500 dní se Summer

Debut režiséra Marca Webba mohli tuzemští diváci spatřit pouze loni na Fresh Film Festu nebo v rámci letošního ročníku Febiofestu. Podobně jako na Oscara nominovaný animák Fantastický pan Lišák se i 500 dní se Summer vyhnulo běžnému promítání a šlo rovnou na DVD. Což je škoda, neboť tato romantická komedie se výrazně odlišuje od soudobých filmů s podobným zaměřením. Jak nás hned v úvodu varuje hlas vypravěče: „Toto není milostný příběh.“
Úvodník předvolební

Tak po té vší špíně vrhané mezi politiky a osočování napříč politickými stranami mi práskl granát přímo v rodině. Babička mě přemlouvala, abych šel volit a svůj hlas dal ODS. Pecka, která všechny ty zprávy, kdo koho volí a kdo má náskok před kým, poslala jedním šmahem k šípku.
Willem Frederik Hermans – Temná komora Damoklova
I když to tak asi nevypadá,
došlo vydáním více než padesát let starého románu Temná komora
Damoklova v českém překladu k významné literární události. Willem
Frederik Hermans patří mezi největší postavy nizozemské literatury
(minimálně té moderní). Protože si ale nepřál být překládán
v zemích s totalitním režimem, jako bylo Československo, mohou se s ním
ti čeští čtenáři, kteří nevládnou nizozemštinou, seznámit až nyní.
Není ale na toto seznámení už pozdě? Opravdu jsou klasikové nesmrtelní,
nebo se to jen tak říká o velikánech minulosti, které už dnes
nikdo nečte?
Institut tvůrčí fotografie v Opavě: dvacetiletí

Významná česká fotografická škola, Institut tvůrčí fotografie v Opavě, připomíná své životní jubileum výstavou, na které jsou k vidění práce současných studentů a nedávných absolventů. Expozice je do 11. června otevřena v pražské galerii GAMU. Výstava je skvělou reflexí deklamovaných principů I. T. F. – působí jako pestrá směsice různorodých pohledů na svět a fotografii jako výrazový prostředek. Své slovo na výstavě má dokument, ale i inscenace. Obojí ve vysoké kvalitě.
Muži, co zírají na kozy

Pozor! Název možná evokuje další z řady trapných a pokleslých teenager komedií. Ale zděšení není na místě, protože pravda je úplně někde jinde. Naštěstí. Tento film je spíše lehkou satirou. Muži zde nezírají na vnady ženské části naší populace, ba naopak. Zde muži zírají na kozy jakožto na živočišný druh. A proč? No přece aby kozám silou vůle zastavili srdce a zabili je! Základní premisa zní vcelku nadějně a neotřele. Jak ale dopadl film jako celek? Tam už to tak slavné bohužel není.
Chinese Man v Akropoli!

Chinese Man. Často definováni jako akrobaté s gramofony. High Ku a Zé Mateo, francouzští mistři eklektických míchanic a všestylových koláží. Fanoušci ozvěn zašlých dob, ale i progresivních fúzí by měli být na pozoru. Originální duo kombinuje poctivý zvuk hip hopu dochucený nezbytnými nuancemi žhavé současnosti s prvotřídním ovládnutím gramofonů. Lahůdkový mix zvuku a akce máte možnost vychutnat v pátek 28. května v Paláci Akropolis.
Petr Nikl: Trenažér pro okamžitou hru

V prostoře před knihovnou Pražákova paláce Moravské galerie se objevil svérázný klavír neklavír. Klávesy tají pod pásem bílé tkaniny, zato díky odstraněnému křídlu můžeme objevovat taje jeho vnitřností. Trenažér je volně přístupný všem kolemjdoucím. Že Nikl při jeho instalaci myslel i na zrakově postižené, dokládá folie popsaná hmatovým písmem. U tohoto díla by měl být nápis „Dotýkejte se vystaveného exponátu“.