Prague Biennale 4
V polovině května procitla již
počtvrté stará industriální hala v pražském Karlíně, aby otevřela
své útroby významné mezinárodní umělecké přehlídce – Prague
Biennale 4. Přestože letos dali dva hlavní organizátoři Giancarlo Politi a
Helena Kontová nebývalý prostor především malbě a fotografii, je
vyváženost jednotlivých projektů značně rozdílná a občas působí
i poněkud rozpačitě.

Pražské bienále je nesporně důležitou událostí a jeho realizace za velmi sporých finančních prostředků, v omezeném prostoru jediné tovární haly a v celkem krátkém čase si nesporně zaslouží náš obdiv. Na poměrně malé ploše jsou natěsnány práce dvou set umělců z téměř třiceti zemí. Obecně kritizovaná absence hlavního tématu, které by rozsáhlou přehlídku propojilo, pravděpodobně způsobuje určitou roztříštěnost a nepřehlednost, skrze niž se řada návštěvníků cítí ve spletitém globálním světě současného umění poněkud ztracena.
Celá akce je reprezentována čtyřmi základními okruhy, z nichž první
nazvaný Expanded Painting 3 je věnován právě malbě samotné a tvoří ji
třináct dílčích celků. Vedle italských, českých, polských, německých
či maďarských umělců jsou zde představena díla pro nás poněkud
„exotických“ lokalit (např. Mexiko, Čína, Korea…) či těch poněkud
opomíjených (Gruzie, Rumunsko, Albánie, Kosovo…), což dodává bienále
lesku významného světového klání. Rozsáhlou Expanded Painting 3 je však
lépe vnímat jako přehlídku
jednotlivých umělců, neboť aspirace na jednotící linii zde opravdu chybí
a vzhledem ke skrovným možnostem prostoru by snad nebylo možné ji ani při
tak velkém množství vystavených prací reálně uplatnit. Úsek nesoucí
název Individuals, připravený právě Politim a Kontovou, sází zrovna na
umělce solitéry a usiluje o obhájení malby jako osobní filozofie a
vypořádání se s krizí i kritikou malířství jako pouhého pasivního
aktu a prostého odrazu reality, které odsoudil již Marcel Duchamp svým
nekompromisním prohlášením „hloupý jako malíř“.
Česká republika je v této obsáhlé skupině zastoupena díly dvanácti umělců, jejichž plátna vybral a pod názvem Seznam 09 uvedl malíř Daniel Pitín. Seznam představuje pouze jakýsi nepatrný fragment našeho současného malířství a najdeme zde jména, jako je Jan Merta, Josef Bolf či Jitka Mikulicová.

Dalším hlavním tematickým blokem s poněkud nicneříkajícím názvem je tzv. Art in General, který zahrnuje tři poměrně odlišné, ale zato tematicky sladěné a povedené celky. První z nich představuje koncepce Omara Mirzy nazvaná Pracující mladé umění ze Slovenska, která se inspirovala motivem práce, mnohdy kladené do souvislosti s vlastním uměním, jež je zde často sarkasticky zpochybňováno, ironizováno a provázeno lehkým humorem. Často se však tímto nadhledem dotýká i vážných a podstatných témat slovenské minulosti a identity (např. kresby Svätopluka Mikyty), problému národnostních menšin (Gabriela Binderová) či postavení umělce v současné společnosti (Kassaboys).
Značně introvertnějším,
vyváženým a výrazným celkem (i co do úrovně instalace) se jeví český
projekt Bílý papír černá nevěsta připravený kurátorskou dvojicí Edith
Jeřábková a Jiří Kovanda, která se pokusila pečlivým výběrem prací
vyjádřit skutečnost, jak se domácí umělecká scéna vypořádala
s odkazem zdejšího konceptuálního umění. Soubor je poměrně rozsáhlý a
kurátoři vsadili na autory užívající různých výrazových prostředků
i námětů, jimž citelně vévodí strohost, minimalismus a jazyk geometrie.
S textem a slovem pracují např. Václav Stratil či Jiří Valoch, sociálně
laděné podtexty prostupují práce Barbory Klímové, skupiny Ládví, Marka
Meduny či Evy Koťátkové, přísné řeči geometrie využívá např.
Vladimír Skrepl. Součástí instalace jsou i kvalitní fotografické práce
Markéty Othové, dvojice Jasanský a Polák, Jiřího Thýna či Aleny
Kotzmannové. Tento projekt však vyžaduje určitou intelektuální úroveň
diváka a znalost kontextu, aby mohl být náležitě doceněn.
Poslední projekt této sekce tvoří
poněkud přiškrcený výkřik feministického umění – tzv. Wo-man Power,
které je zde reprezentováno zvučnými jmény (bohužel však pouze čtyř
umělců). Kritická a současně nevybíravě naturalistická je instalace
izraelské umělkyně Sigalit Landau, jež nechává drásat nahé ženské
tělo kroužením obručí spletené z ostnatého drátu, aby tak bolestným
rituálem odkázala nejen na problémy týkající se role ženy, ale
i samotného náboženství. Vedle Tarotu významné německé umělkyně
Ulrike Rosenbach zde ožehavé otázky ženství a mateřství otevírá Daniel
Pešta. Třetím, rovněž méně rozsáhlým, avšak poměrně zdařilým
souborem pražského bienále je tzv. Focus Italy, v rámci kterého vyniká
především sekce Rereading The Image. Vsadila na práci autorů
s historickými snímky, jež pro rozmanité manipulování, doplňování,
re-interpretace a konfrontace s přítomností či účelné pozměňování
obsahu působí poutavě a pro návštěvníka jistě přitažlivě.
Příjemnou novinkou letošního
bienále je Prague Biennale Photo 1, představující samostatnou sérii
věnovanou pouze fotografii. Nejrozsáhlejší část fotografické přehlídky
připravili pod názvem Nový život, nový dokument Vladimír Birgus a Tomáš
Pospěch, kteří se zaměřili na prezentaci snímků polských, českých,
slovenských a maďarských tvůrců. Má být odrazem úrovně současné
dokumentární fotografie v teritoriu střední Evropy. V této kolekci mě
zaujala např. práce maďarského autora Pétera S. Pettendiho, který využil
u svých sociálně laděných snímků Byli jste někdy v Budapešti? hravou
nadsázku a konfrontaci dvou fotografií v jednom celku.
Vladimír Birgus pak připravil ještě další, co do obsahu skromnější
celek Real Unreal, zahrnující zajímavé práce čtyř mladých českých
fotografů Barbory Bálkové, Terezy Vlčkové a Barbory a Radima Žůrkových,
jejichž společný umělecký jmenovatel představuje zájem o identitu a
oblíbené hrátky s její záměnou. Vedle dalšího cyklu Nová slovenská
fotografie je součástí pražské přehlídky ještě reflexe současných
newyorských fotografických
prací – The Newest New York, která se často vyznačuje až přílišnou
syrovostí v pohledu na člověka i realitu.
Na Prague Biennale 4 bohužel téměř nenajdeme sochařské objekty, poskrovnu je zde zastoupena instalace či video, jejichž zařazení by možná přidalo této akci větší dynamičnost a částečně by narušilo monotónnost dlouhých ploch panelů věnovaných malbě. K výstavě vyšel poměrně obsáhlý katalog.
Karlínská hala Praha, Thámova 8, 14. 5.–26. 7. 2009, Info@praguebiennale.com