Den zrady: trpký zrod politického žraloka

George Clooney je v USA poměrně dobře známý vysokou mírou společenské a politické angažovanosti (např. ve válečném konfliktu v súdánském Dárfúru). Clooneyho zanícení pro témata veřejného života se odráží i v některých jeho filmech, nejvíce pak asi ve vlastním režijním počinu Dobrou noc a hodně štěstí (2005), vyprávějícím o krušné éře mccarthismu. Politickým tématem se zabývá i jeho poslední dílo Den zrady, pod nímž je tento šarmantní chlapík opět podepsán jako režisér (a jeden ze scenáristů).
Tradiční představa o Kavánově tvorbě překonána

Do 13. května bude v Národní galerii, konírně paláce Kinských, otevřena výstava Františka Kavána s názvem Symbolistní, dekadentní. NG v Praze nyní prostřednictvím malé, ale objevné výstavy zpřístupňuje veřejnosti jeho obrazy, kresby a grafické listy vzniklé během pouhých pěti let, mezi roky 1894 až 1899. Nově objevená Kavánova díla z druhé poloviny 90. let 19. století, které Národní galerie v Praze nedávno získala, tak v mnohém rozbíjejí tradiční představu o Kavánově tvorbě.
Angažovaný dialog se společenskou realitou v díle Marka Sobczyka

Do 15. dubna bude Polský institut hostit výstavu Marka Sobczyka s názvem Jemní. Polský malíř, grafik, teoretik a pedagog M. Sobczyk je absolventem varšavské Akademie výtvarných umění a je znám především ze svého působení v umělecké skupině Gruppa v 80. letech 20. století. Jeho tvorba se postupně vyvíjela od abstrakce směrem k figurální, ornamentální malbě. Sobczykovy obrazy vstupují do angažovaného dialogu se společenskou realitou, využívají překvapujících kompozičních spojení a mnohoznačností. Malíř dlouhodobě spolupracuje s krakovskou galerií Zderzak a vystavoval v prestižní varšavské Zachętě.
Pavel Reisenauer tentokrát jen "pro sebe"

Do 17. března bude v Divusu k vidění výstava velkoformátových děl Pavla Reisenauera. Přes třicet velkých prací ze série pracovně nazvané „Pro sebe“. Tato díla se liší od veřejnosti dobře známé produkce pro časopis Respekt. Barevná reality-psychedelická série obsahuje témata skrytých pasáží jen zdánlivě slavných dějin a motivy zšeřelých zákoutí světského ducha. P. Reisenauer poprvé představuje vlastní vidění světa v tak velkém rozsahu. A podle interních informací to zas bude na dlouhou dobu jeho ojedinělé individuální „vystoupení“.
Autorská individualita "mainerovců"

Do 2. března bude v prostorách „dočasné galerie“ D-ecore otevřena výstava s názvem Druhoroj. Výstava mapuje současné tendence v díle generace autorů, kteří jsou spjatí s působením profesora Martina Mainera na brněnské FAVU. Jedná se o první výstavu v roce 2012, kterou The Chemistry Gallery uspořádala ve spolupráci s Výtvarným ateliérem malování a kreslení a studiem D-ecore. Cílem výstavy je nejen dát přizvaným umělcům opětovnou a novou příležitost prezentovat své nejnovější práce na společné kolektivní výstavě, ale taktéž poodkrýt jemné významové a formální aspekty tvorby, které určují jak jejich autorskou individualitu, tak i určitou příslušnost k jisté vznikající generaci autorů – „mainerovců“.
Intimní záběry očima fotografky

Do 4. března bude v Písecké bráně otevřena fotografická výstava Lucie Svobodové s názvem Co zůstává běžně skryto. Výstava fotografií obsahuje dvě na první pohled odlišná témata – černobílou figurální fotografii a barevnou kolekci detailů rostlin. Intimní záběry zobrazují více či méně odhalené ženské křivky a detaily květin, kde si nejste jisti, která konkrétní květina je pod barevnou siluetou, detailem či křivkou znázorněna. Spojující linkou dvou rozdílně zpracovaných témat jsou ženské oči fotografky.
"Nepoddávejte se překážkám, které nám život staví do cesty," říká sochařka Eva Dlabáčková z Hradce Králové

Královéhradecká sochařka a velká milovnice zvířat Eva Dlabáčková se narodila ve znamení Štíra 15. listopadu 1948 v Hradci Králové. Vystudovala obor sochařství na SUPŠSK v Hořicích v Podkrkonoší. Uskutečnila několik výstav, např. v Domě umělců (Hradec Králové, 1972), Galerii Rondo (Hradec Králové, 1997 a 2011). Realizovala také tyto plastiky: reliéf Niké (Třebechovice p. O., 1972), sochu Torzo (Holohlavy, 1974), reliéfní nápis s osvětlením (Lázně Bohdaneč, 1975) a nástěnnou plastiku – Sigma (Hradec Králové, 1977). Od roku 1968 pracuje jako galeristka v Galerii moderního umění v Hradci Králové.