Michal Ranný – kresby / akvarely

V útrobách nedobytného hradu Špilberk můžete nyní najít díla výtvarníka subtilně jemných krajin, Michala Ranného (1946–1981). Muzeum města Brna touto výstavou splácí pomyslný dluh jak umělci samotnému, tak jeho nedávno zesnulému otci, malíři a grafikovi, Emanuelu Rannému st., který muzeu daroval na tři sta prací z tvorby svého syna. Výstava se navíc časově protíná s představením děl letošního laureáta ceny nesoucí Ranného jméno, a sice s výstavou Vladimíra Skrepla v Pražákově paláci MG.
Cena Michala Ranného je udělována umělcům, jejichž dílo a myšlení výrazně ovlivňuje nastupující generace. Nejspíš byste co do výrazových prostředků nenašli tak rozdílné umělecké projevy, jako se setkávají právě zde.
Michal Ranný pocházel ze
Štěpánovic u Tišnova. V šedesátých letech studoval na pražské AVU
v Praze u prof. Oldřicha Oplta a prof. Františka Jiroudka. Jemu i jeho
kolegům (manželům Kopalovým, Miloši Cvachovi a dalším) byl kromě Josefa
Šímy vzorem především Jiří John, jehož ateliér v Praze navštěvovali.
Na Ranného navíc působili oba rodiče – matka byla malíř-samouk, otec
vyučoval na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně.
Výstava je umístěna v prostorách druhého patra západního křídla hradu a je pojata chronologicky. Hned v první vitríně na chodbě, kde výstava začíná, jsou umístěny fotografie Ranného, jeho rodiny a rodného domu. Fotografie nejsou samoúčelné: ukazují prvotní podněty a zdroje inspirace, které mu vydržely po celý jeho život. Další dvě vitríny prezentují dosud vyšlé publikace o umělci a nejnovější katalog vydaný k této expozici.
Nejstarší vystavená kresba je z roku 1959, kdy bylo Rannému třináct let. Nese název Za klavírem a jedná se o pohled z okna do sadu. Už v nejstarších pracích mladého výtvarníka je možné pozorovat tíhnutí ke střídmosti vyjadřovacích prostředků ve formě i v barevnosti a jeho neklidý rukopis. Tehdy ještě kreslí kromě přírody portréty (Hlava starce, Strýc Jan), zařízení domu (Interiér) nebo zátiší (Kytice).
To se mění se vstupem na Akademii
v roce 1965. Tento rok je počátkem prudkého vývoje, jehož jsme svědky.
V polovině šedesátých let se krajina výrazně abstrahuje. Mizí veškeré
stopy stromů, jež se v dílech dosud objevovaly.
Během svých studií absolvoval několik pobytů v zahraničí — ve Francii (Paříž, Belle Ile), Itálii, Jugoslávii. První z nich — na ostrově Belle Ile — měl na něj největší vliv. Odtud pramení také jeho zaujetí horizontálními křivkami. Motiv skal, pobřeží a moře ho pak provází až do smrti a opakuje jej, jako by hledal nějaké ideální vystižení. Ke konci šedesátých let, přibližně v době pobytu v jugoslávské Crikvenici, se v akvarelech začíná vedle šedých a hnědých odstínů objevovat i červená. Postupem let přibírá do palety i další barvy, hlavně modou se žlutou.
V sedmdesátých letech definitivně mizí rozpoznatelnost krajin, na které ukazují už jen názvy. Ty se mění v abstraktní znak (tak některé přímo označuje), organické tvary přecházejí ke geometrizujícím (Bez názvu, 1977).
Rok 1977 je datace nejnovějších
z vystavených děl. Autor v posledních letech života trpěl psychickými
obtížemi, které mu v tvorbě bránily. Nutno říci, že v poslední fázi
tvorby se autor opakoval nejen v námětech, ale i ve formách, prudký vývoj
se takřka zastavuje. Právě v této době však k vrcholu přivádí
techniku kresby smývané tuše, kterou obohatil proud české abstraktní a
lyrické malby sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století.
Kresby a akvarely doplňují malby na plátnech umístěné na světlých azurových panelech evokujících barvu moře. Jejich odstín respektuje střídmý výraz ostatních děl. V jedné z místností je několik prací položeno na desce téže azurové barvy vybíhající ze zdi nízko od podlahy — symbolické přímořské molo. Osobu Ranného dokresluje i betonový trojrozměrný objekt připomínající prostorové graffiti a busta autora od jeho kolegy ze studií Miloše Cvacha.
Výstava je zasloužilou a reprezentativní poctou brněnskému rodákovi.
Muzeum města Brna, hrad Špilberk, II. patro západního křídla, 16. 4.–9. 8. 2009
Reklama