výtvarné umění-profily
Kategorie: výtvarné umění-profily
Sergej Prokudin-Gorskij a jeho barevné carské Rusko
Průkopník ruské barevné fotografie Sergej Prokudin-Gorskij (1863–1944) se proslavil velkolepým plánem fotograficky zdokumentovat a tím prozkoumat 11 oblastí tehdejšího carského Ruska za podpory cara Mikuláše II. Prokudinova pouť začala roku 1909. Od ministerstva dopravy dostal pro tyto účely speciálně vybavený vagón a procestoval s ním všech 11 oblastí, které nafotografoval. Vznikl tak unikátní soubor barevných fotografií carského Ruska z let 1909–1912.
Street art atomového věku
Street art krystalizuje z šedi městského prostoru. Jeho projevy by tudíž měly sahat hluboko do minulosti. Zkusme se vrátit v čase zpět. Vyberme si rok 1949: v roce 1949 je Vladimíru Boudníkovi dvacet pět let, zrovna absolvoval Státní grafickou školu a ve volném čase maluje po oprýskaných zdech ve veřejném prostoru obličeje a fantaskní ptáky, v jejichž křídlech sídlí děs.
Tandem slova a obrazu Barbary Kruger
Většinou jí stačí pár sekund. Jediné mrknutí oka. A už vás má. Ne tak docela nepodobna přímočarosti a vlezlosti reklamy. Pomocí jednoduchých sloganů a černobílých fotografií vytváří tato osobitá americká vizuální umělkyně jedinečná díla, koláže, do kterých vtěluje ducha doby.
Ondřej Coufal – chvála (nejen) autodidakce
Jeho jméno si nezískává pozornost skandály, excesy ani provokací. Tento malíř přitahuje zájem milovníků umění především svým dílem. Jeho tvorba je natolik specifická, že přiměla teoretiky k vytvoření nové kategorie: vizionářský expresionizmus.
Paramnézie Jana Šerých
Paramnézie čili porucha paměti. Projevy: narušení přesnosti a jistoty. Pacient: Jan Šerých. Na první pohled nevykazuje známky této choroby. Vzpomínky osvětluje barvitě, geometrická přesnost obrazů a instalací velmi dobrá, jistota, s níž vstupuje do světa umění, přesvědčivá. Kde vězí problém? I přesto, že Paramnézie Jana Šerých již není v aktuálním stadiu, stojí za zmínku. Upřímně řečeno, jeho „choroba“ jej natolik nesužuje. Naopak se z ní rozhodl výtvarně těžit.
Banksy, zbožňovaný vandal
Ve street artu je něco jako Obama v politice. Profláklý, populární, směle chrlící myšlenky, které se nemohou nikomu normálnímu protivit. Chrlí o válce, chrlí pro mír, chrlí o drobných absurditách, lásce, válce, míru, míru a válce. A činí to s až dech beroucí přímočarostí a jednoduchostí. Je jako přestárlý hipík, který se zapomněl v období květin a volné lásky. I když někomu může mezi street artery připadat trochu jako pop, je to dobrý pop. Řemeslně vytvarovaný k dokonalosti, trademarkový, nezaměnitelný, s jasnou myšlenkou, často v plačtivém povzdechu ukazující na lidskou hloupost.
Katarzyna Kozyra
Agnieszka Katarzyna Kozyra (nar. 1963) patří v současnosti mezi nejznámější polské umělkyně. Ačkoliv její rané práce vyvolávaly ve společnosti ostré polemiky, nyní je už její dílo přijímáno, a to nejen na domácí výtvarné scéně, spíše jako „klasika“ než drzá provokace. Ve svých mnohdy kontroverzních performancích, videích a instalacích se zaměřuje především na naléhavá a aktuální sociální témata i tabu, dotýkající se otázek genderu, stárnutí, nemoci, smrti i víry. Její konceptuální projev bývá proto mnohdy označován jako „kritické umění“.