David Grygárek: Galerijní skatepark

Galerijní skatepark – těmito slovy popisuje povahu své první výstavy mladý olomoucký umělec David Grygárek. Já bych použila jiná slova – hravé recyklované umění v posprejovaném kabátě. Do tohoto kabátu Grygárek obléká všelijaké obrazy a prostorové instalace poskládané z rozličných komponentů, jejichž temná minulost se s největší pravděpodobností váže k nějakému smetišti. Nemohou se tak sice pochlubit urozeným původem, o to ctnostnější je však recyklační proces, díky němuž jednotlivá díla vznikla.

Recyklace však v tomto případě není hlavním autorovým záměrem. Je to jakýsi vedlejší produkt celé složité chemické reakce, kterou Grygárek namíchal ze svých zálib – sprejování, skateboardingu, hip hopu, gramofonů a breakdance. Je radost vidět, jak někdo ze starých kanalizačních trubek a použitých obalů vytvoří něco nového a krásného. Ať žije ekologické umění! Umělci, na smetiště!
Současným trendem je vystavování street artu v mnoha galeriích. Tímto přesunem z ulice do výstavních prostor však ztrácí street art punc výlučnosti a svobody, se kterou ho mnozí začali dělat. I přesto jde z výstavy vycítit jistá snaha o vyvolání zdání nezávislosti a volnomyšlenkářství.
Autor sám přiznává, že navození
undergroundové nálady nebylo náhodné. Snad i proto se výstava koná
v podzemních místnostech galerie. Nad otázkou vhodnosti použití slova
underground v tomto případě zůstává ale otazník. Dá se totiž něco, co
se běžně vystavuje v galeriích a těší se to velkému zájmu, nazývat
underground? Podzemní výstavní prostory, které na nás zřejmě měly
dýchat oním kýženým undergroundem, bohužel ve výsledku nefungují. Jsou
na to až moc útulné a hřejivé. Jednotlivá díla nešokují, nejsou nijak
kontroverzní ani se nesnaží „jít proti proudu“, navíc jsou navlečena
do jakéhosi milého líbivého kabátu. Jako by Grygárek plánoval za pomocí
slušňáckého formátu přiblížit podoby street artu i konzervativnímu
divákovi.
Je však škoda, že jeho boj ve jménu skateboardingu, graffiti a hiphopu je
spíš jen knoflíkovou válkou nebo jinou dětskou hrou. Očekávala bych víc
zapálení pro věc, čímž mám na mysli, že by mohl proniknout více do
hloubky. Mrzí mě, že mu stačí, že jeho díla jsou pěkná, líbivá a
roztomilá jako malé štěňátko. Promarněná možnost něco lidem vzkázat,
donutit je nad něčím se zamyslet: primární cíl umění mu zřejmě nic moc
neříká a to je škoda, když se jedná o záliby, kterým věří a kterými
žije. „Jde spíš o design než
o umění,“ slyším ho namítat. V tom případě by jeho díla měla mít
i nějaké praktické využití. Tento aspekt ovšem taky chybí. Pokud tedy
někoho nenapadá, na co použít plechového robota s hlavou z počítačové
klávesnice. Přesto je to pro mě jen jakási drobná vada na lehce povrchní
kráse. Hloubka možná přijde s věkem. A to bude znamenat krok
k dokonalosti. Jako myšlenku bychom autorovi mohli uznat alespoň snahu
sdělit, že graffiti a podobné záležitosti nejsou jenom zábava
kriminálníků.
Tuto výstavu doporučuji všem věkovým kategoriím, pohlavím a vyznáním. Výstava se koná pod názvem IGA´s street plastic art life, a to až do 19. března v olomoucké Galerii U MLOKA. Byla by škoda propásnout tuto zajímavou exkurzi do světa pouliční zábavy!
David Grygárek: IGA´s street plastic art life, Galerie U MLOKA, Lafayettova 479, Olomouc, 18. 2. – 19. 3. 2010; kurátorka: Jana Laubová