Jiný filmový plakát
Kino Světozor (Praha, Vodičkova) hostí v těchto dnech zajímavou výstavu originálních FILMOVÝCH PLAKÁTŮ, které vzešly z neobvyklé spolupráce. Kino Světozor ve spolupráci s filmovou galanterií Terryho ponožky totiž oslovilo ve školním roce 2005/2006 studenty ateliéru ilustrace a grafiky Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze a vyzvalo je k navržení plakátů k filmům režisérů Jarmusche, Felliniho, Tarkovského a dalších známých tvůrců.
Všichni totiž známe dnešní filmové plakáty: fotografie hlavních hrdinů, nahoře nenápaditě se obměňující velký titulek filmu, dole na malém prostoru věcně, ale nekvalitně vysázené informace o jeho tvůrcích. Svou práci udělají maskéři a kostyméři plus pár efektů z Photoshopu. Nivelizace a standardizace. Spolupráce mezi kinem Světozor, Terryho ponožkami a VŠUP chtěla dát FILMOVÉMU PLAKÁTU jiný rozměr.
"Je to samozřejmě malonákladová záležitost, plakáty jsou vyrobené nejvíce v 15 kopiích, podle náročnosti výroby, tištěné sítotiskem ve školních dílnách nebo stříkané pirátsky přes šablony, většinou dvou nebo tříbarevné, některé na barevných grafických papírech, jiné na papíru balicím. Neobvyklá a možná dnes trochu exkluzivní technika výroby charakter plakátu výrazně ovlivňuje, výsledky jsou na pomezí volné grafiky," komentuje práci studentů Helena Šantavá, asistentka Ateliéru Ilustrace a grafiky.
"Někomu to může připadat anachronické, ale kreslený a grafický projev je přirozenou součástí životního stylu mnoha subkultur, které se samozřejmě včleňují do současného života (od streetu, přes techno kulturu, hiphop až po nám zatím neznámé party). Originálně potištěné prkno, triko, booklet…, proč ne tedy opět i filmový plakát? Diktát fotografie, sexy hrdinů a hrdinek není totální, ale defetismus grafiků a zadavatelů je v posledních letech v této oblasti zjevný. Obecná známost filmů se zdála nevýhodou, ke starším titulům již bylo vyrobeno více a kvalitních plakátů. Právě u té nejznámější klubové klasiky je ve výsledku možná společná debata nad autorovými nápady," dodává Juraj Horváth, vedoucí Ateliéru Ilustrace a grafiky.
Návrhy studentů Ateliéru Ilustrace a grafiky je možno vidět do 31. srpna ve foyer kina Světozor a některé plakáty je možné koupit ve filmové galanterii Terryho ponožky – celoročně do vyprodání zásob. Ty nejsou bezedné, kopií jednotlivých plakátů je v průměru 6.
Návrhy studentů ilustrace a grafiky nejsou prvním plodem spolupráce mezi kinem Světozor a UMPRUM. Jde o rozšíření spolupráce mezi distribuční společností Aerofilms (mezi jehož zakládající členy kino Světozor patří) a VŠUP. Studenti Ateliéru Písma a typografie totiž navrhovali plakát k distribučním titulům Aerofilms – aktuálně je v kinech k vidění plakát k filmu SAMARITÁNKA (design Tomáš Brousil) korejského režiséra Kim Ki-duka.