
„Nic není nikdy uzavřené ani hotové. Poměr dokončenosti a jistoty
je pouhá iluze“.
Robert Šalanda
Lyžaři, krajiny, gotika. A ještě zašifrovaný Robert Šalanda. To
všechno pohromadě v olomoucké galerii Caesar, která pozřela elixír
mládí a pěstuje si svěžího ducha. Šalandova výstava s názvem Zkus to
znovu, třeba jsi se spletl není žádným omylem ani chybou. Právě naopak.
Divákovi nabízí originalitu, tajemno a latentní hravost.
Olomoucký rodák Robert Šalanda (1976)
absolvoval Sopkův ateliér na pražské AVU. Původně se zabýval figurativní
malbou, později přešel k objektům, aby se tak definitivně a s jasným
konceptem mohl navrátit k malířskému médiu. Štetec a barva mu svědčí.
Šalanda vstoupil na uměleckou scénu na přelomu tisíciletí. Do povědomí
českého umění se dostal především účastí na projektech Akné (2006,
Praha), Resetting/Jiné cesty věcnosti (2007–2008, Praha), nebo CZ-SK
Současná mladá malba (2008, Brno).
Jak sám autor tvrdí, ve svém díle klade důraz na symboly, jejich
významy, banalitu a kombinaci těchto prvků. Zkoumá výrazové
tvarosloví – jednou jeho vizuální podobu, poté se nad samotným objektem
zamýšlí a vsadí jej do určitého prostoru a plochy. Šalandovy symboly jsou
skryté a ambivalentní. Není snadné je rozluštit, avšak postupným čtením
se o to divák může pokusit. Výrazným akcentem autorovy tvorby je ironie.
Ironie vizuality konzumního světa. Časopisy, reklamy, design, průmysl. Tyto
prvky osobitě recykluje a vytváří výtvarný slovník prostřednictvím
smyšlených kódů a šifer. Tím je posunuje do roviny asociačních jinotajů
a vizuálních point.
Robert Šalanda „zkouší“ především
monumentální plátna a kresby. Ty skýtají neotřelý a imaginativní
přístup. Ke své práci využívá mixed media. Plátna zahaluje akrylovými
barvami, využívá abstraktních šablon, sprejuje. Svým dílům tak dodává
„šalandovský“ výraz.
Stáváme se svědky lyžařského sjezdu. Motiv se mnohonásobným
opakováním stává jakýmsi rastrem a nabývá dynamičnosti výrazu. Na
druhé straně má v sobě cosi ze Sopka. Tvar lyžaře na první pohled
asociuje podobnost s hlavami Sopkových figur. Za chvíli se přeneseme
v čase do temných dob vrcholného středověku. Dýchne na nás
gotický chlad.
Šalanda své práce často obohacuje právě středověkým typem písma,
v němž jsou ukryty autorovy vzpomínky z dlouhodobého pobytu v Berlíně.
(Uhni – Uhni, Kraul). I s textem operuje v několika významových
rovinách (zvukomalebné, metaforické…). Nakonec „nejkonkrétnějším“
zobrazením je obraz, v němž dominuje strom zasazený v krajině. Plátno je
surově a nekompromisně rozděleno zelenou
vertikálou. Že by nepatřičný vtip?
Vůbec ne. To jen Šalanda ironizuje zažitou představu obrazu jako „okna“,
typicky renesančního prvku.
Formáty jeho prací jsou záměrně neupravené. Okolí kresby je poseto
cákanci barev. Působí jako experimentační plocha, do níž je zasazeno
vlastní umělecké dílo. I tohle je krásný moment Šalandovy tvorby.
Porušuje obrazovou strnulost a popírá zavedené pravidlo, „jak by měl
vypadat obraz“. V autorově díle se opakuje motiv násobení, symetrického
zrcadlení či podobnosti. Věci se však mají jinak. A to doslova.
V podstatě nemožnou identičnost nadále popírá seskupováním motivů,
jejich pootočením či nakloněním. Hra na hledání rozdílů se nekoná.
Zkus to znovu, třeba jsi se spletl je kvalitním a nesnadně uchopitelným
uměleckým přírůstkem na poli olomouckého kulturního dění. Název
výstavy odkazuje možná právě k divákovi samotnému. Šalanda mu
prostřednictvím své tvorby sděluje, aby vytrval v trpělivém čtení
zakódovaného a poukázal na
mnohovýznamovost. Z výstavy čiší
malinko potemnělý nádech. Že by „gotický duch“, či obtížně
pochopitelné a zašifrované skutečnosti diváka znejisťovaly? Chlad,
syrovost, jakýsi pomyslný odstup. A přece se divák necítí sklíčeně.
Výrazně zvolená barevnost mu to nedovolí. Sytě červená, modrá, žlutá,
černá spolu v ději kontrastují.
Ze Šalandy je cítit malířský duch, ale možná ještě víc osobité,
velmi originální a zašifrované přemýšlení. Určitě se nespletete, pokud
zavítáte do Caesara. Navíc „Znovu to zkoušet“ můžete až do
29. 6. 2009. Výstavu doporučuji.
Galerie Caesar
Robert Šalanda: Zkus to znovu, třeba jsi se spletl
2. 6.–29. 6. 2009





Napsat komentář