Art forum a Preview Berlin

Začátkem října proběhly souběžně v Berlíně dvě veletržní přehlídky současného umění. Obě představily řadu evropských prodejních galerií zaměřených na současné výtvarné umění ve všech jeho formách, od klasické malby přes videoart až po objekty a instalace. Soudě dle zájmu návštěvníků i galerií by se klidně mohl konat i veletrh třetí, u vstupů na obě akce se tvořily dlouhé fronty a výstavní prostory byly zaplněné tak, že neponechaly místo žádnému dalšímu vystavovateli.
Třetí veletrh by se mohl konat kupříkladu na Olympijském stadionu a tím by se ještě zvýraznil shodný prvek obou veletrhů – za místa prezentací si zvolily budovy z dvacátých let minulého století. Již 15. ročník veletrhu Art forum Berlín si vybral pro své konání berlínské výstaviště, v pořadí šesté Preview Berlín obsadilo hangár na bývalém letišti Tempelhof.
Art forum

Art forum Berlín je plně profesionální přehlídkou galerií. K účasti nestačí ani řádně vyplněná přihláška, ta se dostane jen k mezinárodní komisi, která provede definitivní výběr. Letošní poměr byl 300 přihlášených ku 110 účastníkům. Více než dvě třetiny vystavovatelů tak zůstaly za branami. Z České republiky se přihlásili čtyři zájemci, bohužel neúspěšní. Kromě zavedených galerií byla do výstavního prostoru zahrnuta i část Focus určená pro galerie mladší šesti let. Doprovodný program obsahoval každodenní moderované rozhovory galeristů, např. na téma sběratelsky populárního současného umění Indie.

A jaké je současné umění dle optiky Art fora? Nemohu si pomoci, ale naprostá většina vystavených děl mi připadala technická a dekorativní, hodící se do banky nebo podobného prostoru. Byla to díla ignorující svět kolem, možná trochu vykalkulovaná. Samozřejmě jde o prodejní akci, a tak je potřeba ji vnímat. Proto se pro mne vrcholem veletrhu stala nešťastná galeristka, kterou jsem předtím považoval za umělkyni tvořící dílo. Jak mi ale řekla, snažila se jen opravit objekt od Matta Goldena tvořený jemným dřevěným prachem. Dílo tak věrně představující ležící obyčejné dřevěné prkno, až je uklízečka omylem částečně rozmetla. Druhým vrcholem je pro mě slovinská Galerija Skuč, nabízející úplně jiné umění, inspirované společností, ve které se autor pohybuje. Jejich díla tak v sobě měla díl emocí a nepůsobila pouze vizuálně a dekorativně.
Preview Berlin

Preview Berlin už svým umístěním sliboval umění odlišné. Bývalé letiště má jinou poetiku než sebelepší výstaviště. Že místo samo o sobě nic neznamená, jsem si uvědomil krátce po vstupu. Atmosféra byla uvolněná, na přistavených sofa polehávaly odpočívající návštěvníci. Vystavovatelé se od předešlé akce lišili v podstatě jen fialovou šňůrkou u visačky (na Art foru měli oranžovou). Ale přece jen byla nabídka galeristů a prodávaného umění pestřejší nejen formami, ale i pojetím děl. Wilde Gallery Berlin představila umělce s pseudonymem Evol, jehož na pohled fotorealistická díla z cyklu Caspar-David-Friedrich-City jsou kombinací sprejové malby a papírových krabic. Nové byly slisované angličáky Maerzgalerie nebo abstraktní obraz tvořený/mazaný videem z univerzitní galerie Marke.6 ve Výmaru.
Oba veletrhy splnily, co slibovaly: představily současné umění i s jeho galeristy. Opravdové pecky budoucnosti na nich povětšinou chyběly, ale vnímat takovou koncentraci prodejního umění není vůbec na škodu. Podobné veletrhy se konají ve všech zemích Západu, v ČR za zmínku stojí třeba Art Prague, konající se již devět let v Mánesu. Ale lepší povědomí o stavu současného umění lze získat třeba na Bienále Zvon nebo jiných primárně neprodejních výstavách.