výtvarné umění-hlavní
Kategorie: výtvarné umění-hlavní
Ohlédnutí za Dnem otevřených ateliérů ve východních Čechách

22. června proběhl v Královéhradeckém a Pardubickém kraji Den otevřených ateliérů, jehož cílem bylo seznámit veřejnost se soukromým prostředím výtvarných umělců, kteří nechali návštěvníky nahlédnout do svých dílen, ateliérů a míst, ve kterých tvoří. Celkem se tohoto výtvarného projektu zúčastnilo 34 umělců. Počasí výtvarníkům nakonec přálo, takže i díla vystavená pod širým nebem nepřišla k úhoně. Pojďme společně zavzpomínat na Den otevřených ateliérů 2013, který se uskutečnil například na faře Sudslava Tomáše Zaplatílka nebo v obci Kuks v ateliéru Miroslava Podhrázského.
Ariónova kašna

V Olomouci najdete kašnu doslova na každém kroku. Dříve bylo totiž umění hlavním způsobem reprezentace. A jelikož chtěli Olomoučtí svému městu znovu získat postavení metropole, rozhodli se vybudovat komplex sedmi kašen. Sáhli přitom k osvědčenému spojení historie s mytologií (i údajnému založení města Juliem Caesarem). Z finančních důvodů však poslední kašna zůstala jen ve fázi návrhu. K realizaci došlo teprve v roce 2002, 250 let od zrodu myšlenky.
(Olomoucké) akční umění

Město Olomouc je aktivnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Kromě oficiálního kulturního dění se tu totiž daří i umění balancujícímu na hraně se zákonem. Řeč je o akčním umění, jež bylo ostatně jakousi formou vzpoury odjakživa; bez puncu nebezpečí a rizika by toto novodobé hrdinství ztratilo kouzlo. Jánošík ani Robin Hood by však v dnešní době zřejmě neobstáli, chce to silnější žaludek na boj za lepší zítřky.
Tištěné časopisy a stoupa času

Jak dnes vypadá trh s tištěnými časopisy o výtvarném umění? Tuto otázku si možná čtenář Nekultury běžně neklade, je ale zajímavé tento fenomén nahlédnout v době, která je pro něj možná zlomová. Oslabení pozice klasických novin a časopisů na trhu informací je nevyvratitelný fakt. Zdá se, že souboj s elektronickými médii nemohou vyhrát: ruce jim svazuje časové zpoždění dané tiskem a distribucí, nohy jim podráží finanční krize. Podívejme se na situaci v české kotlině blíže.
Max Andersson a Bosenský plackopes: komiks, výstava a Titova figurína

Nejen svět umění je plný překvapení a paradoxů. Kdo si v programu letošního v pořadí čtvrtého Komiksfestu přečetl, že hlavní hvězdou bude švédský pankáč žijící v Berlíně, určitě si nepředstavoval nakrátko ostříhaného, brýlatého pána v obleku, který mluví tichým hlasem a užívá sušší než suchý humor. Ovšem zdání klame a na stereotypy neradno spoléhat.
Co vře pod pokličkou Galerie hl. města Prahy
Osvěžující Antonín Stibůrek
