Dramaturgické mystérium v Polárce aneb Starořecké báje a pověsti

Nad zpracováním pěti příběhů z antické mytologie se sešlo v brněnské Polárce, zaměřené především na tvorbu pro mladší publikum, hned pět režisérů různých generací od Pavla Gejguše po J. A. Pitínského. Dramaturg Radim Toman se rozhodl, že příliš staromilské přeříkání notoricky známých příběhů by bylo trochu málo, a proto vedl svoji tvůrčí skvadru k výrazu notně modernímu. Legendy se tedy odehrávají v křiklavé stylizaci v silně kabaretním duchu. Po vážném prologu a úvodním titulku doprovozeným thrillerovou melodií tak jeviště od první až takřka do poslední kapitoly doslova třeští.
Erlend Loe – Fakta o Finsku
Na první pohled se hrdinové
románů norského spisovatele Erlenda Loeho mohou zdát lehce vyšinutí až
nenormální. Jeden po neškodném pádu z kola usoudí, že nemůže dál
žít stejným způsobem, a „odstěhuje“ se do lesa, další prodělává
podobnou existenciální krizi, ale řeší ji sepisováním různých seznamů
a obdivováním Alanis Morissette a hlavní postava románu Fakta
o Finsku se pro změnu bojí vody. Jenže při bližším pohledu je čím
dál tím jasnější, že se za těmito „ujetými“ a s nadsázkou a se
zvláštním humorem podanými příběhy skrývají až bolestně reálné
osoby. Osoby, které se bojí osamělosti a v této době si připadají
ztraceně.
Dny evropského filmu 2010 – ochutnávka toho nejlepšího ze starého kontinentu

Před několika dny skončil již 17. ročník Dnů evropského filmu, které letos hostila nejprve pražská kina Lucerna a Světozor (15.–22. 4.) a poté se přesunuly do Brna (23.–29. 4.). Jedna z tradičních filmových přehlídek letos nabídla svým divákům celkem 38 evropských snímků, které vznikly během posledních dvou let. Žánrově rozmanité snímky byly rozděleny do tří sekcí (což se ovšem v rovině samotných projekcí nijak neodráželo):
Tipy na divadelní premiéry a představení v Praze – květen 2010

V úvodu „Květnových tipů“ bych vás ráda upozornila na premiéru Teatromat od Vosto5, která se odehrála ve čtvrtek 29. dubna na malé scéně Studia Ypsilon. Autorský projekt je prvním divadelním automatem, ve kterém diváci rozhodují o osudu hlavní hrdinky Aleny. Ta se rozhodla odjet do Prahy a splnit si svůj velký sen. Odpověď na otázku, zda se jí to podaří, může být i ve vašich rukou, pokud 28. května zavítáte do Ypsilonky.
Klasika české abstrakce
Díla dvou významných osobností české
moderní malby dočasně zakotvila v brněnském Domě pánů z Kunštátu.
Václava Boštíka a Roberta Hliněnského spojuje neodvratné tendování
k abstrakci, i když u každého z nich vyrůstalo z jiného ideového
pozadí. Přesto, nebo možná právě proto se jejich díla vzájemně
doplňují a zároveň jsou si letmým protipólem. Spojujícím článkem,
průsečíkem různoběžek jejich tvorby je snaha o zachycení světla.
Iron Man 2

Druhý díl filmové adaptace známého komiksu naštěstí nespadá do kategorie filmů, jež se neměly snažit o pokračování a měly se spokojit s prvním dílem. Jednou z mála věcí, které mu ubírají na kráse, je český dabing, jenž zbytečně snižuje kvalitu celého snímku. Pokud tím distributoři sledovali větší sledovanost, trochu se přepočítali. Každý, kdo zná hlas představitele hlavního hrdiny Roberta Downeyho Jr., si rozmyslí, zda chce vidět nebo spíš slyšet mnohem slabší náhražku. Tuto neblahou skutečnost naštěstí přebije inteligentní humor, kvalitní hudba a dostatečné napětí.
Pozor na Vrátného z JAMU!

Kubánský mladík Juan prchá před komunistickou diktaturou do New Yorku. Země neomezených možností je zároveň zemí ostrých loktů, a Juan je v ní nucen začínat od píky coby vrátný. Toto přízemní (zato však poetické) povolání je zvláštní – každý kolem vás musí projít, ať chcete nebo ne, s každým jste v kontaktu. Výhoda splývající s prokletím.