Strana 11 - literatura-recenze
Kategorie: literatura-recenze
Jiří Šimáček – Snaživky
Než se čtenáři dostane do rukou
novinka z nakladatelství Větrné mlýny – kniha Snaživky, může
mít za to, že se ono výmluvné označení vztahuje výhradně na ženy,
které se již delší dobu „snažílkují“ (sloveso přebráno se serveru
Modrý koník), tedy marně pokoušejí
přijít do jiného stavu. Omyl. Autor Jiří Šimáček, mimochodem režisér
působící v Národním divadle v Brně, představuje ve svém, jak on sám
tvrdí, „románu nejnižší formy“ snaživky úplně jiného rázu.
Petr Eisner – Milující sestra
Sotva se Petr Eisner pustil do
psaní, už mu byla malá rodná země i století. Fázi, kdy začínající
spisovatelé nejdříve píší o svém nejbližším okolí, proto rovnou
přeskočil. Po prvních dvou knihách, kdy jedna se odehrává v Brazílii a
druhá v daleké budoucnosti, si odskočil do Ameriky v předvečer
hospodářské krize. Titul Milující setra však není třetím
v řadě, jako divadelní hra vznikl už v roce 2002. Nedávno vydaná kniha
se tak stala jen poutavým důkazem, že zaujmout čtenáře umí Eisner
už dávno.
Viktor Labský – Milníky mimo civilizaci
„Strach z lidí
v nás utlumil strach ze zvířat…“ dedukuje jedna z postav druhé
povídkové knihy českého emigranta žijícího v Kanadě, Viktora Labského.
Jeho povídky čtenářsky vstřícným způsobem naznačují, že k tomu, aby
se karta obrátila, někdy mnoho neschází, že strach z grizzlyho nemusí
být nic proti strachu z toho, co nám mohou provést naši nejbližší.
Stručně řečeno, o adrenalinové čtenářské zážitky v Labského
dobrodružných příbězích není nouze.
Ida Kodrlová a Ivo Čermák – Sebevražedná triáda
Sebevražda spisovatele má
chtě nechtě na vnímání jeho díla vliv. Autoři knihy Sebevražedná
triáda jsou psychologové a optikou svého oboru se rozhodli pohlédnout
na život a dílo trojice výjimečných autorek, které se rozhodly svůj
život ukončit dobrovolně. Co stálo za jejich tragickou smrtí? Jak se může
projevit zkušenost psychických trýzní v literárním díle? Mají všechny
tři spisovatelky něco společného?
Petra Dvořáková – Já jsem hlad
Útlou knihu Já jsem hlad
můžeme označit za zpověď, osobní deník nebo dopis pro blízkou
přítelkyni. Mladá autorka vypráví o tom, co sama prožila. Její odhalení
je šokující, velmi intimní a otevřené. Svou knihu, již druhou, věnuje
Marii – ženě, která jí pomohla v nejtěžších chvílích. Petra
Dvořáková nabízí pohled na mentální anorexii, církev, ženství a
partnerské vztahy, jaký se hned tak nevidí.
Peter Høeg – Tichá dívka
Jak před mnoha lety říkali
pánové Werich a Horníček, klaun – no to je řemeslo, dá to práci, je to
makačka, klaun má své společenské poslání. Peter Høeg ve svém zatím
posledním románu vytvořil velice zvláštního klauna. Kašpar Krone slyší,
jak lidé a věci kolem něj doopravdy zní. Pozná, jaký člověk je, slyší
náladu, charakter, únavu, stesk, lásku… Mnozí z nás by asi za takový
sluch dali kdoví co. Ale Kašpar celý život hledá ticho. Opravdové ticho.
„Ticho za modlitbou. Ticho, když jsi blízko božství.“ Jenže
cesta k němu je plná hrbolů, výmolů a překážek.
Philip Roth – Sabbathovo divadlo
Poslední dobou můžeme na
knižní scéně najít tituly, které se nebojí vulgarismů a otevřenosti
v oblasti sexuality. Některé dokonce překračují únosnost dobrého vkusu.
Rothův román Sabbathovo divadlo, který byl v roce 1995 oceněn
National Book Award, by na první pohled mohl být považován za jeden z nich.
Pokud si však dopřejeme i druhý pohled, zjistíme, že přestože se
téměř celý život hlavní postavy točí kolem sexu, není to téma
samoúčelné.