjí postavy, jenom předvádí figurky jako z alba typů osobností.
Nejde mu o objektivitu, jenom chytře předvádí ideovou orientaci svého
autora. Při jeho správném idealismu a zanícení pro víru v lidi a
spravedlnost ve světě mu to ale nemohu mít za zlé. Moralizuje jenom jemně,
nechává diváka, ať si to všechno na jednání postav sám uvědomí. Faktem
je, že výběrem postav druhé straně nedává žádný prostor na obhajobu.
WTO je tu démonickou silou jako z nějakého hororu. Již úvodní titulky
jsou apokalyptické jako z Resident Evilu a navozují pocit skutečného
ohrožení. Je to jenom humbuk, nebo jsme skutečně ovládáni korporacemi?
Když se zamyslíte, jak často nakupujete v Tescu a jak je veškerá vaše
představa o dění ve světě závislá jenom na tom, co si přečtete
v novinách nebo vidíte v televizi, jedna z odpovědí je nasnadě. Na
druhou stranu, proč by hipísáčtí nebo dělničtí demonstranti nemohli být
jenom poblázněnými snílky, zklamanými a neúspěšnými existencemi nebo
naivními hlupáky nemajícími ani páru o tom, jak to ve světě chodí? Je
WTO oním větrným mlýnem Dona Quijota, nebo géniem zla, kterého je třeba
porazit, aby mohlo lidstvo štastně směřovat k zářným zitřkům? Tady
záleží jenom na úhlu pohledu. A i když je čím blíž k závěru stále
patrnější, že Townsend manévrovací prostor k dohadům nenechá žádný,
je Vzpoura v Seattlu pořád nejlepší námět k zamyšlení nad globálními
problémy v podobě hraného filmu, jaký jsem v kinech viděl za hodně
dlouhou dobu. Pokud nemáte strach z otázek, které ve vás může vyvolat,
mohu ho jenom doporučit. Netrvá moc dlouho a pokud vám jeho poselství není
blízké, slušně zvládnuté filmařské řemeslo vás nestihne znudit.
Pokud jste jako divák neutrální, možná
se zamyslíte. Jestli jste v zajetí médií a konzumu a myšlenka na nějaké
demonstranty bojující za práva stromů je pro vás jenom důvodem
k pousmání nad takovou bláhovostí… jestli si vždycky místo uvažování
v souvislostech řeknete, že máte dost svých starostí… jestli je pro vás
potíž už jenom roztřídit odpad, protože spěcháte pro děti do školky a
pak nakoupit do nějakého toho megaobchoďáku, kde to alespoň máte všechno
hezky pohromadě – zajděte si pak na necelou hodinku a půl do multiplexu,
podívat se na lidi, kteří si nemyslí, že demokracie je jenom prázdný
pojem. Kteří svůj hlas ve společnosti užívají. Kteří i tak
prohrávají v souboji s korporačními giganty, konzumem a bezohledností
k lidem i přírodě. Protože prohrávají se ctí, zatímco ti, co jenom
zavírají oči, vítězí s hanbou. I když je jim to asi zatraceně
ukradené.
A pokud jste z druhé strany barikády
(jako Stuart Townsend nebo, jak jste si už jistě ráčili všimnout, moje
maličkost), Vzpoura v Seattlu vás nadchne. Slepá ulička, do které se
všichni účinkující dostanou, vám názorně předvede, že cesta do pekla
je dlážděna dobrými úmysly. Když se umně zapletou osudy postav a
v Seattlu je vyhlášen výjimečný stav, následují už jenom silné
okamžiky. I když důsledky onoho malého iluzorního vítězství idealistů
nebylo ani jen zlomkem důsledků oněch parafrázovaných Deseti dnů, které
otřásly světem, svůj význam mají. Jaký, to ať si spočte každý sám.
Je totiž zřejmé, že tenhle film přesvědčí nejspíš jenom ty, kteří,
i když nesdílejí jejich odhodlání a neschvalují tenhle způsob řešení,
už přesvědčení jsou a od první chvíle drží s protestujícími. Stejně
jako autor filmu…
Protože existují věci, které lidi spojí neskonale lépe než rozhovor o levnějším parfému nad hamburgerem v McDonaldu. A jejich snaha o vítězství nad nesmrtelnou hydrou není marná ani směšná. Na konci století minulého se jim alespoň na chvíli částečně podařilo zvítězit. Od té doby je pokrok malý. A bitva stále pokračuje…
Bitva v Seattlu (USA, Kanada,
Německo, 2007)
Režie a scénář: Stuart Townsend
Kamera: Barry Ackroyd
Střih: Fernando Villena
Hudba: Neil Davidge
Hrají: Martin Henderson, Michelle Rodriguez, Woody Harrelson,
Charlize Theron, Jennifer Carpenter, André Benjamin, Ray Liotta, Connie
Nielsen, Channing Tatum, Isaach De Bankolé, Rade Serbedzija
Délka: 99 min.
Premiéra v ČR: 19. 3. 2009 Premiéra
v SR: 25. 6. 2009