Strana 62 - výtvarné umění-pozvánka
Kategorie: výtvarné umění-pozvánka
Charitativně prodejní výstava v Kavárně Pražírna

Do 30. listopadu poběží v Kavárně Pražírna charitativní prodejní výstava Očima vilšanských dětí. Jedná se o fotografie, které vytvořily děti z dětského domova v ukrajinských Vilšanech. Fotografie vznikly v rámci letního výjezdu českých dobrovolníků v roce 2012. Do hledáčku fotoaparátu tentokrát nekoukali dobrovolníci, ale místní děti, které své okolí vnímají poněkud jinak. Celý projekt je nápadem dobrovolnice sdružení Bodaj Dominiky Duchkové. Během čtrnáctidenního pobytu připravili dobrovolníci pod jejím odborným vedením pro místní děti fotoškolu, kde se ve dvojicích, vždy jeden klient a jeden dobrovolník, učily zacházet s fotoaparátem a zamýšlet se nad formou a obsahem každé jednotlivé fotografie. Mimo vlastní fotoškolu děti každé odpoledne fotily samostatně, přičemž se snažily ztvárňovat určité téma, které bylo pro každý den předem dané.
Prodejní výstava Andrey Tachezy v Original modě

Do 11. listopadu můžete v obchodě Original moda vidět prodejní výstavu Andrey Tachezy s názvem Králík & Co. Dílny s autorkou zaměřené na výrobu placek proběhnou 3. listopadu ve 14.00 a 16.30. Tato výtvarnice, ilustrátorka, grafička vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér filmové a televizní grafiky. Získala stipendium Ministerstva kultury. Vystavovala na mnoha domácích i zahraničních výstavách. Ilustrovala např. tyto publikace: Kainar, Josef. Nevídáno neslýcháno (Albatros, 2005), Lindgren, Astrid. Dráček s červenýma očima (Albatros, 2007).
Jiří Havran: Brutalismus

Do 9. prosince bude v Galerii Jaroslava Fragnera otevřena výstava fotografií architektury Čecho-Nora Jiřího Havrana. Přehlídka s názvem from architecture představuje devětapadesátiletého rodáka z Teplic, jenž emigroval v roce 1974 do norského Osla, aby se později vypracoval na jednoho z předních evropských fotografů architektury. Expozice představí snímky zachycující československé a norské stavby ve stylu brutalismu z 60. a 70. let. Doplňují je další dva fotografické cykly z pozdějšího období, které zobrazují kontrast mezi architekturou a krajinou, což je ostatně rovněž obecný brutalistický leitmotiv. Snímky návštěvníky zavedou do interiérů i exteriérů architektonických realizací, přiblíží často i jen jejich fragmenty. Jiří Havran zaujme mimo jiné poutavým spojením staveb s panenskou a přitom drsnou norskou přírodou.
Mladý talent Zbyněk Havlín

Do 23. listopadu bude v galerii Michal's collection otevřena výstava obrazů Zbyňka Havlína s názvem Soft Vision. Zbyněk Havlín vystudoval intermediální školu Milana Knížáka na pražské AVU. Věnuje se malbě a plastice. Používá multimédia. Vytváří návrhy interaktivních disciplín pro děti, design, scénografii a ilustrace. V roce 2005 byl nominovaný za ČR na Henkel CEE Art.Award price v kategorii moderní kresba a představen jako talent měsíce v časopise Art&Antiques 10/2005. Ve stejném roce byl také zastoupen malbami na Mezinárodním bienále současného umění v Národní galerii a o rok později byl s designovou realizací prezentován na Trienále užitého umění „Two close ones“ v Muzeu užitého umění a designu v Tallinu. Se svým animovaným filmem je zastoupen ve sbírkách Národní galerie.
Jiří Anderle: Konec starých časů...

Do 17. února bude v galerii Anderle otevřena výstava obrazů Jiřího Anderleho s názvem Konec starých zlatých časů. Za nostalgickým povzdechem vidíme jeden významný proud současného umění, kterého se již dříve několikrát dotkl ve svých obrazech a grafických listech i Jiří Anderle. Nejde o nic méně významného než o zdánlivě samozřejmé a prosté konstatování, že součástí dnešního umění mohou být i prosté lidské city, naděje, touhy, zklamání a bolesti, tak jak je přináší každodenní život. Tento proud reaguje na extrémně spekulativní intelektualismus často převažující části umělecké produkce, která se za větší míru laskavého obdivu či dojetí často stydí a nahrazuje nedostatek citovosti agresivní ironií. Proud, o němž je řeč, si je dobře vědom toho – a je to i případ cyklu Konec starých zlatých časů -, že moderní umění leccos lidsky podstatného odsunulo na okraj zájmu a ponechalo to napospas banálním populistickým uměleckým klišé komerčního kýče.
Jan Mikulka: Snaha promalovat se k fyzické osobitosti

Až do 17. února bude v galerii Anderle otevřena výstava obrazů Jana Mikulky s názvem Momenty. Ateliér klasické malby prof. Zdeňka Berana na pražské AVU nejen vytvořil ideální podhoubí pro rozvoj výrazných malířských talentů, ale řekl své i ke světové renesanci tradičně malovaného, jmenovitě figurálního obrazu. K význačným absolventům patří i Jan Mikulka. Jeho dnešní bilance zahrnuje dvě etapy jeho tvorby. Zatímco Barely a Torza představují malířsky dynamičtější a řekněme obsahově mystičtější, barokní fázi jeho tvorby, pak se ve svém posledním cyklu realistických figurálních děl – portrétů i alegorických kompozic Momenty – hlásí spíše k linii vycházející z impulzů světového fotorealismu. K fotorealismu v jeho ortodoxních formách však zaujímá specifický postoj, tak jak to konečně vyplývá z existenciálně meditativního poselství Beranovy školy.
Krajiny Olgy Karlíkové

Do 1. prosince můžete v galerii VŠUP vidět výstavu Olgy Karlíkové s názvem Slyšené krajiny. Olga Karlíková patří mezi významné absolventy Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Mezi lety 1949–1951 významně ovlivnila styl dekorativních textilií v Čechách. Vytvářela návrhy na tapisérie, koberce pro oficiální prostory nebo do domácností. Působila v Textilní tvorbě, podniku Ústavu bytové a oděvní kultury (ÚBOK). V soustředěné práci návrhů a také tkaní tapisérií můžeme nalézt základ trpělivého lineárního zápisu ptačích zpěvů. Audiovizuální instalace výstavy zprostředkovává metaforicky přírodní scenérii, kde Olga Karlíková kreslila podle zpěvu ptáků své partitury.