Jak najít zaměstnání: Pracovat pro agenturu

Bez práce nejsou koláče. Přísloví, které nám od mala vštěpovaly naše babičky, maminky, učitelky v mateřské i základní škole a nepřímo pak zaměstnanci pracovního úřadu. Neboť právě na ně se měsíc co měsíc obracíme s nadějí, že nám pomohou nalézt zaměstnání, které odpovídá našemu vzdělání, kvalifikaci, zkušenostem i osobnímu zaměření.
Ve většině případů nás jen vyšlou na pohovor, jenž je na hony vzdálen daným předpokladům a v podstatě slouží pouze k tomu, abychom získali povinné razítko. Co ale dělat, když pracovat chceme a není nikdo, kdo by nám byl schopen a ochoten pomoci? Řešením mohou být pracovní agentury.
Co je to pracovní agentura?
Pojem pracovní agentura není v našem prostředí ještě zcela zakořeněn. Do povědomí veřejnosti se dostal spíše jeho příbuzný termín personální agentura. Přestože jejich zaměření – dát lidem práci – je v základu shodné, v postupu, jak toho docílit, se od sebe liší. Zatímco personální agentury fungují na principu vyhledávání zaměstnanců pro konkrétního zaměstnavatele a naopak, pracovní agentury personál samy najímají a následně pro něj najdou vhodné pracovní příležitosti, které vznikají např. odchodem na mateřskou dovolenou či poptávkou po krátkodobé posile týmu. Pomáhají tak nejen snižovat nezaměstnanost, ale i obsadit volná pracovní místa.
Obdobně jako každé zaměstnáním má i to agenturní své světlé a stinné stránky. I zde však záleží na úhlu pohledu, s nímž k nim budeme přistupovat. Za jistou nevýhodu můžeme považovat skutečnost, že agenturou zprostředkované místo je pro nás pouze přechodné, po nějaké době jej budeme nuceni opustit a přesunout se na novou pozici do jiné firmy. Na druhou stranu nám toto „migrování“ nabízí možnost, jak konečně získat práci a rozmanité zkušenosti, poznat nové lidi a neupadnout do stereotypu. Navíc si nikdy nemůžeme být jisti tím, že právě nám nadřízený nenabídne možnost trvalé spolupráce. V tom nám už nepomůže agentura, nýbrž naše vlastní nasazení a schopnosti. Měli bychom proto vědět, jak se správně připravit.
Základem je zájem, upřímnost a informovanost
Ať už se rozhodneme kooperovat s pracovní agenturou, nebo odpovíme na přímou nabídku práce, jež povede k pohovoru, měli bychom mít na paměti několik základních premis. Předně, že první dojem je rozhodující. To platí nejen pro osobní setkání, nýbrž i pro korespondenci. Pokud potenciálnímu zaměstnavateli zašleme motivační dopis plný pravopisných chyb či nešikovných formulací, s nadějí na úspěch se rovnou rozlučme. Při přímém kontaktu je kromě správného projevu dobré kontrolovat také neverbální chování, neboť i ono má svá daná pravidla. Naprosto nevhodné je křížit ruce v klíně, dávat výrazně nohu přes nohu nebo nervózně žmoulat tašku či jakýkoli jiný předmět. Naopak nic nezkazíme vzpřímením či mírným nakloněním těla, jímž dáváme najevo svůj zájem.
Druhým, neméně důležitým pravidlem je nepodcenit přípravu. Ta zahrnuje důkladné zpracování CV, jež předložíme vedoucímu pohovoru i v případě, že jsme jej již dříve zaslali pomocí emailové či poštovní korespondence. V životopise uvádíme vždy pouze pravdivé údaje a nijak se nesnažíme nadhodnocovat vlastní schopnosti, neboť zkušený personalista dovede neupřímnost snadno odhalit. Stačí mu k tomu jen několik dobře položených otázek. Ty nás mohou zaskočit i tehdy, pokud jsme si nezjistili základní informace o firmě, v níž chceme pracovat. Předem bychom si měli také ujasnit, v čem se pro ni můžeme stát přínosem a proč se o místo ucházíme. Je dobré si zjistit alespoň několik základních informací o samotné společnosti, což díky internetu není nijak složité. Projevený zájem se může jen vyplatit.
Manpower vám ukáže správnou cestu
Pokud nebudeme při hledání práce sami svědomití, nepomůže nám agentura ani zázrak. Jestliže začneme brát naše snažení vážně, je hned několik možných cest, jak dosáhnout úspěchu. Agenturní zaměstnání patří mezi ně. Ať už hledáme hlavní poměr, nebo krátkodobou brigádu, nabízí možnost, jak rychle najít. Nadto poskytne řadu užitečných rad, které nám pomohou ke klidu a sebevědomému vystupování. Nevěříte? Přesvědčte se sami na www.manpower.cz.
Reklama