„Věčné světlo“ Miroslava Podhrázského (I. část)

Královéhradecký fotograf Miroslav Podhrázský se narodil ve znamení Štíra 2. listopadu 1961. S fotografickou tvorbou je srostlý od svých 11 let. Tehdy držel fotoaparát ve svých rukou poprvé. Po úspěšném složení přijímacích zkoušek na Střední uměleckoprůmyslovou školu v Brně se v letech 1977–1981 zabýval studiem oboru užité fotografie u profesora V. Židlického. Bezesporu osudnou se mu stala cesta na Braunův betlém u Kuksu. Ten ho doslova uchvátil a stal se jeho nejproslulejším projektem.
Dluh překračuje stín amerických remaků

Americký snímek Dluh se rozehrává na pomezí špionážního thrilleru a dramatu. V rámci české distribuce byl poněkud upozaděn, možná z důvodu velké konkurence nákladnějších snímků (ve stejné době do českých kin přichází Nákaza Stevena Soderbergha a Tintinova dobrodružství Stevena Spielberga), možná z důvodu, že přes žánrovou koncepci s potenciálem kasovního trháku se režisér John Madden (Zamilovaný Shakespeare, Mandolína kapitána Corelliho) rozhodl pojmout námět poněkud netradičně. To, co možná bylo jedním z důvodů, proč Dluh poněkud zapadl, je také důvodem, proč určitě stojí za zhlédnutí.
Tipy k poslechu rádia - Audience
Audienci Václava Havla v nahrávce z roku
1978 uvede na státní svátek ve čtvrtek 17. listopadu ve 13:40 stanice
Vltava. Následovat bude volné pokračování od Jiřího Dientsbiera Příjem
a v 15:15 naváže přímý přenos Janáčkova komorního orchestru a
sopranistky Veroniky Holbové z věznice v Ostravě-Heřmanicích. Na http://www.rozhlas.cz/…2011--975012
jsou podrobnosti o svátečním programu. Stanice Praha nabídne v sobotu ve
20 hodin v rámci Pokladů rozhlasového archivu reprízu pořadu Dveře
dokořán z roku 1990. Ota Nutz a Jiří Vejvoda v něm sledovali památnou
cestu Václava Havla do Ameriky a také do Sovětského svazu. Sobotu pak Vltava
věnuje císaři Františku Josefovi I. Na http://www.rozhlas.cz/…em-i--973427
jsou podrobnosti. Už od neděle 13. listopadu vysílá Vltava každý den
v 18:30 četbu na pokračování Pravdivý příběh Plastic People od Ivana
Martina Jirouse, který před několika dny zemřel.
Kam v Praze za divadlem? Rain man pod Palmovkou, Tiká tiká politika v Ypsilonce a Po Fredrikovi ve Švanďáku

Divadelní redakce NeKultury pro vás připravila novou podobu divadelních tipů. Nyní jsou aktuálnější, neupozorňují pouze na premiéry a jejich periodicita se zkrátila na týden. Jediné, co zůstává stejné, je zaměření na Prahu. Co by tedy nemělo ujít vaší pozornosti v týdnu od 14. do 20. listopadu?
Pozvánka: Slam poetry, 16. 11., NoD Roxy
Schválně jestli uhádnete, o čem je
řeč. Dlouhá fronta, mladí lidé vystylovaní, skoro jako by se chystali na
Code:Mode, napjatá atmosféra, noha na noze, rozlité pivo, kvůli kterému
pravidelně vyletí rychlostí blesku směrem vzhůru řada zmáčených
obětí, narážky na aktuální témata, salvy smíchu, moderátor v čapce a
šále, papírová čísla, poezie v praxi, šarmantní organizátor? No
neříkejte, že ani po narážce na Tomáše Kůse nevíte. Dámy, styďte se!
Vám ostatním gratulujeme, rozluštili jste podle indicií pozvánku na slam
poetry, vyhráváte – no, nejsme Pevnost Boyard, setkání s Paklíčem či
zlaté mince to nebudou, ale můžete se námi nechat pozvat na pražské
regionální kolo slam poetry, což také není od věci!
Výsledky kurzu Akademie současné fotografie

Do 4. prosince je v galerii klubu a kavárny Carpe Diem k vidění výstava s názvem Domácí úkoly kurzu Akademie současné fotografie. Kurz Akademie současné fotografie představuje unikátní formu vzdělávání v oblasti fotografie a současného umění. Jedná se o „master class“ kurzů Studia PvM a jeho koncepce vychází z principu ateliérové výuky, která je běžná na vysokých uměleckých školách. Posluchači se v průběhu jedno až dvouletého kombinovaného studia seznamují nejen s fotografickými praktikami, ale i s historií a teorií fotografie jako výtvarného média. Akademie sleduje nejaktuálnější trendy světové fotografie a výtvarného umění.
Benátky očima Richarda Homoly

Zhruba do 30. listopadu můžete ve vinotéce DI-VINO navštívit fotografickou výstavu Richarda Homoly Venezia 2011. Rodák z České Lípy se fotografii věnuje od roku 1989. Uskutečnil 26 výstav, z toho dvě v zahraničí (USA a Německo) a jednu společnou se skupinou „Český dřevák“. Fotografuje výhradně černobíle a klasickou technikou. Od roku 2002 pracuje převážně s velkoformátovou kamerou o velikosti negativu 13 × 18 cm a své fotografie kopíruje především kontaktním způsobem. V poslední době z tohoto negativu pořizuje také velkoformátové zvětšeniny velikosti 50 × 60 cm. Ve své tvorbě se věnuje hlavně městské a venkovské krajině s důrazem na vliv člověka v ní, architektuře a zátiší.