Filmové novinky 2012: únor bílý, filmy sílí
Čtyřiadvacet filmových premiér na jeden měsíc? Ještě že je letos únor přestupný, jinak by nebylo v lidských silách všechno vidět. Navíc Star Wars zažívá obnovenou premiéru ve 3D. V lednu jsme se dočkali první várky oceňovaných filmů, únor přináší další silnou hrst. Mohli jsme vás upozornit na filmy Hugo, The Artist, Válečný kůň či Jeden musí z kola ven. Rozhodli jsme se však upozornit na zvláštní projekty, které nemají to štěstí na marketingovou masáž. A české naděje vkládejme do rodinného filmu Modrý tygr.
Perfect Sense
Katastrofických filmů je tucet do roka, přičiněním starodávného mayského kalendáře se navíc letošní rok může stát hotovým magnetem na příběhy o konci světa. Pokud by však měl zrovna Perfect Sense být závanem toho, s čím filmy přijdou, můžeme být v klidu. V zárodku tohoto drobného filmu stál nápad, díky kterému dílo nenaplňuje pouze tradiční propriety žánru. Ve světě Perfect Sense se totiž lidstvo potýká se záhadným onemocněním, které se nezastavitelně šíří a disponuje neobvyklými příznaky a důsledky. Jeden po druhém přestávají fungovat lidské smysly. Vzhledem k tomu, že Michael je kuchař, je ztráta čichu a chutě fatální jak pro jeho živobytí, tak pro potěšení ze života. To může nalézt pouze v hlubokém milostném vztahu se Susan. Jestli nám zbude ještě nějaký smysl, nebo jestli jsou všechny zbytečné, nám Perfect Sense poví od 2. února.
Kronika
Kronika by mohla nést podnázev „takoví obyčejní superhrdinové“. Středem pozornosti nízkorozpočtového filmu v dokumentárně laděném stylu nalezeného materiálu je trojice kamarádů ze střední školy. Jednoho dne se u nich ale projeví zvláštní, nadpřirozené schopnosti, o jakých četli v komiksech a jaké viděli ve filmech. Ve svém kolektivu začínají řešit, jak schopnosti využít a co si s nimi vůbec počít. Jak slýchával Peter Parker ve Spider-Manovi, s velkou mocí jde ruku v ruce velká zodpovědnost. Yoda zase říkával, že temná strana je snadná a svůdnější. Nepřekvapí, že změna, díky které se z nevyzrálých puberťáků stali nadlidé, může vést i k ošklivým věcem. Pro Joshe Tranka je to první velká režijní příležitost, zazářit se chystají i herečtí představitelé. Jestli 2. února uspějí, třeba si jich v Hollywoodu všimnou.
Rozchod Nadera a Simin
Íránský film Rozchod Nadera a Simin ověnčený nominací na nejlepší cizojazyčný film na Oscarech a držitel mnoha cen včetně Zlatého medvěda přijde do kin 9. února. Sleduje bolestný zápas o udržení vztahu mezi titulním Naderem a Simin. Ženinou tužbou je vycestování z Íránu, zatímco Nader je v zemi upoután svým nemohoucím otcem, který trpí Alzheimerovou chorobou. Důležitým činitelem sporu je jejich jediný potomek – dcera Termeh. Pro ni chce matka lepší život ve svobodném režimu. Manželský vztah by mohl skončit krachem. Když k tomu má blízko a Nader najme kvůli otci pomoc do domácnosti, netuší, že tím zkomplikuje rodině život ještě víc.
Žena v černém
Daniel Radcliffe je Harry Potter. Tato role mu navždy zůstane a nikdy se jí nezbaví. Má však možnost přesvědčit nás, že zvládne jiné role s jinými hereckými technikami. První příležitostí bude horor Žena v černém. Film slibuje ponurý strašidelný příběh postavený na tajuplné atmosféře zašlého domu. Za produkcí snímku stojí studio Hammer, které se za uplynulé století proslavilo tvorbou řady kultovních hororů se značně kolísavou kvalitou. Radcliffe jako mladý právník Arthur Kipps přijíždí do vzdálené vesnice, aby vyřídil pozůstalost zesnulého klienta. Městem však obchází hrůza, děti záhadně umírají a tajemný duch ženy v černém ohrožuje i samotného Kippse. Jestli odhalí její minulost a spasí svůj život, se dozvíme v kinech od 23. února.
Stud
V lednu se Michael Fassbender představil v roli psychologické ikony Carla Gustava Junga. Jeho nosným znakem bylo, že vyznával manželské hodnoty, zatímco sexuální pudy v rámci společnosti potlačoval. Fassbenderova role ve filmu Stud nemůže být rozdílnější. Brandon Sullivan je totiž totální sexuální závislák. Jako úspěšný třicátník se tak vyrovnává s vyprázdněností a bezobsažností lidského bytí. Brandonův život je náhle narušen příjezdem sestry (Carey Mulligan), která se na nějakou dobu zdrží v jeho bytě. Pro Fassbendera je to druhá spolupráce s ryze autorským a artovým režisérem Stevem McQueenem (neplést se slavným hercem, tento je tmavé pleti). Jejich spolupráce na filmu Hlad přinesla studii lidského odhodlání a sedmitýdenního vyhladovění. Podle všeho se jim i se Studem povedlo proniknout postavě pod kůži a odhalit nepopsaný fenomén s otevřeností, která si vyžádala omezení přístupnosti na sedmnáct let. V kinech od 16. února.